Avatar billede nonexpert Nybegynder
12. januar 2008 - 00:15 Der er 11 kommentarer

Hjælp en ikke ekspert med regnskabsprogram!

Som ovenstående forklarer, er absolut IKKE it-expert .. Men er sindsygt hård til regnskaber og har startet mit eget lille firma.. Nu mangler jeg dog det rigtige regnskabsprogram..

Hvad er det ultimativt letteste regnskabsprogram der findes?
Om det er gratis, koster kassen, eller koster lidt, er underordnet - bare det er til at finde ud af for en ikke professionel computerbruger... (skal lige siges jeg ikke er tabt bag en vogn.. har "basic viden" omkring, word, exel, internetbrug, og computerbrug på brugerniveau)..
Avatar billede popsy Novice
12. januar 2008 - 00:25 #1
Jeg har brugt www.summasummarum.dk siden 2004, og er rigtigt godt tilfreds. Men man skal altså have lidt basal viden om god regnskabsskik og bogføringsprincipper for at bruge det.

Men det tror jeg nu gør sig gældende for alle regnskabsprogrammer.

Du kan downloade en gratis version, som har alle funktioner slået til, og prøve dig frem.
Avatar billede perj Nybegynder
12. januar 2008 - 01:10 #2
Du må ikke overse denne her løsning. Du behøver heller ikke bekymre dig om backup.
http://scannet.dk/navision.asp
- Hvad der er nemmest for dig og dit firma kan vel kun en revisor svare på:-)
Avatar billede b_hansen Novice
12. januar 2008 - 13:50 #3
Det er min erfaring, at økonomiprogrammer til små virksomheder er skåret over den samme læst. Derfor er det mest et spørgsmål om smag og behag, nor man skal vælge et økonomiprogram. Der findes mange forskellige såsom C5, SummaSummarum, Stellar Office og mange andre i denne kategori.

Dertil kommer nogle økonomiprogrammer, som er netbaseret; dem er jeg ikke selv tilhænger af, da data så ligger hos en ekstern leverandør, der i princippet kan gøre, hvad han vil med dem.

I mit daglige virke som revisor benytter jeg selv SummaSummarum. Det har naturligvis sine fordele og mangler, men det gælder jo alle programmer. Men det er nemt at bruge, det billigt, og det er driftssikkert.
Avatar billede mariaf Juniormester
12. januar 2008 - 15:45 #4
Spørgsmålet er jo hvad det skal bruges til, både her og nu, men også om 5 år. Det er dyrt at skifte undervejs fordi virksomheden bliver større, og uanset hvilket program du vælger, vil du næppe opleve dem som "lette". Bogføring er af natur ikke "let", når man hellere vil lave noget andet.

C5 har den styrke at rigtig mange bogholdere kender det, og det gør det nemmere på sigt at få den nødvendige hjælp uanset om du vælger at få egen bogholder eller køber assistancen ude i byen.

Uanset hvilket program du vælger, så få noget opstartshjælp. De penge er givet rigtig godt ud, og tjener sig rigeligt ind igen i sparede omkostninger til revisor og konsulentassistance, når det er gået galt.
Avatar billede b_hansen Novice
13. januar 2008 - 09:35 #5
Det er rigtigt, at det skal overvejes, hvor virksomheden forventes at være om 5 år, så der ikke skal skiftes på det tidspunkt. Men her er den væsentligste overvejelse, om virksomheden skal have mange ansatte, specielt timelønnede, og om det er en virksomhed, der har behov for lagerstyring. Hvis der kan svares bekræftende på ét af disse spørgsmål, vil jeg ligesom mariaf anbefale en C5-løsning.

Men forventer man at fortsætte som en enkeltmands virksomhed som ikke har noget lager, eller blot et meget lille og overskueligt lager, er det efter min bedste overbevisning overkill at investere i en C5-løsning. Det kan alt for meget i forhold til behovet.

