Avatar billede cortez-campos Nybegynder
11. december 2007 - 17:25 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Antal udskrifter?

Jeg har en svær nød at knække her som jeg efter 1 år har givet op over for, måske nogen af jer kan hjælpe :o)

Jeg skal have Excel til at udskrive nogen sedler jeg kan sætte på nogen paller med brød.

Eks.
ordren lyder på 2500 franskbrød, der skal 5 brød i hver kasse, og 60 kasser på en palle, altså 300 brød på en palle.

Det vil sige at der skal laves 8 hele paller, og 1 palle med 20 kasser.

Alt det med udregning af kasser og paller har jeg fundet ud af, men selve udskrivnings funktionen kan jeg ikke regne ud.

For at gøre det endnu sværere er der flere produkter, en ordre seddel kan se sådan her ud.

            Århus  København
Franskbrød  8 20    15 30
Rugbrød      6 36      7 45
Flutes      13 51      5 00

Altså skal der 7 hele paller a 60 kasser og 1 palle med kun 45 kasser rugbrød til københavn.

Det skulle gerne være sådan at jeg bare trykker på en makroknap og så udskrives alle sedlerne til Århus på grønt papir, og derefter ligger jeg gul papir i printeren, og trykker på en anden knap og så udskrives sedlerne til København.

Håber der er nogen der kan forstå hvad jeg mener, og kan komme med et hurtigt svar :o)
Jeg kender excel rimeligt godt, laver meget i Lopslag, hvis osv. men jeg ved ikke hvor god jeg er til egentlig programmering.

PS. det er dansk Excel jeg har.
Avatar billede be_nice Juniormester
11. december 2007 - 19:20 #1
Kan du ikke foretage dine udregninger af kasser, paller osv. og lade disse udregninger stå i bestemte celler på 1 ark - og via disse beder du om udskrift af x sider med = cellexx og med den tekst du har defineret?
/Be_Nice
Avatar billede mowi Nybegynder
11. december 2007 - 19:27 #2
Skal sedlerne udskrives fra samme Excel, hvori ordre-sedlen findes? Står ordre-sedlen på ét ark og det der skal udskrives på et andet ark?
Avatar billede supertekst Ekspert
11. december 2007 - 19:28 #3
Det tror jeg godt kan lade sig gøre - vil prøve at konstruere en model via VBA, som så kan tilpasses.
Avatar billede supertekst Ekspert
11. december 2007 - 19:48 #4
Det, der skal udskrives - er det i Excel eller Word?
Avatar billede cortez-campos Nybegynder
11. december 2007 - 19:56 #5
Be_nice, jeg har lavet udregninger af kasser og paller, og jeg har også tidligere prøvet din plan med at sætte f.eks felt b38 ind i antal kopier, men den vil det ikke, den vil kun godtage 1-2-3 og lignende.

Mowi, ja jeg kan jo mange ark (sider) i samme regneark, og jeg har en forside hvorpå jeg indtaster ordrene fra de forskellige steder, altså Århus, København, Hjørring osv.
Ordrene indtastes i antal brød, arket regner så ud hvor mange paller og løse kasser det giver på næste ark (side eller hvad I kalder det) på andre sider regner det ud hvor mange potioner det bliver til (150 brød i en potion, så f.eks. 2500/150=17 potioner) så ja der er mange ark.

Supertekst det lyder ret godt, bare der kommer lidt instrukser med :o)
Avatar billede cortez-campos Nybegynder
11. december 2007 - 20:04 #6
Supertekst, det er egentlig ligemeget om det er word eller excel, der skal stå destination, varenummer, dato og antal kasser på sedlen, så er det ikke nemmere at det er i word hvor den kan hente de informationer fra et andet ark i regnearket?
Avatar billede supertekst Ekspert
11. december 2007 - 20:05 #7
Ok - men hvor er Pallesedlerne, der skal udskrives lagret - Excel eller Word??
Avatar billede cortez-campos Nybegynder
11. december 2007 - 20:06 #8
arrr sorry, jeg mener selvfølgelig om det ikke er nemmere i Excel, så den kan hente informationerne fra et andet ark i regnearket.
Avatar billede cortez-campos Nybegynder
11. december 2007 - 20:06 #9
De ligger i Excel, jeg bruger slet ikke word til noget.
Avatar billede supertekst Ekspert
11. december 2007 - 20:07 #10
OK - hvordan er disse ark navngivet - Franskbrød / Rugbrød / Flutes eller ?
Avatar billede cortez-campos Nybegynder
11. december 2007 - 20:11 #11
Indtil videre har jeg bare lavet et ark, og så bruger jeg Lopslag til at sammensætte en seddel, jeg trykker 1 for franskbrød og et andet felt 3 for århus og antal kasser indtaster jeg manuelt.
Hvis jeg så skal bruge 8 udskrifter trykker jeg 8 gange på udskriv, så det er lidt primitivt.
Men jeg så engang en som bare trykkede på en knap, og så kom det hele ud, så jeg ved at det kan lade sig gøre, men kan ikke regne ud hvordan :o)
Avatar billede cortez-campos Nybegynder
11. december 2007 - 20:16 #12
Der er 25 ark i regnearket, det udregner tid og klokkeslet for hvornår de forskellige produkter er færdig osv. men selve dette med at udskrive det rigtige antal sider kan jeg ikke lige finde ud af.
Jeg kan evt. sende regnearket til dig, så kan du måske nemmere se hvad jeg mener :o)
Avatar billede supertekst Ekspert
11. december 2007 - 20:24 #13
OK - til: pb@supertekst-it.dk
Avatar billede supertekst Ekspert
13. december 2007 - 18:55 #14
Løsning på det stillede spørgsmål - (virkligheden fortsætter lidt endnu):

Dim antalSedler, ræk, brødType
Sub UdskrivPallesedler()
Rem Udskriv til Århus
    For ræk = 2 To 65000
        If Cells(ræk, 1) <> "" Then
            brødType = Cells(ræk, 1)
            antalSedler = Cells(ræk, 2)
            If Cells(ræk, 3) <> 0 Then
                antalSedler = antalSedler + 1
            End If

            If antalSedler > 0 Then
                udskrivSeddel
            End If
    Next ræk
End Sub
Private Sub udskrivSeddel()    'Fra andet Ark
    ActiveWorkbook.Sheets(brødType).Select
    Selection.PrintOut Copies:=antalSedler, Collate:=True
End Sub
Avatar billede supertekst Ekspert
17. december 2007 - 14:10 #15
Måske er det lukketid?
Avatar billede cortez-campos Nybegynder
17. december 2007 - 22:36 #16
Jeps, jeg går ud fra den er lukket nu.