Avatar billede f_rollo Nybegynder
21. januar 2008 - 16:14 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Omskrive filnavn fra .aspx til .html

Hej alle

Håber der er en som kan hjælpe en newbee som mig :-)

Har har nogle filer med endelsen .aspx
Der er som sådan ikke noget avanceret inde i dem, ud over noget htmlkode og nogle server side include (menu og den slags)

MEN jeg vil gerne have at filer omdøbes (automatisk) fra filnavn.aspx til filnavn.html, samtidigt med at der sikres, at den "gamle" .aspx endelse ikke kan tilgås

Nogen som kan hjælpe?
Avatar billede keysersoze Guru
21. januar 2008 - 17:24 #1
hvad præcis skal du opnå med det? altså, hvorfor er det farligt at se .aspx-endelsen?
Avatar billede f_rollo Nybegynder
21. januar 2008 - 18:15 #2
Det er som sådan heller ikke så farligt ;-)

Min begrundelse for at ønske som jeg gør, er SEO betonet.
Lige i denne specifikke situation kan det være relevant for mig at søgemaskinerne indekserer en fil med .html endelse.

Jeg ved godt det ikke er meget, men jeg kan se at søgemaskinerne også tillægger vægt til endelsen af et filnavn (nok mindre end navngivelsen af filen før endelsen og langt mindre end godt indhold og mange indgående links)
Avatar billede keysersoze Guru
21. januar 2008 - 20:03 #3
jeg har ikke hørt om forskelle på filendelser i forbindelse med seo - men derfor kan det selvfølgelig sagtens være korrekt.

Der er flere måder at løse dette på i .net - lidt afhængig af hvor mange filer og hvor dynamisk det skal kunne være. Der er en rimelig artikel her; http://weblogs.asp.net/scottgu/archive/2007/02/26/tip-trick-url-rewriting-with-asp-net.aspx og ellers bare søg på url rewrite.
Avatar billede f_rollo Nybegynder
21. januar 2008 - 20:25 #4
Som sådan skulle man jo tro, at søgemaskinerne kun tager højde for filendelsen, vil man søger med filetype:
Jeg kan dog se i statistikke for andre sider, at søge-sætninger hvor asp indgår trækker besøgende til og ved check på google; samme sætning hhv med og uden asp, giver mig vidt forskellige resultater.
asp indgår slet ikke i teksten på de relevante sider, så det er kun filendelsen som Google kan pålægge vægt her (eller hvis der er lavet et link et sted, hvor link teksten er URL og endelsen dermed også indgår i tekst)

Du kan jo kontrollere selv, prøv at søg på google efter html. I adresserne under resultaterne vil du se, at mapper og endelser der hedder html er fede = de er tillagt værdi :-)

Men tak for linket, det ser brugbart ud :-)
Avatar billede keysersoze Guru
21. januar 2008 - 21:34 #5
så kan man jo altid diskutere om html har nogen relevans for det site man nu laver :)

jeg ved ikke hvordan det forholder sig lige nu - men tidligere har jeg set masser af resultater hvor asp i fx hullubulu.asp også blev fede.

Men fair nok - bare det løser dine udfordringer :)