Avatar billede cellini Nybegynder
19. december 2007 - 12:02 Der er 7 kommentarer

Hvilken opgradering eller reparation skal jeg vælge ?

Min PC har problemer!

Den starter ofte først op efter 5-10 forsøg - og crasher ofte efter den er startet op.

Der har været en del støv i, og en "ekspert" har sagt, at CPU'en sandsynligvis er beskadiget af for meget varme. Støvet er fjernet, men der er stadig problemer.

Hvordan kommer jeg bedst videre?
Skal jeg forsøge at skaffe præcis den CPU, der skal skiftes, eller er det bedre, at købe et nyt bundkort+CPU (måske er bundkort også beskadiget?) ?

Der er ikke det store behov for opgradering, så jeg vil gerne kunne gøre det forholdsvist billigt og genbruge mest muligt.

PC'en indeholder:
ASRock K7S41GX (socket A/462)
AMD Barton 2500+ XP333
512 MB PC333 DDR PC2700
Excelstore 80 GB 7200 RPM

Håber der er nogen, der har et godt forslag...

/Cellini
Avatar billede bravoosca Nybegynder
19. december 2007 - 12:16 #1
Starter først op efter 5-10 forsøg?
Hvad sker der i de i de forsøg, kommer der slet ikke noget på skærmen, eller  kommer den lidt vidre, så som at begynde at læse Windows ind? Den må da gøre et eller andet, som du kan beskrive..

Jeg ville normalt prøve at "Trykke" en ekstra gang på alle stik inde på bundkortet, herefter finde en gammel harddisk, som jeg kan bruge til at installere Windows på. Hvis jeg kan få det til at virke, så er min oprindelige hardisk med windows i stykker, og så skal den bare have en ny install.. Men der er ingen grund til at gøre det som det første, hvis det ikke er det som der er galt.

Evt. også prøve at fjerne en af RAM klodserne een ad gangen og så starte op, hvis den starter op med kun en klod i, så er det nok RAMmen du skal have ny af.

Tilsidst, kan du også prøve om du kan løne et gammel grafikkort af en, for at se om det hjælper..

Det er lidt af de klassiske ting jeg har kommet ud for.

Hvis CPU'en er brændt af, ville jeg mene at den slet ikke brude starte op! Så jeg tror ikke problemet ligger der.
Avatar billede cellini Nybegynder
19. december 2007 - 12:20 #2
Hej Bravoosca,
Jeg har også undret mig over, at CPU'en virker nogen gange. Jeg ville også umiddelbart mene, at det er enten-eller.
Jeg vil prøve noget af det, du foreslår :-)
Avatar billede c-holst Novice
19. december 2007 - 20:13 #3
til gamle maskiner, kan man jo som jeg ser det, købe brugte komponenter.
Avatar billede drgonzo Praktikant
20. december 2007 - 07:58 #4
start den med 1 ram klods, intet gfx kort, ingen HDD. Se om den går ugang og bipper, så kom en del af gangen i igen og prøv dig frem. Det kan være bundkort, PSU, RAM, GFX mm den er gal med. Tvivler meget stærkt på din CPU er blevet beskadiget af varme hvis du ikke har OC på den. Ville være første gang jeg har hørt om det.
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. december 2007 - 13:30 #5
Hallo, hvad med noget respons??
Avatar billede cellini Nybegynder
28. december 2007 - 17:36 #6
Tak for jeres svar. Jeg har prøvet en hel masse forskelligt. Formatteret - geninstalleret Windows - udskiftet RAM, HD, CPU, opdateret drivere. Problemet er der stadig (også i fejlsikret tilstand). Måske er det bundkortet eller PSU, den er gal med.
Det ender formentlig med en ny maskine - nu gider jeg snart ikke bruge mere tid på en 3 år gammel maskine...
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. december 2007 - 18:22 #7
ja så er der næsten kun bundkort og PSU tilbage