Avatar billede prikmus Nybegynder
12. januar 2008 - 13:11 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Køb af Vista ultimate OEM Brugt..

hejsa eksperter..

jeg har på fået mulighed for at købe en brugt vista ultimate - det er en OEM version og den har været installeret på en computer for et år siden, og afinstalleret igen da den gik i konflikt med ejerens hardware. Nu tænker jeg på om det er smart at købe den, da den kan have været aktiveret på hans computer - han er dog ikke helt sikker.. men den har ikke været brugt i et år. Kan jeg installer den og aktiver den på min computer - evt. som jeg gjorde med min gamle winxp når jeg formaterede for tit, telefonaktiverede jeg den. og en af gangene havade jeg skiftet bundkort.
Avatar billede popsy Novice
12. januar 2008 - 13:14 #1
Det er umuligt at svare på, du er nødt til at prøve. Køb det med den aftale at handelen går tilbage hvis ikke det kan aktiveres.
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. januar 2008 - 13:15 #2
Har den været aktiveret på en anden comp. tror jeg desværre ikke den kan aktiveres igen :(
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
12. januar 2008 - 13:27 #3
Microsoft har ihvertfald haft den politik, at hvis du kan fremvise en ægte Windows CD (om det så er en OEM-cd) så giver de dig en ny kode

- sådan var det ihvertfald da jeg arbejdede på en computercafé hvor vi temlig ofte fik skiftet computere ud (men dengang var det WinXP, så ved ikke om de har ændret politik - men giv dem da et kald og hør ad) :)
Avatar billede sleeper Nybegynder
12. januar 2008 - 18:54 #4
OEM er låst fast til hardwaren, det er ikke lovligt at indstallere den på en anden pc.
På samme måde, som det ikke er lovligt at skifte bundkort, og bruge OEM versionen fra det gamle bundkort.
Avatar billede popsy Novice
12. januar 2008 - 21:38 #5
sleeper, det er korrekt. Men den er ikke låst før den er aktiveret, og det er jo det spørger ikke ved om den er.
Avatar billede sleeper Nybegynder
12. januar 2008 - 21:51 #6
Jeg har endnu ikke oplevet, at folk installere et Windows styresystem og tester det uden at aktivere det, man kan ikke få et optimalt windows styresystem, uden opdateringer, og man kan ikke hente opdateringer til Vista hvis det ikke er aktiveret.
Avatar billede popsy Novice
12. januar 2008 - 22:50 #7
Det er da meget muligt at du ikke har oplevet :)

Men spørger har muligheden for at gøre en god handel, og så er det da værd at teste om skidtet har været aktiveret eller ej, det ville jeg da helt sikkert gøre.

Som jeg ser det brydes der ingen licensregler, såfremt koden ikke har været aktiveret på den første pc.

Hvis den derimod har været aktiveret, har du helt ret, så må den ikke bruges på en ny maskine.
Avatar billede prikmus Nybegynder
12. januar 2008 - 22:56 #8
Det er bestemt ikke for at lave noget der ikke er lovligt, så kunne det jo slet ikke betale sig at betale for den hvis det var ulovligheder der var tale om - næ nej jeg er bare interesseret i at vide om jeg kan risikere at få at vide at den ikke kan aktiveres..
Avatar billede popsy Novice
12. januar 2008 - 22:58 #9
Jamen hvis den har været aktiveret på den gamle maskine, kan den ikke uden videre aktiveres på en anden.

Har den ikke været aktiveret, så kan den naturligvis.

Jeg kender ingen andre måder at finde ud af det på end at prøve at installere den :)
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
13. januar 2008 - 01:04 #10
sleeper: Øhh

Da jeg i sin tid konsulterede microsoft fortalte jeg dem klart og tydligt at det var en OEM version der var tale om, og at jeg skulle have installeret og aktiveret den på den ændrede hardware opsætning

Og jeg fik altså uden videre en ny nøgle uden problemet
Avatar billede raven41 Nybegynder
07. februar 2008 - 21:16 #11
jo man må godt skifte bundkort ud hvis det er på grund af en fejl flash eller et defect bundkort i følge ms det er noget de afgøre så længe det ikke er alt man udskifter det var havd jeg fik oplyst af dem
Avatar billede prikmus Nybegynder
17. marts 2008 - 16:03 #12
Smider i ikke alle sammen nogle svar, så deler jeg lidt point ud.. :o)
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
18. marts 2008 - 21:17 #13
Selvfølgelig ;) - hvad kom du så frem til?
Avatar billede sleeper Nybegynder
21. april 2008 - 13:08 #14
Tid til afslutning på denne...
Avatar billede prikmus Nybegynder
03. juni 2008 - 00:02 #15
Jeg kom ikke frem til så meget, tør nu ikke købe den - men som jeg læser mig frem til så kan det ikke lade sig gøre - har også hørt en sige at han har fået hjælp af ms til at få det ordnet og så gik det fint.. Men tak for hjælpen