Avatar billede phrame Nybegynder
01. februar 2008 - 10:16 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Mig Ha Ny 'Puter !

Hei...

Saa er det tid til at sige fra sig. Jeg skal ud og have ny PC, men jeg skal ikke bruge den til gaming, bare, emails, surfing, downloading, server til mine SqueezeBox's, samt til at pusle rundt med photoshop og andet godtværk. Computeren skulle vaere lille - derfor en Pundit booksize barebone - samt med max RAM.

Jeg vil hoejst sandsynligt koere Ubuntu med en VM til XP, saa kaeresten oxe kan bruge computeren, eftersom den vil vaere hurtigere end hendes.

Her er det hardware, som jeg har gaet efter:

Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHZ (http://tinyurl.com/27l4jm)
PUND IT 2- M2A (http://tinyurl.com/yqyn2m)
2 stk. PQI DDR2 PC800 2048MB (http://tinyurl.com/2bkeza)
MAXTOR DIAMONDMAX 21 250GB SAT 3.5" (http://tinyurl.com/ys4wuc)
Sony DVD+-R/RW/DL AD-5200A-0B BLACK (http://tinyurl.com/2akkad)

Jeg lavede links'ne til TinyURL's fordi den shop som jeg kigger i bruger at for lange links.

PS. Jeg bor i Schweiz, derfor er shoppen in CH.

Hvad siger du er det godt? eller en gang crap...... Jeg har oxe taenkt mig at koebe en HDMI til DVI adaptor, saa jeg kan bruge computeren direkte paa min monitor (en Philips 190P7ES) og bruge computer's VGA til min anden monitor.

/Peter
Avatar billede phrame Nybegynder
01. februar 2008 - 10:18 #1
Jeg gik oxe efter AMD eftersom for forholdet mellem pris og ydelse er AMD billigere end dens Intel variant. Plus, i foelge Toms Hardware, er der ikke meget forskel mellem dem i ydelse.
Avatar billede peet-49 Novice
01. februar 2008 - 10:20 #2
Jeg ville vælge en anden HD som Maxtor, der er mange dårlige iblandt sata diske fra Maxtor, mit bedste bud er en Samsung.
Avatar billede phrame Nybegynder
01. februar 2008 - 10:23 #4
Hei Peet-49,

Hvad med en Western Digital i stedet for, eftersom Samsung er - for reasons unknown - ikke saa stort her i Schweiz?

/Peter
Avatar billede phrame Nybegynder
01. februar 2008 - 10:26 #5
okay.. fandt en Samsung SpinPoint S250... prisen er den samme.. saa jeg tager dit rad...

/PEter
Avatar billede peet-49 Novice
01. februar 2008 - 10:29 #6
Samsung er verdens største HD producent, desuden den mest stabile disk for tiden.
Avatar billede peet-49 Novice
01. februar 2008 - 12:00 #7
Ellers ser det godt nok ud.
Avatar billede phrame Nybegynder
01. februar 2008 - 14:01 #8
Hi Peet-49,

Jeg var igang med at checked CPU, bare lige for at vaere sikker. Jeg opdagede at paa Asus's CPU support side (http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=en-us) staar der at for den her barebone at de foelgende CPU er compatible:

Athlon 64 X2 4800+ (CS),1MBx2,rev.F2,65W,SocketAM2
Athlon 64 X2 4800+ (CS),1MBx2,rev.F2,89W,SocketAM2
Athlon 64 X2 4800+ (DD),1MB,rev.G,65W,SocketAM2

Product beskrivelsen paa webshoppens side sige dette om den CPU jeg har valgt:
Athlon 64 X2 4800+ 2.5GHZ PIB SKT AM2 2X512KB FSB1000 65W ATH-X2
ADO4800DOBOX

Altsa den som jeg har valgt er en 4800 DO 65W, mens Asus siger kun compatibilitet med 4800 CS 69W + 89W og DD 65W.

Googling fortalte mig kun at DO er en nyere version of DD? Men jeg vil gerne have det paa det rene.

Betyder det at jeg ikke ikke kan bruge den CPU som jeg har valgt?

Ogsaa, hvad vil der ske, hvis jeg saetter en CPU paa bundkortet som BIOS version ikke understoetter, med skal kun opgraderes (BIOS flashes) for at understoette)?

/Peter
Avatar billede peet-49 Novice
01. februar 2008 - 14:13 #9
Kender ikke det spesifikke bundkort, men jeg har ikke haft de problemer med andre typer kort.
  Den vil sansynligvis skrive ukendt cpytype, eller slet ikke starte, men som sagt, jeg er ikke stødt på det problem med andre bundkort.
  Har du ikke bestilt endnu, kan du da ændre den til den accepterede 65W model.
Avatar billede phrame Nybegynder
01. februar 2008 - 14:21 #10
hmm...

jeg tror heller at jeg vil "play it safe" og tage en CPU som er paa den supporterede liste, samt med den mindste BIOS version. Det betyder dog, jeg skal smide en ekstra 500, men nu faa jeg saa oxe en ATHLON 64 X2 6000+ 3.0GHZ (ADX6000CZBOX)...

To ting goer det bedre.. en halv gigahetz mere, samt saa skulle jeg gerne ogsa vaere mere sikker paa at beholde computeren i laengere tid (fremtids sikret, i hvert fald indtil om 1.5-2 aar)

Dog tror jeg at jeg tager weekenden og sover paa den...inden jeg loeber hovedet foerst ud i det....

/Peter
Avatar billede peet-49 Novice
01. februar 2008 - 14:51 #11
Jeg kører selv med samme cpu, dog med et MSI bundkort, som jeg mener er bedre og mere stabilt en asus.
Avatar billede peet-49 Novice
04. februar 2008 - 14:13 #12
??
Avatar billede phrame Nybegynder
05. februar 2008 - 08:20 #13
Hei...

Stadig kun igang med at taenke. Jeg ventede paa svar fra Asus. Det svar som jeg fik var:

My name is XXX and it is my pleasure to help you with your problem today.
You mean P2-M2A690G or V2-M2A690G? Anyway, both of the models could support for AMD 4800+ CPU.
If the motherboard can't support the CPU, system may show a errror message when POST. To reslove the problem, I recommend you update the BIOS to latest version.
About how to flash BIOS,please refer to the user manual.
If you still have any problem or the problem still exists, please feel free to contact me. Thank you for the support!

Eftersom jeg selv arbejder indenfor international kundesupport, ved jeg at "could" betyder ikke noget mere, end "maaske / maaske ikke".....

Jeg gaar efter en CPU som direkte er paa den understoettede liste.

/Peter
Avatar billede peet-49 Novice
05. februar 2008 - 09:17 #14
OK- det er altid godt, at være på den sidre side.
Avatar billede peet-49 Novice
01. juni 2008 - 09:06 #15
Lukketid?