Avatar billede himharbo Nybegynder
02. januar 2008 - 12:24 Der er 33 kommentarer

Installering af XP: kan ikke finde harddisken.

Hej,

Jeg har lige købt en ny computer med forudinstalleret Vista. Jeg vil gerne bruge
Vista, men den crasher konstant i blå skærm og genstarter når mit gamle SB LIVE! lydkort sættes til. Selvom jeg har fundet en driver der får lydkortet til at virke.
Jeg overvejer at installere XP på den ene af de to 500 Gb harddiske, men når jeg booter fra XP cd'en, så kan den ikke finde mine harddisks. Den kan kun finde ca 130 Gb på ID 0, hvor der ikke burde være nogle harddisks. Jeg har prøvet at boote med begge harddisks og kun med den ene tomme harddisk, men der ske det samme. Hvis jeg prøver at installere XP på den HD, som den kan finde, så spørger den, om jeg vil installere oven på et andet styresystem- selvom harddisken er tom og formateret.
Det er meget mystisk.
Er der nogle der har en ide om, hvad det kunne skyldes?

Mvh. Kasper
Avatar billede jop... Nybegynder
02. januar 2008 - 12:27 #1
Muligvis fordi at dit bundkort har en controller-driver som XP ikke kender. Hvilket bundkort har du?
Avatar billede lassebm Nybegynder
02. januar 2008 - 12:29 #2
Du skal indlæse driverne til din SATA controller (tryk F6) under XP installationen. Der kommer en "prompt" om det, det er lige i starten af installationen.

Du kan finde dem på producentens hjemmeside til bundkortet, og herefter kopiere dem ned på en diskette.
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2008 - 12:32 #3
Hvad får dig til at mene at ID 0 er tom
Avatar billede gf Nybegynder
02. januar 2008 - 12:42 #4
Hej

Sokm jop siger så understøtter mange nye bundkort ikke windows xp. Men der kan jo være mange ting galt. Crasher den også hvis du ikke sætter det gamle lydkort i ? Har du prøvet at starte den op med et minimum af ekstaudstyr tilsluttet, her tænker jeg på at det kan være din PSU der er for lille har du lirket lidt med dit grafik kort, ram processor etc. er der kølerpasta mellem din køler og CPU? Er det en computer du selv har samlet eller er den "færdig købt"?

Hvad er det for er bundkort du har jfr. jop's spørgsmål.

mvh gf
Avatar billede himharbo Nybegynder
02. januar 2008 - 12:47 #5
ok, tak for svarene, men jeg er ikke helt sikker på, at jeg er med på, hvad der menes.

Mine systemoplysninger er:
western digital harddisk (500 gb): WD5000AAKS-07YGA0 ATA Device
AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 5000+
Avatar billede himharbo Nybegynder
02. januar 2008 - 13:07 #6
"Hvad får dig til at mene at ID 0 er tom"?:
Jeg er ikke helt klar over, hvad ID 0 er. Jeg gik ud fra, at den burde være tom, da den eneste harddisk jeg havde tilsluttet var en formateret 500 Gb HD (Den HD med Win Vista havde jeg koblet fra- taget ledningerne ud)
Avatar billede reinelt Nybegynder
02. januar 2008 - 13:09 #7
http://www.pcworld.dk/download/66/1125 programmet viser indholdet af maskinen
samt hjemmesider på komponenterne, hvis det kan være til hjælp for dig. programmet
er gratis.
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2008 - 13:18 #8
Prøv nu at se forklaringen på dit problem med Vista http://www.eksperten.dk/spm/812609
Avatar billede himharbo Nybegynder
02. januar 2008 - 14:12 #9
Går ud fra, at motherboard er det samme som bundkort?

Motherboard Egenskaber:
Producent Fujitsu siemens
Produkt AMD690VM-FMH
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2008 - 14:22 #10
Prøv at gå ind i BIOS og se om der er en menu der hedder AHCI eller ACPI hvis der er det så skal du disable / enable funktionen
Avatar billede himharbo Nybegynder
02. januar 2008 - 15:35 #11
skal jeg vælge "AHCI" ved `"ATI SATA Type"?
Avatar billede himharbo Nybegynder
02. januar 2008 - 15:52 #12
Nu har jeg prøvet at vælge AHCI, men det hjalp bestemt ikke. Den crashede under opstart af boot af win XP cd.
Avatar billede himharbo Nybegynder
02. januar 2008 - 16:42 #13
Hej Zyphon og andre

"Du kan finde dem på producentens hjemmeside til bundkortet, og herefter kopiere dem ned på en diskette."

gider I mere præcist sige, hvilke driver det er jeg skal bruge.
Skal den hentes på bundkortets hjemmeside eller harddiskens (Western Digitals) hjemmeside?
Avatar billede gf Nybegynder
02. januar 2008 - 16:45 #14
bundkortets hjemmeside
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2008 - 16:47 #15
De skal hentes på "Fujitsu-siemens" hjemmeside, men når computeren er så ny er jeg sikker på at du skal ordne det i BIOS
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2008 - 16:57 #16
Har du prøvet at ændre ACPI
Avatar billede himharbo Nybegynder
02. januar 2008 - 17:59 #17
ja, nu har jeg prøvet at ændre ACPI to gange, men den kan kun finde følgende:

(der er ingen disk i dette drev)
D: partition1 (ukendt) 131072 Mb disk 0 på id 0 på bussen 0 på atapi (MBR)

C: partition1 (ukendt) 131072 Mb disk 0 på id 1 på bussen 0 på atapi (MBR)

De to harddiske er 500 Gb og skule være placeret på hhv. id 2 og 3, så det er stadik ikke ok.

