Avatar billede mapoulsen Nybegynder
11. december 2007 - 10:45 Der er 7 kommentarer

Brugervenlig redigering af XML

Hej Eksperter

Jeg har bygget et site op omkring noget XML (første gang jeg har arbejdet med xml). Det er endt ud med at se ud som nedenstående, og sitet virker fint ved brug af noget SimpleXML.

Nu skal denne XML videre til andre ikke IT-kyndige til redigering og oversættelse. Jeg overvejer bare at lade dem redigere i det med notepad, men tænkte at der måtte findes en bedre løsning!

Jeg kan se at Word kan håndtere redigering af XML, men når den gemmer det efter redigering ser det ikke lige så pænt ud mere, især der hvor der før var indlejret HTML.

Er der nogen der har et forslag til hvordan jeg griber dette an? Er det et spørgsmål om at fortælle Word hvordan den skal behandle min XML eller skal jeg se på en helt anden xml editor?

<?xml version='1.0' standalone='yes'?>
<site>
    <sitename>Navn på site</sitename>
    <toptext><![CDATA[
<p>HTML med <a href="#">Links</a></p>
    ]]></toptext>
    <footer>Footer med adresse mv.</footer>

    <pages>
        <page id="0">
            <anchor>Forside</anchor>
            <param>index</param>
            <title>..</title>
            <description>..</description>
            <keywords>..</keywords>
            <body><![CDATA[

                <h1>HTML</h1>
                <tabel>Med tabeller</tabel>

            ]]></body>

        </page>
        <page id="1">
            <anchor>..</anchor>
            <param>..</param>
            <title>..</title>
            <description>..</description>
            <keywords>..</keywords>
            <body><![CDATA[

                <h2>Mere HTML</h2>

            ]]></body>

            <subpage id="1.1">
                <anchor>..</anchor>
                <param>..</param>
                <title>..</title>
                <description>..</description>
                <keywords>..</keywords>
                <body><![CDATA[

                    <h2>HTML</h2>

                ]]></body>
            </subpage>

        </page>

        <page id="3">
            <anchor>Kontakt os</anchor>
            <param>kontakt</param>
            <title>Kontakt domain.dk</title>
            <description>..</description>
            <keywords>..</keywords>
            <body><![CDATA[

                <h2>Kontakt os</h2>

            ]]></body>
        </page>
    </pages>
</site>
Avatar billede nielle Nybegynder
11. december 2007 - 19:41 #1
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2007 - 22:56 #2
Jeg arbejder hos et oversætterbureau og vi kan sagtens håndtere XML-filer. Så hvis du sender dine filer til et bureau eller en "rigtig" oversætter er jeg ret sikker på at en XML-fil vil være et fint udgangspunkt for at få en god oversættelse retur.

De fleste oversættere bruger et CAT (Computer Aided Translation)-værktøj, fx Trados. Trados vil ved hjælp af TagEditor og en ini-fil kunne hjælpe oversætteren med at oversætte dine filer uden at oversætteren kan ændre i selve koden, da den er "låst", hvorfor det kun er indholdet mellem dine tags der kan ændres. Snak med din oversætter om det. Mange oversættere er meget it-kyndige og de vil kunne fortælle dig præcis hvilket format de foretrækker.
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2007 - 22:57 #3
Sorry, det skulle have været en kommentar ;-)
Avatar billede f3rn Nybegynder
07. januar 2008 - 15:00 #4
Du kan eventuelt kode en applikation til at oversætte xml. Jeg har selv lavet et webbaseret på jobbet. Alt ligger gemt i en database. Vi valgte så at lave et system hvor man selv kunne styre hvad oversættere kunne oversætte vha. en konfigurationsfil, der indeholder xpath udtryk.
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2008 - 17:42 #5
@f3rn: Det lyder interessant. Er det noget du har lyst til at fortælle mere om?
Avatar billede nielle Nybegynder
07. januar 2008 - 18:32 #6
mapoulsen, hvad med noget resposn?
Avatar billede mapoulsen Nybegynder
07. januar 2008 - 19:48 #7
Mange tak for Jeres svar.

Nielle: XML Notepad har jeg prøvet. Men den har lidt svært ved at håndtere indlejret HTML. Og sådan er det vist generelt med flere xml-editorer.

Palau: Oversætterne tror jeg desværre ikke går under kategorien "rigtige" oversættere. Men tak for info - det er godt at vide vil når jeg finder mig nogle "rigtige" oversættere.

f3rn: Det ville jeg meget gerne, men det ligger vist lidt udenfor mit kompetenceniveau og der er ikke budget til dette. Men ja, fortæl endelig lidt mere om det - det kan jo være at det ikke er så svært igen?

I mellemtiden har jeg valgt at ligger det hele ind i et normalt worddokument og formatere det herigennem. Så skal jeg bare selv sidde manuelt og føre det over i en xml-fil bagefter. Det er ikke optimalt, men kortsigtet er det tidsbesparende i forhold til fx at bygge sin egen editor.