Avatar billede squazz Novice
11. januar 2008 - 20:17 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Sammenligning af Linux og Windows

Hi there eksperter

Jeg er igang med min OSO (Obligatorisk Selvvalgt Opgave) som er en del af min 10. klasses afgangsprøve...
Da jeg gerne vil have en uddannelse lign. datamatiker, fandt jeg sammenligningen af Linux og Windows iteressant, desværre er jeg kommet i den situation, at jeg har fundet ud af hvor stort et emne det egentligt ier, og derfor ikke ved hvordan jeg griber det an.

Jeg bliver muligvis ned til at skære ned, da jeg kun har en halv time at fremlægge mit projekt i. Jeg kan dog stadig lave en lang rapport.

Men, for lige at fortælle hvad jeg egentligt vil, så ønsker jeg mig idéer til hvordan jeg skærer emnet ned, og hvor jeg evt. finder oplysninger om disse styresystemer.
I vil sikkert gerne vide hvilke informationer jeg er interesseret i, og lige pt. er det hovedsageligt deres kerner, kodningssproget, fordele og ulemper, så jeg kan lave noget der kunne lyde som "Windows Vs. Linux"

Jeg har kontaktet Microsoft for at finde ud af hvor meget de ville fortæller, men det var ikke meget, de linkede mig til deres reklamations sider om Vista og XP, og til TechNET (Som jeg ikke ved hvordan jeg bruger)

For at præcisere lidt mere, har jeg valgt at kopiere min mail til MS ind:
"Nu skal du høre, dét som jeg mest er interesseret i at få noget at vide om, er opbygningen af jeres NT kerne, Windiws NT.
Jeg kunne godt tænke mig at finde ud af hvilke programmer, det er der man kan se, som kører i joblisten, og hvilket formål de har.
Det ville være interessant at høre om de tekniske forskelle mellem Windows XP Professional og Windows Vista Ultimate. Hvorfor det er at Vista er så meget bedre end XP. Og også gerne hvorfor det er at Windows er blevet betydeligt tungere at manøvrere med efter udgivelsen af Vista. Det er tydeligt både at mærke og se at der er sket en eller anden forandring, som gør den er blevet det langsommere, og kræver det mere.
Jeg ville også være meget interesseret i at høre noget om hvilke programmeringssprog der bliver brugt i Windows, både i kernen, layout og diverse andre ting.

Ellers, så bare generelt oplysninger/data der kan hælpe mig i sammenligningen af Windows NT Vs. Linux... Det er et meget bredt emne, det ved jeg, men ved faktisk ikke helt hvor jeg skal starte med at tage fat."

(Jeg har sikkert ikke skrevet fyldestgørende nok, så spørg endeligt) :P
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. januar 2008 - 20:28 #1
læs denne artikel Katedralen og basaren af Eric S. Raymond

http://www.laisen.dk/index.php?id=288

Der faktisk giver en del af svaret. når du har læst denne uddyber jeg gerne med personlige kommentare
Avatar billede squazz Novice
11. januar 2008 - 20:54 #2
Jeg læser den lige igennem, og ser hvad den kan bidrage med :P
Avatar billede soreno Praktikant
11. januar 2008 - 22:34 #3
Jeg synes det vil være interessant (hvis jeg skulle høre din fremlæggelse) at høre noget om hvorfor der ikke er flere der benytter Linux på deres hjemme pc.

Altså, hvis man kan det samme på begge operativ systemer:
  - browse internet
  - skrive dokumenter
  - læse email
  - høre musik / se film

Hvad får folk til at fravælge linux ?
Avatar billede off-line Nybegynder
11. januar 2008 - 22:52 #4
Jeg tror en vigtig årsag er, at de fleste programmer kun kan køre på windows.
Det blev en ond ring. Flere køber windows for at få flere programmer, det
gør windows mere interessant for producenter af programmer osv.
Noget andet er selvfølgelig, at Linux har været, og til dels stadig er, vanskeligere
end windows at begynde med. Men det går den rigtige vej. Linux bliver stadig
nemmere, og flottere, og der kommer flere programmer. Og vi er nu nået dertil,
at når Linux først og fremmest bruges til kontorarbejde og internet, er det
dicideres spild af penge at købe windows. Det betyder, at stat og kommuner som
bruger windows, forærer skatteydernes penge til Microsoft.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. januar 2008 - 22:54 #5
Ps. man kan ikke umiddelbart, på SuSe Linux se DVD. Jeg ved ikke med de andre.
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. januar 2008 - 23:01 #6
Jeg kan høre på dine spørgsmål at du grundlæggende ikke har forstået forskellen for dybest set kan man det samme på begge systemer. her er min måde at fremlægge forskellen på.

Windows:

Windows er lige som et typehus. Micorsoft har truffet langt de fleste valg for dig hvis du køber deres typehus. De har bestemt hvor stort huset skal være, hvor mange værelser, hvor disse værelser er placeret i forhold til hinanden og hvor stor de er og hvilken funktion de har. Microsoft har placeret skabe og møbler og også indrettet haven med planter og carport. Det du får lov at vælge er tapetet på væggene og hvilke håndtag du vil have på døre og skuffer og skabe og når jeg siger vælge er det ud fra de forskellige valg microsoft giver dig lov til.

Hvis du har brug for noget ud over det der leveres med typpehuset, så kan du sagtens få det, men det koster kassen og du får heller ikke de store valg med disse ekstra funktionaliteter.

Linux

Linux er det helt frie valg. Du kan vælge et typehus lige som med windoes, Det vil sige du kan vælge et stort antal forskellige typehuse hver med deres egen særart.
Du kan også vælge at tage udgangspunkt i et typehus og så lave det fuldstændigt om så det passer dig, eller du kan tage elementer fra forskellige typehuse og sætte dem sammen som du har lyst til. Du kan også vælge at bygge helt dit eget hus sat sammen som du vil have det helt fra grunden med præcist den funktionalitet du ønsker.

Så siger du måske "jamen jeg er jo ikke arkitekt, hvad ved jeg om at bygge huse?" Her leverer linux verdenen også, der findes nemlig masser af venlige mennesker der gerne vil hjælpe dig med at tegne dit hus og også bygge det for dig ud fra dine ønsker og altsammen ganske gratis.

Det der definerer et windows system er de valg microsoft har taget, det der definerer et linux system er din viden og fantasi det er dit valg.

Ovenstående betyder at du kan langt mere med et linux system hvis du ved hvordan man gør. For den dygtige bruger at der ingen grænser og for den ikke dygtige bruger er der masser af hjælp at hente.

Jeg plejer at sige det sådan. Hvis du ønsker at købe en kasse hvor du bare skal sætte strøm til og så køre tingene og du skal ikke tænker over noget som heldst så køb windows.

Hvis du selv vil rode, selv optimerer, ikke har noget imod at søge lidt og prøve dig frem for at få ting til at virek og får et kik ud af at det er dig selv der har den fulde kontrol, så kommer du ikke uden om linux. Dette er f.eks. grunden til at folk der beskeftiger sig med IT sikkerhed og hacking bruger linux
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2008 - 09:45 #7
"Ps. man kan ikke umiddelbart, på SuSe Linux se DVD. Jeg ved ikke med de andre."  Kan man det med XP ??
Avatar billede off-line Nybegynder
12. januar 2008 - 13:49 #8
Ja man kan da se DVD på windows mediaplayer.
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2008 - 13:54 #9
Da ikke på en ren installation - det kræver da først at du installerer et eller codec halløj a.la. PowerDvd
Det gør det i det mindste hernede i sønderjylland
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. januar 2008 - 13:57 #10
Man kan også se DVD på suse, det kræver bare at man finder en DVD player og installerer denne. Selve installationen kan så godt være lidt bøvlet, men det kan sagtens lade sig gøre og du vil have de samme problemer med codex som med windows
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2008 - 14:04 #11
Der er ingen problemer med at se DVD på SuSe overhovedet - man kan