Mvh. Kasper
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2008 - 18:13 #18
Det er fordi du sidder og nørkler med en XP-skive uden SP2
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2008 - 18:14 #19
Installer din XP og opgrader med SP2 så kan hele disken ses
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. januar 2008 - 19:55 #20
Installationen skal bare finde det den finder, og der installerer du XP.
Bagefter installerer du SP2, så kan du se hele disken.

(Det er vist 3. gang dette skrives, så nu burde du have gjort det...)

Meld tilbage om hvad der sker :)
Avatar billede himharbo Nybegynder
02. januar 2008 - 21:09 #21
Virker stadig ikke.

Når jeg forsøger at installere win XP går det ok til at starte med, men efter
computeren har genstartet første gang, så begynder den forfra med installationen. Den vil formatere og siger, at der (selvfølgelig) er en windows version installeret i forvejen.

Surt at bruge så meget tid når man har købt en ny computer for at det hele skulle gå hurtigere.

Jeg har prøvet at søge på "fujitsu-siemens" hjemmeside, men det er en jungle for mig. Hvad skal jeg søge efter? En SATA controller eller?
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2008 - 21:19 #22
Nu trykker vel IKKE på en tast "for at starte fra CD" når computeren genstarter??
Avatar billede himharbo Nybegynder
02. januar 2008 - 23:01 #23
Nej det gør jeg ikke, det kører helt automatisk.
Meget mystisk
Avatar billede jop... Nybegynder
03. januar 2008 - 09:17 #24
Prøv evt. at køre cd'en ud når den genstarter efter at have kopieret filer. Bare lige for at se om der kommer en fejlmeddelelse.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2008 - 09:52 #25
Du har ikke includeret boot fra harddisk i BIOS
Avatar billede himharbo Nybegynder
03. januar 2008 - 12:24 #26
Jo, der er boot fra harddisk som nummer to. Det er vel også sådan det skal være, hvis den skal kunne boote fra CD'en til at starte med.

Er der ikke nogle, der kan hjælpe mig med at finde den SATA controller driver?

Mine systemoplysninger er:
western digital harddisk (500 gb): WD5000AAKS-07YGA0 ATA Device
AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 5000+
(Fujitsu-siemens Scaleo P)
Motherboard Egenskaber:
Producent Fujitsu siemens
Produkt AMD690VM-FMH

Jeg kan ikke finde den på Fujitsu-siemens hjemmeside. Det er en jungle for mig.

PÅ forhånd mange tak.

Mvh. Kasper
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2008 - 14:19 #27
Prøv nu lige at forstå, at du skal næppe bruge den driver du efterlyser, du skal ordne det i BIOS - for at finde rundt på deres hjemmeside skal du blot indtaste nummeret på din PC så kører det bare for dig
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2008 - 14:19 #28
Hvor bor du henne??
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. januar 2008 - 19:55 #29
Som skrevet skal du bare skrive serienummer på pc ind på denne side, så får du de drivere fujitsu siemens har til din maskine: http://support.fujitsu-siemens.com/Download/Consumer.asp
Avatar billede himharbo Nybegynder
12. januar 2008 - 10:52 #30
Jeg bor i Odense.
Nu har jeg bakset en del med min BIOS, men det har ikke hjulpet.
Jeg kan stadig ikke installere noget win XP på den anden harddisk.... meget frustrerende
Avatar billede Slettet bruger
29. januar 2008 - 12:45 #31
Noget nyt her??
Avatar billede madsboe Nybegynder
02. juni 2008 - 07:34 #32
Hej hej
Nu har jeg ikke deltaget i debatten, men synes da lige at jeg vil bidrage med den beskedne viden jeg har tilegnet mig.
Jeg har haft samme problem med harddisk størrelse kontra det Win XP vil finde. Så vidt jeg ved er det fordi den software som styrer harddisken ikke er så ny at den kan håndtere størrelser over 130Gb. Dette kan ændres med en BIOS opdatering, men det kræver igen, at du har fået installeret XP og opdateret til Service Pack 2. Så det der "teoretisk" skal gøres er følgende:
1. Installer Win XP på den plads som installationen kan finde på din HD.
2. Opdater til SP2.
3. Find ud af hvilken BIOS opdatering du skal bruge (Fujitsu Siemens må være behjælpelige). Download den ISO fil der indeholder opdateringen.
4. Installér "http://isorecorder.alexfeinman.com/isorecorder.htm".
5. Lokaliser ISO filen, højreklik på den og kopier den til CD(kræver en brænder).
6. Genstart maskinen og boot fra cd'en med ISO filen på. Dette skulle gerne opdatere din BIOS.
7. Nu skulle BIOS gerne kunne håndtere din HD. Om det er nødvendigt at genindstallere Windows ved jeg ikke, men prøv dig frem.

Håber at det kan hjælpe dig
Avatar billede reinelt Nybegynder
27. august 2008 - 13:05 #33
hallo hvad med at afmelde spørgsmålet hvis det er løst eller giv point til dem der har hjulpet.