Avatar billede x4all_dk Nybegynder
13. december 2007 - 12:09 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Antal ens karakterer angives

Hvem kan lave en smart funktion med regulært udtryk som kan:

Komprimere en string mht. en char, "A" og angiver
antallet af "A" totalt. F.eks:

Så input : "AAAGOKWEGAAwerokwG123AAAAA"

outputter: "A3GOKWEGA2werokwGffgA5"

... jeg har lavet det hvor jeg løber strengen igennem og "tæller" og erstattter, men jeg tror det kan laves pænere med et regulært udtryk.... så hvem kan det :)

takker!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. december 2007 - 12:31 #1
Hvad skete der med "G123" ?
Avatar billede barklund Nybegynder
13. december 2007 - 12:40 #2
Ja, det kan gøres med et regulært udtryk:

$text = "AAAbbbCCdEffGgHHiJJ";
$text = preg_replace("/([a-zA-Z])(\\1)+/e", "\"$1\".strlen($0)", $text);
print $text;
// outputter: "A3b3C2dEf2GgH2iJ2"

Det er vist det nemmeste, jeg lige kan komme på :)
Avatar billede smitten1 Nybegynder
13. december 2007 - 12:46 #3
hvis input kommer fra en usikker kilde, bør man nok kigge på http://dk.php.net/manual/da/function.preg-replace-callback.php i stedet for
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
13. december 2007 - 13:05 #4
@erik:  ups, jeg fik vist smidt for meget væk i eksemplet :)

Prøver lige Barklunds kode om lidt!
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
13. december 2007 - 13:14 #5
@barklund, det virker næsten som jeg ønsker det, men kan du fikse så
den KUN erstatter på to chars ?

Nemlig "A" og "+", så

$text = "AAAbb++++AAzzA";

giver: "A3bb+4A2zzA"

Det er nemlig præcist dette som jeg mangler en smart regulært udtryk til !

takker!
Avatar billede barklund Nybegynder
13. december 2007 - 13:21 #6
$text = "AAAbbb++++HHiJJ";
$text = preg_replace("/([A+])(\\1)+/e", "\"$1\".strlen(\"$0\")", $text);
print $text;
// outputter: "A3bbb+4HHiJJ"

Må det være :)

--
Morten Barklund
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
13. december 2007 - 13:37 #7
@Baklund: Jeps. Det virker efter hensigten, takker! smid svar hvis du vil have point!
Avatar billede barklund Nybegynder
13. december 2007 - 14:08 #8
Oki :)
Avatar billede barklund Nybegynder
13. december 2007 - 14:10 #9
Når det nu kun af A og +, så skrives det nok nemmere som:

$text = preg_replace("/(A){2,}|(\+){2,}/e", "\"$1\".strlen(\"$0\")", $text);

Det er i hvert fald hurtigere at regne på for regexp-motoren, men knap så opdatérbart. :)

--
Morten Barklund
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
13. december 2007 - 14:24 #10
Takker!
Avatar billede barklund Nybegynder
13. december 2007 - 14:41 #11
Og tak for points :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. december 2007 - 14:44 #12
Det jeg egentlig var efter i mit indlæg tidligere: hvis der allerede står cifre i input, kan du ikke nødvendigvis vende teksten om igen.

"AAA4kat++" bliver til "A34kat+2" som bliver til ca. "AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAkat++"