Avatar billede viciodk Praktikant
26. januar 2008 - 17:41 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Trådløst netværk

Hej eksperter,

Jeg har i øjeblikket et netværk bestående af:

Router: ZyXEL P-660R-D1
Switch: Longshine LCS-883R-SW800M+
To stationære computere

De to stationære computere er forbundet til switchen og switchen er forbundet til routeren.

Desuden har jeg en bærbar computer, som jeg nu ønsker at få på netværket via trådløs. Hvordan skal man gøre dette? Jeg hører et virvar af forskellige udtryk såsom access points, trådløse routere osv.? Hvad skal jeg købe?
Avatar billede sleeper Nybegynder
26. januar 2008 - 17:48 #1
Hej

Det kommer meget an på budgetet

Trådløse routere er tit de billigste, og du kan konfigurere dem så de virker som et accesspoint.
Følgende routere vil jeg anbefale

D-Link DIR-655 - Det er en N Router med GIGABIT Switch - Pris 900,-
Linksys WRT54-G er en billigere router - Pris 4-500,-

Læs evt http://www.eksperten.dk/artikler/1049 hvis du har mod på at lære lidt mere
Avatar billede viciodk Praktikant
27. januar 2008 - 21:40 #2
Hej sleeper,

Virkelig god artikel!

Den omtalte trådløse router er endda faldet lidt i pris.

http://www.dlink.com/products/?pid=530
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=315923

Jeg undrer mig dog lidt over at den understøtter en "Draft 2.0"-version af 802.11n standarden. Forhåbentlig kan man firmware-opdatere når der kommer en endelig standard...

Spørgsmålet er nu hvordan jeg skal opsætte netværket.

Jeg ser tre forskellige muligheder:

------

1) Internet-stik -> Trådlås router -> Kabler til de to stationære computere og trådløs til den bærbare

Her droppes helt brugen af vores eksisterende router (fra CyberCity) og switch. Disse to komponenter erstattes af den trådløse router, der har indbygget switch og fire LAN-porte, der kan bruges til vores to stationære computere. Ifølge CyberCity skal man kun vide følgende, hvis man vil benytte sin egen router til at forbinde til Internettet via CyberCity:

- CyberCity brugernavn og password
- Aktiver PPPoA Encapsulation (bruges til forbindelse "ud af huset")
- Sæt VCI værdi til 35

------

2) Internet-stik -> Eksistrende router -> Trådløs router -> Kabler til de to stationære computere og trådløs til den bærbare

Her bruges den eksisterende router til at forbinde til Internettet via CyberCity. Den trådløse router sættes direkte til vores eksisterende router og så skal man slå UPnP og DHDP fra i den trådløse router samt gøre nogle andre ting som beskrevet i manualen på siden 12.

ftp://ftp.dlink.com/Gateway/dir655/Manual/dir655_manual_100.zip

Dermed har man slået router-funktionen i den trådløse router fra og den bruges således som switch og access point. Vi kan derfor slippe for at bruge vores eksisterende switch.

------

3) Internet-stik -> Eksisterende router -> Switch -> Kabler til de to stationære computere og til den trådløse router. Fra den trådløse router er der trådløse forbindelse til den bærbare.

Her skal man også slå router-funktionaliteten fra i den trådløse router, så den bare bruges som access point.

------

Puha! Det kan også være, at alle tre muligheder faktisk er lige velegnede...! :-)
Avatar billede sleeper Nybegynder
21. april 2008 - 12:54 #3
hej viciodk

Jeg kan ikke svarer dig på hvad der er bedst, jeg kender ikke cybercity.

men det mest simple ville være løsning 2, så er det cybercity der har ansvaret for at konfigurere deres egen router, hvis du vælger løsning 1 kunne man godt frygte at de ville kaste ansvar, samt evt. udgifter over på dig.

Jeg kan ikke guide dig meget bedre i denne, så hvis du ønsker mere hjælp vil jeg foreslå dig, at afslutte denne og åbne et nyt spørgsmål.
Avatar billede viciodk Praktikant
22. maj 2008 - 08:55 #4
Jeg har en anden internetudbyder nu og har købt D-Link DIR-655 routeren. Den fungerer super! Internetstikket i væggen går ind i routeren og derfra er der direkte kabel og trådløs til de øvrige computere. :)