Avatar billede srn1 Nybegynder
22. januar 2008 - 14:49 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Bruge Router som Hub

Hej alle eksperter

Jeg har et lille spørgsmål.

Jeg står og skal formatere min ene computer og vil i den forbindelse gerne gemme en del af mine filer. De skal så bare flyttes over på min anden com, men jeg har lige brændt min 10 år gamle Hub af :-(

Mit spørgsmål er så om jeg kan benytte min trådløse router til at sætte mine computere sammen??

Eller er der en mere simpel måde at gøre det på uden at alle kan få adgang til mine computere?

Jeg ved godt at mit spørgsmål nok får en del til at trække på smilebåndet :) Men jeg er ikke så vanvittig kyndig indenfor lige netop dette område!

/Søren
Avatar billede japping Nybegynder
22. januar 2008 - 14:59 #1
Ja, du kan bare tilslutte begge computere til routeren og overføre filerne. Hvis du vil sikre dig imod andres adgang til filerne trækker du internetforbindelsen ud af routeren og skruer antennen af routeren.
Avatar billede sj.netomia Nybegynder
22. januar 2008 - 15:00 #2
ja det kan du godt, men kan du ikke bare bruge et patch (direkte netkabel) ?
Avatar billede sj.netomia Nybegynder
22. januar 2008 - 15:03 #3
hvis du vil benytte din trådløse router, skal du sørge for flg.

nb ip adresserne er kun eksempel.

ip adresse1    10.0.0.2
ip adresse2    10.0.0.3
subnet mask    255.255.255.0
gateway        10.0.0.1 (hvis vi antager at din router for ip adressen 10.0.0.1)

Så skulle du kunne finde de 2 computere på netværket.
Avatar billede srn1 Nybegynder
22. januar 2008 - 15:04 #4
Japping: Tak :-)

Sj.netomia: Det har jeg vidst ikke. Eller sagt på en anden måde... hva er det helt præcist?
Avatar billede sj.netomia Nybegynder
22. januar 2008 - 15:29 #5
Avatar billede sj.netomia Nybegynder
22. januar 2008 - 15:30 #6
se info

1 meters krydset Patch kabel til direkte forbindelse af to computere uden en hub eller. Opnår en hastighed på 10/100 Mbit. Kategori 5, RJ-45.
Avatar billede srn1 Nybegynder
22. januar 2008 - 17:29 #7
Okay. Jeg har ikke nævnte kabel og jeg kan overhovedet ikke få min router til at gøre som jeg vil. Jeg har nu tilsluttet internetforbindelsen igen.
Er der andre muligheder?
Avatar billede japping Nybegynder
23. januar 2008 - 14:37 #8
Det nemmeste er over routeren da du har usdtyret. Routeren eller PC'erne skal bare sættes op.

En start er følgende:
1) Tilslut de 2 pc'ere til routeren
2) Bestem routerens IP-adresse (ping eller ipconfig)
3) bestem de to pc'eres ip-adresse (ipconfig)
4) Ping de 2 pc'ere
5) Hvis du ikke kunne ping's de 2 pc'ere er det opsætningen af PC'erne eller routeren den er gal med. Prøv at slå alt sikkerhedssoftware fra og prøv igen. Undersøg routerens opsætning.
6) Når pc'erne kan ping'es bør datafiler kunne overføres.
Avatar billede japping Nybegynder
24. januar 2008 - 15:46 #9
Hvor langt er du nået ?
Avatar billede srn1 Nybegynder
24. januar 2008 - 21:45 #10
hej Japping. Jeg er ikke nået så langt endnu. Jeg får først tid til at prøve på Lørdag igen pga arbejde. Men det lyder super :) Dog skal jeg lige have at vide hva du mener med at "pinge" mine pc'er??

/Søren
Avatar billede japping Nybegynder
25. januar 2008 - 08:48 #11
Du skal gå inden under Start/alle programmer/Tilbehør/kommandoprompt og starte denne.
hvis du skriver "ipconfig /all" får du bla. pc'ens ip-adresse.
hvis du skriver "ping XXX.XXX.XXX.XXX", hvor X'erne er en anden enheds ip-adresse (anden pc eller routeren), så får du at vide om pc'eren kan kommunikere med den valgte enhed.
Avatar billede srn1 Nybegynder
26. januar 2008 - 12:53 #12
Tak Japping. Det funker for mig nu :-)
Avatar billede srn1 Nybegynder
26. januar 2008 - 13:42 #13
Ej der var jeg lige lidt for hurtig :-(

Jeg kan modtage fra den ene com. men ikke fra den anden... what to do now?

/Søren
Avatar billede sj.netomia Nybegynder
26. januar 2008 - 15:50 #14
Har du checket at de har sammen ip 10.0.0.? eller 192.168.0.? og samme subnet mask 255.255.255.0

Eller kan du gøre flg.
del en mappe fuldt (rettigheder) på den com som ikke kan finde den anden og upload dataen til den anden comp. hehe måske lidt forvirrende.