Avatar billede jann-jensen Nybegynder
19. januar 2008 - 17:40 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Min nye skærm flimrer

Jeg har for få dage siden købt en 22" Neovo LCD skærm. Skærmens billede står og flimrer og blinker, sommetider værre end andre.
Billedet står ellers skarpt nok. Jeg har selv en idé om at det kan være interferens, men hvorfra?
Er der nogen, der har idéer til hvordan jeg kan komme dette flimren til livs vil jeg blive glad.

mvh
Jann
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
19. januar 2008 - 17:58 #1
Det lyder da som en defekt monitor..
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
19. januar 2008 - 18:59 #2
Det er det ikke, da jeg har haft den sat til min bærbare computer, og der stod skærmen klokkeklart uden flimren. Nej, det er noget, der kommer udefra, men hvorfra?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
19. januar 2008 - 19:09 #3
Med hvilken opdateringsfrekvens?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
19. januar 2008 - 19:09 #4
.. og hvilken opløsning?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
20. januar 2008 - 02:03 #5
jeg gætter på at det er et problem enten med kablet eller med skærmen der ikke kan følge med grafikkortet
det med kablet kan man nok afvise hvis den har været sat til en anden PC (ellers kan et dårligt skærmet analog kabel godt skabe uroligt billede)
som akyhne nævner, så kan man prøve med forskelige opdateringsfrekvenser og opløsninger for at se om de nuværende indstillinger presser skærm mere end den kan klare (eller grafikkort er ved at stå af)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
20. januar 2008 - 03:02 #6
mrmox2: Skærmopløsninger og frekvenser er nogle standarder som hænger sammen. Vælger man en opløsning på en LCD eller TFT skærm som ikke understøttes, lukker skærmen ned. På en traditionel CRT skærm kan ovenstående flimren godt forekomme.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
20. januar 2008 - 05:30 #7
akyhne: ikke enig, jeg har oplevet en LCD-projektor som holdt op med at flimre da vi satte opdateringsfrekvensen ned. og mange CRT skærme lukker også når de får noget at leve af som de ikke kan spise.
så jeg mener absolut der er noget at lege med, især hvis man skruer ned for parametrene for at teste udstyret
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
20. januar 2008 - 11:37 #8
Det er af samme årsag jeg spørger jann-jensen - man ved aldrig. Men jeg har aldrig hørt om at en alm. LCD skulle flimre, men kan ikke udelukke at de skulle findes.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
20. januar 2008 - 14:48 #9
Jeg siger tak for de foreløbige meldinger. I har givet mig noget at arbejde med, og det vil jeg lige prøve at checke. Så vil jeg komme tilbage med en melding.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
20. januar 2008 - 15:58 #10
Nu er jeg kommet til et resultat. Jeg satte opløsningen ned fra 1650x1050 60 Hz til 1440x900 hvor jeg måtte helt op på 75 Hz før alt flimren var væk. Det er jo i sig selv ikke tilfredsstillende, så jeg skal nok til at investere i et nyt grafikkort, der understøtter 1650x1050 75 Hz, så må jeg håbe, at de findes på markedet.
Jeg siger tak for jeres indlæg. Er I enig med mig i at I deler pointene, så smider I bare et svar hver.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
20. januar 2008 - 16:20 #11
Jeg tvivle stærkt på at dit skærmkort ikke kan klare det. Det er nok nærmere skærmens begrænsning du har mødt. Check din manual.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
21. januar 2008 - 00:02 #12
vil det sige at du skal sætte den op fra 60 til 75 Hz før flimmeren holder op? Det er underligt, og det er ikke lige det jeg havde forestillet mig. Forklaringern kunne jo så være at skærmen ikke understøtter 60Hz. Hvis det er H-W22 så står der ikke umiddelbart noget på neovos hjemmeside, men hos f.eks. proshop står det bare max 75 Hz. Den anden forklaring du selv er inde på med at du presset grafikkortet har jeg ikke oplevet for nylig, men har kun set det med ældre grafikkort. Og når du har haft skærmen til en anden PC, så er det nok svaret. Så har du fundet det selv, og så springer jeg over mht points :-)
Men uanset så er det fint du har afprøvet konfigurationerne. Har du prøvet at benytte AUTO-knappen efter at have indstillet den til 1650x1050.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
21. januar 2008 - 20:32 #13
Skærmen har en begrænsning ved 1680x1050 sådan at den max kan køre 60 Hz. Dette fik jeg testet ved at jeg tilkaldte en kammerat med sin computer, som vi satte til med VGA, og der var ikke noget problem. Han havde et ekstra grafikkort med, som vi satte i min computer og til monitoren med VGA. Det gav stadig flimren. Dette grafik havde også DVI-stik, som vi så satte til, og det løste hele problemet. Nu har jeg fået et meget klarere billede og ingen flimren. Så svaret var altså et andet grafikkort og DVI. akyhne, du får pointene, og tak for hjælp til jer begge
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
21. januar 2008 - 21:32 #14
Hvis du ved hvad din monitor hedder, kan vi hurtigt finde ud af hvilke opløsninger den understøtter. Var der ingen driver med til den?
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
24. januar 2008 - 21:31 #15
Monitoren hedder H-W22 og den understøtter max. 60 Hz ved max. opløsning på 1680x1050. Ellers kan den køre helt op til 75 Hz ved at sætte opløsningen ned til 1440x900, men det er der jo ikke så meget ved. DVI-forbindelsen hjalp med de forhåndenværende grafikkort, som jeg havde, så alt lykkedes til sidst og jeg er tilfreds. Jo der var driver med til skærmen, og den bruger jeg også.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
24. januar 2008 - 21:32 #16
Det er en Neovo H-W22
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
24. januar 2008 - 22:09 #17
Tillykke med det, selvom det ikke er tilfredsstillende ikke at have et ordentlig billede i højeste opløsning.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
30. januar 2008 - 21:42 #18
Jeg har også et ordentligt billede i højeste opløsning nu hvor jeg har sat et andet grafikkort i computeren og så bruger DVI-forbindelsen. Det giver det rolige billede og et meget klarere billede.
Jeg siger tak for alt i denne tråd, og så synes jeg, at vi lukker den.
Vi snakkes ved senere. Hej.