Avatar billede wilweb Nybegynder
23. januar 2008 - 12:35 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Windows server - hvad skal man vælge

Jeg vil gerne have en windows server men hvad skal jeg vælge?
Hvad er det optimale setup, når jeg har brug for:
WWW server
Mail server
File server
Database server
Bruger administration

Hvilken servere kan man med fordel samle og hvilken bør være selvstændige server.

Jeg har et lille multimedie bureau med 10 ansatte, vi udvikler web applikationer og film. Jeg tænker vi skal bruge 1-2 TB data storage. Så det er rimelig tung og stor trafik på produktions niveau.
Vi bruger Windows Vista og XP som workstation (platform).

Jeg har tænkt på at www, database og email skal køre sammen. Bruger administration og filserver sammen. Altså 2 servere.
Men er det godt?

jeg skal ud og købe løsningen men vil bare gerne have nogle tanker med til forhandleren.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
23. januar 2008 - 16:48 #1
www,plone.org
Avatar billede arne_v Ekspert
23. januar 2008 - 20:57 #2
2003 vel (medmindre du vel vente paa 2008).

Fil server og bruger administration er indbygget.

Den kommer ogsaa med IIS som web server.

SQLServer som database. Den findes i forskellige udgaver - fra gratis til hundedyr - du skal
vurdere dine behov for at finde den rette version.

Mail server er vel Exchange, som mig bekendt ogsaa koster.
Avatar billede tomdane Nybegynder
24. januar 2008 - 10:57 #3
Hvor mange brugere vil i max. få? Kommer I ikke over 50 brugere, vil jeg anbefale MS server 2003 SMB. Alt det du efterspørger ligger i SMB'en, og mange følgeprogrammer (f.eks. Backup Exchange og Trend Micro Antivirus) kommer i specielt prissatte SMB-versioner.

MS 2003 SMB kan købes præ-konfigureret fra f.eks. Dell, og så får du software og hardware (med prækonfigureret RAID etc.) og båndstation samtidigt. Det eneste du så skal ud og købe er AV, backup-software, nogle ekstra brugerlicenser (ud over de 5 som følger med) og en ordentlig firewall. Herefter skal dit domæne og klienter sættes op, og så er du kørende på en dag.

Vær opmærksom på at SMB'en helst skal køre ALLE netværkstjenester (DHCP, DNS, WINS etc), og at man skal arbejde på den via de wizards der ligger på den.

Efterfølgende kan man så købe en ekstra filserver, hvis man har behov for det. Men vær opmærksom på, at en båndstation i samme størrelse koster ca. 500 kr. pr. gigabyte (skud fra hoften).

Jeg satte sådan en løsning op til et lille firma (8 + 5 mand) for et par år siden, og det kører rigtig godt.
Avatar billede wilweb Nybegynder
04. februar 2008 - 15:40 #4
Undskyld jeg har været ude og rejse.....

gode svar tak

Ville dette her være smart og sikkerhedsmæssigt ok?

Server3 = FTP(IIS) + WWW(IIS) + MYSQL database

Firewall (imellem)

Server1 = DC(MS 2003 SMB) + Exchange

Server2 = File server(Raid 5) + Tape Backup

og så Workstations

Eller skal jeg gøre det på en anden måde?
Avatar billede randomb Nybegynder
27. september 2008 - 16:34 #5
Hej !

Server1 (SMB) har en exchange funktion også!

Server2 Godt råd lad være med at køre raid, tag et raid 1+0 det vil stadig give dig redudans samt langt bedre performance! raid5 er dømmer dig til døden!

server3 sørg for at mysql kun svare på localhost hvis du smider den i dit "DMZ" :-)