Avatar billede prisoner_97p904 Nybegynder
23. januar 2008 - 20:51 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Windows XP fryser konstant

Hej.

Jeg har prøvet at finde en fejl på en Windows XP computer, der hele tiden fryser ( kan gå 10 minutter ~ 30 minutter). Jeg kunne ikke finde en fejl, og da der også var virus på blev alt formateret og windows er igen installeret, med Avast Antivirus og Comodo Firewall, og intet andet, og den fryser RIGTIG tit nu :(
Er der muligvis noget hardware den er galt med?
Der er lige blevet installeret nye ram i, men det har ikke ændret noget.
Nogen gange når den fryser genstarter den, men som regel låses skærmbilledet og kan ikke bevæge mus eller trykke på noget.
PC: Celeron ca. 2600, 512 mb ddr ram, ca. 40 gb harddisk.
23. januar 2008 - 20:56 #1
http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/rens_taern.htm ???

For at dele problemet på midten (Software/Hardware) ->
UltimateBoot CD -> http://www.ultimatebootcd.com/ + http://www.fromsej.saknet.dk/html/ubcd.html
Har alverdens HARDWARE test's af prøve med ...
Avatar billede oskar Nybegynder
23. januar 2008 - 22:09 #2
En cd med endnu flere hardware test og meget andet finder du her http://www.hiren.info/pages/bootcd
Denne cd er dos-baseret
Avatar billede off-line Nybegynder
23. januar 2008 - 22:17 #3
Det kan muligvis også skyldes varme. kender du tempereturen på din cpu?
Avatar billede prisoner_97p904 Nybegynder
23. januar 2008 - 23:33 #4
Jeg kender ikke cpu-temp, men er det et problem ved Celerons (Det ser ud til at være en box-køler der er på, og jeg har siden af + det kan ske 5-10 minutter efter den er tændt, uden andet end iexplorer kørende)?

Jeg vil prøve at se på de boot-cd'er I har linket til i morgen.

Tak for alle svar :) Skriver tilbage når jeg har lavet nogle tests.
Avatar billede nva Praktikant
24. januar 2008 - 08:06 #5
Jeg ville undersøge min harddisk for eventuelle fejl. Boot på din xp-cd - vælg R - skriv CHKDSK /R /P - så undersøges/repareres disken for fejl.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. januar 2008 - 13:26 #6
oscar - Ja det er unægtelig en drabelig samling. Men flere af programmerne, som
Partition magic, Norton Ghost og Acronis Disk director suite, er da ikke gratis
programmer. Hvordan kan de fungere?
Avatar billede oskar Nybegynder
24. januar 2008 - 15:03 #7
Det må du ikke spørge mig om. Måske står der noget om det på hiren.info
På disken ligger der også et program der hedder spinrite. Det laver en chkdsk der er meget grundigere end den der er indbygget i windows.
Avatar billede nva Praktikant
24. januar 2008 - 15:10 #8
Kan du ikke lige lægge et direkte link til download af bootcd herind - jeg kan sgu ikke finde det.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. januar 2008 - 15:29 #9
Avatar billede nva Praktikant
24. januar 2008 - 15:35 #10
Tak - nu håber jeg så ikke den er på fransk for så forstår jeg det alligevel ikke ;)
Avatar billede off-line Nybegynder
24. januar 2008 - 15:58 #11
Den er på engelsk. Jeg har set på Partition magic, som fejlede i at åbne. men
det gør den måske ikke næste gang? Og på Acronis Disk director suite, som åbnede.
Så vidt jeg kan se, er den en kopi af "Bootable media builder" som kan laves,
når man har købt programmet. Det er vel næppe lovligt, at distribuere den.
Personlig er jeg sgu ligeglad, men man skal bare vide det. Det andet har jeg
ikke set på.
Avatar billede prisoner_97p904 Nybegynder
24. januar 2008 - 23:09 #12
Jeg har prøvet løs med boot-cd, og lavet forskellige test/diagnostics. Jeg kan lave mange tests med harddisk og cpu (f.eks. læse/check med hdd og benchmark med cpu i 20 min på max) uden crash, men kan IKKE lave benchmark med memory/ram, for så crasher systemet efter få sekunder...

Det er nye ram der er i, og problemet var der også med de gamle ram. Er det mon rammene der er noget galt med eller bundkort eller noget andet?
Avatar billede prisoner_97p904 Nybegynder
24. januar 2008 - 23:10 #13
btw. computeren kører memtest86 v. 1.70 nu, og har gjort det i over en time, uden at der er nogen fejl eller crash. Der var også et andet mem-test-program på cd'en der heller ikke crashede computeren, men benchmarking med kun ram slået til laver crash/freeze.
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2008 - 08:48 #14
på bundkortet hvad bruger du til harddisk og cdrom drev IDE eller sata eller begge.

asus p5ad2 deluxe bundkort havde den fejl hvis man brugte f.eks sata harddisk og IDE cdrom drev. den genstartede pludselig uden grund og fejlen efter ihærdig søgning hardware fejl.

bare et spørgsmål
Avatar billede prisoner_97p904 Nybegynder
25. januar 2008 - 16:37 #15
Det er IDE til det hele. Det er et "ECS Elitegroup"-bundkort, hvor sata ikke er muligt.
Avatar billede prisoner_97p904 Nybegynder
01. februar 2008 - 16:20 #16
Jeg har prøvet at købe et nyt bundkort for at se om det hjælper, da jeg har prøvet med adskillige virkende ram-blokke, hvor mem-test skriver fejl ved alle blokkene, og at jeg skal købe nye ram.
Avatar billede gbzilla Nybegynder
01. april 2008 - 15:11 #17
Prøv og tag den ene side af kabinettet og find en form for vintilator og sørg for at der kommer afkølet luft ind bare i en halv time i mens du konstant stesser maskinen med programmer spil. hvis den er fryser kan du kontrolere det ved at se om du kan få num lock til at blinke. Fryser den ikke skal du hurtigst muligt skifte cpu køleren samt kontrolere andre kølere som grafikkort, strømforsyning
Avatar billede prisoner_97p904 Nybegynder
06. april 2008 - 13:12 #18
Det hjalp at købe et nyt bundkort og sætte alle delene i det, så der var ingen problem med cpu eller ram, det var kun bundkortet.
Tak for alle råd. De hjalp til at finde svaret på problemet :)