Avatar billede venchil Nybegynder
17. januar 2008 - 21:42 Der er 4 kommentarer

Danske specialbogstaver vises ikke korrekt v. PHP-udtræk

Hej Eksperter!

Jeg er ved at udvikle et website til en klient, der bruger one.com som webhotel. Jeg har hørt om andre, der har samme problem som mig, men jeg kan ikke finde nogen svar nogle steder.

Når jeg via. PHP prøver at udtrække noget data fra min MySQL database går det fint nok. Udover, at alle Æer, Øer og Åer bliver erstattet med et spørgsmålstegn "?".

Hvad kan dette skyldes? Jeg har prøvet mange forskellige collations, men hverken latin1_swedish_ci (den burde virke?) eller de forskellige afarter af UFT-8 virker. Hvad gør jeg forkert?

På forhånd tak,

venchil
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. januar 2008 - 21:50 #1
Du skal bruge det samme tegnsæt hele vejen igennem - enten UTF-8, eller evt. ISO-8859-1. Det er selvfølgelig en forklaring på pixie-niveau, men mere kan man vel ikke give ud fra dine oplysninger ;)
Avatar billede venchil Nybegynder
19. januar 2008 - 23:52 #2
Hvilke andre oplysninger ville du få brug for, hvis du skulle løse problemet nærmere?
Avatar billede w13 Novice
19. januar 2008 - 23:55 #3
Har du sat en charset-type i dine metatags på php-siden?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. januar 2008 - 23:55 #4
Jeg går nu ikke sådan og løser andre folks problemer, men sommetider hjælper jeg dem til at løse det selv.

Så ud fra de oplysninger du forløbig har givet, så al din dokumentation og kode ;)

Nej, du må selv udvælge hvad du vil vise. Og et link til siden ku' være smart også.