1) installere VLC  og det kan man også på XP
eller
2)installer filen libxine1 + libdvdcss2-1.2.9-1.i386.rpm
Så kan du se alt det DVD du lyster
Avatar billede off-line Nybegynder
12. januar 2008 - 14:26 #12
Jovist man kan godt komme til at se DVD på SuSE, men ja det er lidt bøvlet. Det
er jo derfor jeg skriver "ikke umiddelbart" Og når en nybegynder installerer
Linux, kan han/hun jo heller ikke umiddelbart vide, hvad der kan gøres ved det.
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2008 - 15:02 #13
Ja men jo heller umildbart se DVD på XP -  Og når en nybegynder installerer
Windows XP, kan han/hun jo heller ikke umildbart vide, hvad der kan gøres ved det.
Avatar billede squazz Novice
14. januar 2008 - 12:36 #14
Bufferzone, jeg har læst en del af det link du har sendt mig, og syntes det beskriver emnet rigtigt godt, derudoversyntes jeg også du har en god måde at forklare forskellen på Windows og Linux, selvom jeg dog ikke er helt med i hvad du mener, hvilket sikkert er fordi jeg ikke kender så meget til Linux...

Kan det forklares bedre? Eller har I evt. et link til et eller andet sted hvor jeg kan læse noget mere om emnet?
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. januar 2008 - 15:16 #15
Hmmmm måske

Det er sådan at den måde linux er lavet på, så er ALT tilgægeligt. Det er afgøre hvor meget du vil ændre på er hvor dygtig du selv er, er er intet der ikke kan ændres fordi du i yderste koncekvens har alt kildekode tilgængeligt. Du kan tage linux kildekode og selv programmerer dit eget operativsystem hvis du ønsker det, eller nøjes med at rette i ting du synes skal være anderledes.

Microsoft windows er et lukket system, du kan kun ændre de ting som microsoft har været villige til at lade dig ændre, hvilket i forhold til linux ikke er ret meget. Du vil også se at hvis du vil ind og rette i mere specielle ting, så er det relativt svært med et windows system og nogle gange bekæmber windows aktivt ændringer ved at tilbagestille dine ændringer ved næste reboot, hvis du ikke aktivt går ind og slår dette fra.

Microsoft er meget styret og begrændset mht hvad du som bruger/administrator kan ændre. Luinux er fuldstændigt frit og alt er åbent.

Hjalp det
Avatar billede squazz Novice
14. januar 2008 - 18:57 #16
Det hjalp meget :D
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. januar 2008 - 13:15 #17
Du bør måske også vide at i nogle brancher, f.eks. IT sikkerhed og Forensics kan man kun bruge Linux, da den kan konfigureres således at de ting man er nødt til at gøre bliver mulige
Avatar billede squazz Novice
17. januar 2008 - 09:12 #18
Jeg har hørt at de skulle bruge Linux i Hollywood?
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. januar 2008 - 11:02 #19
De bruger bl.a. linux til at lave store linux clustre hvor du sætter mange almindelige PC'ere sammen til noget der minder om en meget stor og kraftig maskine. Dette bruges til computer animerede film for at få computerkraft nok til de nødvendige renderinger.

Princippet bruges flere steder også i danmark
Avatar billede squazz Novice
17. januar 2008 - 12:59 #20
kan det passe at 95% af computerne i HollyWood skulle bruge Linux?
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. januar 2008 - 13:03 #21
Jeg tror det kommer meget an på hvordan du tæller op, jeg vil tvivle på at 95 % af alle computere, herunder også private computere køre linux, det ville dog ikke undre mig om 95 % af de computere der anvendes i produktion af computeranimationer og data rendering i film produktion er med linux operativsystem
Avatar billede squazz Novice
28. januar 2008 - 23:23 #22
Jeg har afvist dit svar i håb om flere kommentarer, jeg venter med at give point til jeg 100% ved hvor meget af dette jeg kan bruge i mit projekt,
Avatar billede squazz Novice
22. februar 2008 - 13:34 #23
Jeg takker mange gange for hjælpen jeg har fået, hvis du bufferzone lægger et svar kan du få dine point :P
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. februar 2008 - 13:45 #24
ok hvis du ønsker det
Avatar billede squazz Novice
27. februar 2008 - 08:20 #25
Det gør jeg, mit projekt er afleveret og jeg fik 12 :P
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2008 - 08:41 #26
Ikke for at betvivle dine evner, men det kunne da være rigtig interessant at se sådan en afhandling, det ville jo, karakteren taget i betragtning, afspejle lærenes syn på Linux/Windows problematikken
Har du lyst til at offentliggøre arbejdet??
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2008 - 18:59 #27
OK! det skulle vi altså ikke se