Avatar billede jbc Nybegynder
01. februar 2008 - 09:31 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Formatere harddisk fra at være NTFS til at være FAT32

Hej
Jeg har en harddisk på 500 GB som er formateret som NTFS. Dette ønsker jeg ændret til at være FAT32. Jeg har forsøgt mig i diskhåndtering, men der får jeg kun lov at reformatere i NTFS. Jeg kører Windows XP.
Kan jeg reformatere den i FAT32?

Hilsen
Jørgen
Avatar billede lassebm Nybegynder
01. februar 2008 - 09:44 #1
Du kan ikke formatere en harddisk mere end 32GB (mener jeg det er) til fat32 i windows.

Desuden kan du ikke have file større end 4GB på et fat32 system.

En mulighed er at boote fra en linux livecd, og så lave partitionen som du ønsker den heri..
01. februar 2008 - 09:54 #2
Kig her omkring -> http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm ...
Avatar billede jbc Nybegynder
01. februar 2008 - 10:00 #3
Tak for hjælpen, så må jeg bare kigge på hvilke konsekvenser det får.
Avatar billede gurly Praktikant
01. februar 2008 - 10:00 #4
lassebm > er du helt sikker på det, var det ikke nærmere bios på ældre bundkort som havde en bariere på 32 gb ? selv om bios kun kunne se de 32 gb så kunne man via et dynamisk disk overlag alligevel få vindows til at se en harddisk på eksempelvis 100gb for windows kunne sagtens se dem, jeg mener man kan gå op til 137gb for en fat32 disk  ?
men ok det er jo stadig ikke nok  c",)
Avatar billede lassebm Nybegynder
01. februar 2008 - 11:53 #5
Det kan godt være, jeg kan, som jeg skrev ikke huske grænsen! :)
Avatar billede jbc Nybegynder
01. februar 2008 - 12:17 #6
Jeg kan nu kun formatere 32GB som FAT32, men det kunne da hjælpe mig meget hvis jeg bare kunne komme op på 100GB. Hvad mener du med "dynamisk disk overlag"?
01. februar 2008 - 12:28 #7
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm -> "Updated fdisk for Windows 98 bootdisks and/or systems for hard drives over 64 Gig " ...
Avatar billede Slettet bruger
01. februar 2008 - 17:08 #8
www.helgec.dk/gparted.html så kører det som en leg