I øvrigt er der ikke mange ben i at benytte de små regnskabsprogrammer, så det er forholdsvis let at få hjælp til disse osse.
Avatar billede perj Nybegynder
13. januar 2008 - 13:13 #6
Mange af de svar/kommentarer du har fået er rigtige, og uden at ville gentage mig selv, så spørg din reviser hvad han/hun vil anbefale.
Avatar billede b_hansen Novice
30. januar 2008 - 11:39 #7
Er det ved at være lukketid?
Avatar billede agercon Nybegynder
08. februar 2008 - 06:59 #8
En type regnskabsprogrammer, som ikke er nævnt ovenfor er de webbaserede blandt andet e-conomic, Revilution og Saldi.

e-conomic http://www.e-conomic.dk/ er det mest udbredte af de to og har en lang række revisorer tilknyttet.

Revilution kender jeg ikke så meget til, men findes på adressen http://www.revilution.dk

Saldi http://www.saldi.dk/ er et frit økonomisystem, som også kan installeres hjemme i virksomheden, hvis man ikke længere ønsker at have det liggende på en ekstern server. Da det er fri software (Open Source), så vil økonomisystemet altid være tilgængeligt, da andre end producenten kan videreudvikle det.

Mange af de systemer, man installere på egen pc, koster ofte en hel del at udvide, hvilket efter min overbevisning er mindre ved de webbaserede løsninger.

Så tag nogle scenarier i forhold til, hvad du forventer fremtiden vil bringe og undersøg så, hvor meget det kommer til at koste på den 5-årige horisont.

Du kan se en sammenligning af de tre systemer (og andre regnskabssystemer) på http://www.mitregnskab.dk/

For en god ordens skyld vil jeg gøre opmærksom på, at jeg er tilknyttet Saldi-projektet.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
01. marts 2008 - 13:16 #9
Jeg vil som fagmand anbefale følgende med forudsætninger:

SummaSumarum
Hvis du vil have et flot grafisk program, hvor du til under 4.000 får ALT (dermed ingen begrænsninger) i dit økonomiprogram. Det er også her du skal vælge, hvis du gerne vil have mulighed for at lave flotte faktura, som du nemt kan sende pr. email.
Programmet har en effektiv momsangivelse og afstemning - HVIS MAN BRUGER MOMSKODERNE OG IKKE BOGFØRER DIREKTE PÅ MOMSKONTIENE.
Der er også nemt at tage backup af, og evt. sende til sin revisor. Backuppen fylder ikke meget, og kan nemt sendes med email.

Stellar Office Start
Hvis du vil have et mere simpelt program, som er lidt dyrer pga. obligatoriske opdateringsaftaler.
Men der er i Stellar Start (som er den mindste af de 3 stellar-pakker man kan få) begrænset funktioner, som gør det meget overskueligt.
Udskrifterne fylder meget. Dermed vil over 1000 posteringer, når kontokortene udskrives fylde nemt 100 sider, mos måske 1/2 eller 1/4 i andre programmer.
Dette program har en dejlig nem backup på samme måde som summasummarum.

E-conomic
Det er internet basseret, og den største ulempe er de ved at opdatere (meget langsom at bogøre i)
Det er kun hvis du vil have mulighed for at slippe for backup, og hvis du vil have mulighed for at din revisor eller andre "real-time" uhurtigt kan logge ind og se en kasseklade eller bogføring igennem. Eller hvis du altid alle steder i verden vil have adgang til økonomisystemet. Det er også godt hvis man eksempelvis er 2 som har et firma sammen, da begge altid har adgang til samme data.
Det er også godt ved, at der er mulighed for intelligent scanning og dermed automatisk bogføring. Man kan "oplære" det til bestemte bilag, som man så scanner ind og sender, som programmet så kan bogføre automatisk. Når man scanner ind, ligger bilagene også sammen på posteringslinien, hvormed man altid har sine bilag sammen med posteringen - dermed ved man altis hvor de er.

Håber det hjalp lidt.

Det afhænger af hvad du selv er til. Alle 3 kan jeg anbefale, alt efter hvad dit behøv er.
Avatar billede mariaf Juniormester
01. marts 2008 - 17:06 #10
Summa Summarum har i hvert fald en voldsomt mangel, og det er at det er et en-brugersystem.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
02. marts 2008 - 12:37 #11
mariaf -> netop som jeg beskriver det, er både Summa og Stellar e-bruger system som standart. Der er e-conomic bedst.

Dog kan Stellar bruges af flere bruger, hvis det tilkøbes.

Ellers så er det altså C5 osc. man skal hen I, hvis det skal bruges af flere på samme tid.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester