Avatar billede skau Nybegynder
14. december 2007 - 13:25 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med outlook klienter mod postfix

Hej,

Jeg har en ubuntu server hvorpå jeg har opsat postfix fuldt virtuelt vhja mysql, courier og saslauthd.

Jeg benytter saslauth til at validere brugere - nu til mit problem.
alle mine brugere på de forskellige domæner kan læse deres emails - både med IMAP og POP3, men hvis de kommer fra en windows klient kan den ikke sende via SMTP.
Fejlmeddelelsen er:
The message could not be sent because one of the recipients was rejected by the server. The rejected e-mail address was 'xxxx@hotmail.com'. Subject 'sad', Account: 'xxx.xxx.dk', Server: 'xxx.xxx.dk', Protocol: SMTP, Server Response: '504 5.5.2 <larsb202>: Helo command rejected: need fully-qualified hostname', Port: 25, Secure(SSL): No, Server Error: 504, Error Number: 0x800CCC79

Jeg har også squirrelmail kørende og herfra virker alt også som det skal.

please help
Det virker fint hvis man feks bruger evolution - men det gør resten af min fmilie ikke.
Avatar billede mfalck Praktikant
14. december 2007 - 13:35 #1
kan du smide /etc/postfix/main.cf ?
Avatar billede skau Nybegynder
14. december 2007 - 13:40 #2
Jeps - stripper den lige for usernames + passwords
Avatar billede skau Nybegynder
14. december 2007 - 13:42 #3
# See /usr/share/postfix/main.cf.dist for a commented, more complete version

# Debian specific:  Specifying a file name will cause the first
# line of that file to be used as the name.  The Debian default
# is /etc/mailname.
#myorigin = /etc/mailname

smtpd_banner = $myhostname ESMTP $mail_name (Ubuntu)
biff = no

# appending .domain is the MUA's job.
append_dot_mydomain = no

# Uncomment the next line to generate "delayed mail" warnings
#delay_warning_time = 4h

# TLS parameters
smtpd_tls_cert_file = /etc/postfix/ssl/smtpd.crt
smtpd_tls_key_file = /etc/postfix/ssl/smtpd.key
smtpd_use_tls = yes
smtpd_tls_session_cache_database = btree:${queue_directory}/smtpd_scache
smtp_tls_session_cache_database = btree:${queue_directory}/smtp_scache

# See /usr/share/doc/postfix/TLS_README.gz in the postfix-doc package for
# information on enabling SSL in the smtp client.

myhostname = mail.mitførstedomæne.dk
alias_maps = hash:/etc/aliases
alias_database = hash:/etc/aliases
myorigin = /etc/mailname
mydestination = mail.mitførstedomæne.dk, site-server, localhost.localdomain, localhost
relayhost =
mynetworks = 127.0.0.0/8
mailbox_size_limit = 0
recipient_delimiter = +
inet_interfaces = all
virtual_alias_maps = proxy:mysql:/etc/postfix/mysql_virtual_alias_maps.cf
virtual_gid_maps = static:120
virtual_mailbox_base = /var/sites/mail
virtual_mailbox_domains = proxy:mysql:/etc/postfix/mysql_virtual_domains_maps.cf
virtual_mailbox_maps = proxy:mysql:/etc/postfix/mysql_virtual_mailbox_maps.cf
virtual_mailbox_limit = 51200000
virtual_minimum_uid = 104
virtual_transport = virtual
virtual_uid_maps = static:110
virtual_create_maildirsize = yes
virtual_mailbox_extended = yes
virtual_mailbox_limit_maps = proxy:mysql:/etc/postfix/mysql_virtual_mailbox_limit_maps.cf
virtual_mailbox_limit_override = yes
virtual_maildir_limit_message = Sorry, the users maildir has overdrawn his diskspace quota, please try again later.
virtual_overquota_bounce = yes
relay_domains = proxy:mysql:/etc/postfix/mysql_relay_domains_maps.cf
broken_sasl_auth_clients = yes
smtpd_recipient_restrictions =
        permit_mynetworks,
        permit_sasl_authenticated,
        reject_non_fqdn_hostname,
        reject_non_fqdn_sender,
        reject_non_fqdn_recipient,
        reject_unauth_destination,
        reject_unauth_pipelining,
        reject_invalid_hostname,
        reject_rbl_client opm.blitzed.org,
        reject_rbl_client list.dsbl.org,
        reject_rbl_client bl.spamcop.net,
        reject_rbl_client sbl-xbl.spamhaus.org
smtpd_sasl_auth_enable = yes
smtpd_sasl_local_domain = mail.skau-it.dk
smtpd_sasl_security_options = noanonymous
smtpd_tls_auth_only = no
smtp_use_tls = yes
smtp_tls_note_starttls_offer = yes
smtpd_tls_CAfile = /etc/postfix/ssl/cacert.pem
smtpd_tls_loglevel = 1
smtpd_tls_received_header = yes
smtpd_tls_session_cache_timeout = 3600s
tls_random_source = dev:/dev/urandom
smtpd_sasl2_auth_enable = yes
smtpd_tls_auth_only = no
Avatar billede skau Nybegynder
14. december 2007 - 13:43 #4
Der er 4 domæner sat på som alle er opsat i mysql og mapningen foregår i mysql:/etc/postfix/mysql_virtual_domains_maps.cf

Har på fornemmelsen at outlook på en eller anden måde forsøger en slags reverse lookup mod min smtp server - og at den  ikke svarer som outlook forventer
Avatar billede skau Nybegynder
14. december 2007 - 13:44 #5
som sagt så fungerer IMAP og POP delen jo perfekt - for alle domæner
Avatar billede mfalck Praktikant
14. december 2007 - 13:52 #6
jeg tror at hesten ligger begravet hos klienten - altså at de - måske fordi de bruger SASL ikke præsenterer sig med fuldt kvalificeret domænenavn. Virker det hvis du ikke bruger SASL ?
Avatar billede skau Nybegynder
14. december 2007 - 13:55 #7
hmmm - jeg skal da bruge sasl medmindre jeg vil ha clear text password.
Har faktisk ikke prøvet uden - kan man sætte postfix op til at være ligeglad med om klienten præsenterer sig med FQDN ?
Avatar billede skau Nybegynder
14. december 2007 - 13:55 #8
Skal jeg feks bare fjerne den her:
reject_non_fqdn_hostname
fra smtpd_recipient_restrictions
Avatar billede mfalck Praktikant
14. december 2007 - 13:59 #9
ja - du kan godt prøve at fjerne den og så se - spørgsmålet er så om modtager-serveren accepterer - det vil muligvis virke.
Avatar billede mfalck Praktikant
14. december 2007 - 14:01 #10
det jeg mente med at fjerne SASL var at så skulle du kun acceptere mails fra mynetworks.
Avatar billede skau Nybegynder
14. december 2007 - 14:04 #11
men klienterne kommer jo fra internettet - dvs ikke mynetworks
Avatar billede skau Nybegynder
14. december 2007 - 14:11 #12
Forresten kan alle brugere sagtens modtage mails - det er det at sende mails der ikke virker
Avatar billede mfalck Praktikant
14. december 2007 - 14:15 #13
ok - jeg plejer selv at sætte de eksterne klienter op til at bruge deres lokale SMTP-server (altså for TDCs kunder bruge den som TDC stiller til rådighed - det er lavpraktisk men fungerer :-) )
Avatar billede skau Nybegynder
14. december 2007 - 14:16 #14
Ja ok - men i det her tilfælde er det en service jeg leverer.
Jeg får nu flg fejl ved afsendelse af mails
The message could not be sent because one of the recipients was rejected by the server. The rejected e-mail address was 'xxxx@hotmail.com'. Subject 'asd', Account: 'bruger.domæne.dk', Server: 'mail.domæne.dk', Protocol: SMTP, Server Response: '554 5.7.1 <lskau@hotmail.com>: Relay access denied', Port: 25, Secure(SSL): No, Server Error: 554, Error Number: 0x800CCC79
Avatar billede skau Nybegynder
14. december 2007 - 14:18 #15
Det er jo langt fra sikkert at deres ISP vil relaye for et ukendt domæne
Avatar billede skau Nybegynder
14. december 2007 - 14:19 #16
den fejl jeg lige lagde op hvar fra da jeg havde fjernet 'reject_non_fqdn_hostname' - og rebootet
Avatar billede lassebm Nybegynder
14. december 2007 - 14:23 #17
Har du sat relay op ??...

Hvilken udbyder har du ? TDC ?
Avatar billede lassebm Nybegynder
14. december 2007 - 14:25 #18
Hvis brugerne ændre udgående til udbyderens mail virker det så ??

smtp.mail.dk ?
Avatar billede mfalck Praktikant
14. december 2007 - 14:26 #19
de fleste ISPere tillader ukendte domæner sålænge ip-adressen kommer fra deres adresse-space.
Avatar billede skau Nybegynder
14. december 2007 - 14:38 #20
Jeg har ikke sat relay op, det ville i givet fald stå i min main.cf - Jeg har TDC, har ikke prøvet at ændre brugernes smtp server da de har forskellige udbydere og sidder forskellige steder i landet (det er privat så de fleste er andre familie medlemmer der skal under samme domæne)
Desuden er der 3 andre domæner jeg hoster for venners familier.

Det her har fungeret indtil jeg på et tidspunkt hat opgraderet serveren med aptitude dis-upgrade
Avatar billede skau Nybegynder
14. december 2007 - 14:39 #21
Det har indtil nu været nemt at supportere da smtp,pop og imap alle var mail.domæne.dk og login + password var det samme for alle 3 protokoller - desværre ved jeg ikke hvilken opdatering der smadrede SMTP delen.
Avatar billede skau Nybegynder
14. december 2007 - 14:41 #22
Hvis brugerne ikke sidder i outlook eller outlook express fungerer det dvs evolution eller mozilla mail klienter - det er udelukkende M$ klienter der fejler
Avatar billede lassebm Nybegynder
14. december 2007 - 14:45 #23
Hvis du sætter

relayhost = smtp.mail.dk

kan det være det fjerner fejlen du lige har fået, men om det afhjælper det oprindelig problem, er jeg ikke sikker på!

Det kan også være den bliver snydt af

relayhost =

I din conf

Måske en udkommentering kan gøre det?....
Avatar billede skau Nybegynder
14. december 2007 - 15:00 #24
Det er da et godt bud - jeg forsøger
Avatar billede skau Nybegynder
14. december 2007 - 15:05 #25
Ville bare gerne undgå relayhosts - har jo netop sat min egen mailserver op og lavet mx-records og alt det frække
Avatar billede lassebm Nybegynder
21. december 2007 - 10:29 #26
Er du kommet videre??
Avatar billede skau Nybegynder
11. marts 2008 - 20:52 #27
Tjah - jeg omkonfigurerede det hele - aner ikke hvad det var der hjalp - men hvis i begge lige smider et svar så fordeler jeg gerne point
Avatar billede mfalck Praktikant
11. marts 2008 - 21:01 #28
ok
Avatar billede lassebm Nybegynder
19. november 2008 - 08:51 #29
svar :)