Avatar billede fxj Juniormester
04. februar 2008 - 23:27 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Find den største værdi af to felter i en formular

Jeg har en database med tabellen 'tbl_bubstat'
I tabellen er der to felter:
total_kg
total_cbm

Begge felter tastes af brugeren

I en form skal skal jeg have et felt der hedder fpv og som skal vise den største værdi af
total_kg eller (total_cbm*166,67)

Det vil sige, at hvis feltet total_kg = 200 kg og total_cbm = 1 skal fpv være = 200

Er total_kg = 100 kg og total_cbm = 1 skal fpv være = 166,67

Min form hedder frm_bubstat

Jeg har prøvet forskellige måder, men kan ikke få det til at virke.
Håber nogle kan hjælpe

PS: Skriv hvis ikke det er nok point :-)
Avatar billede jkrons Professor
05. februar 2008 - 00:01 #1
Du kan lægge denne formel i et ubundet tekstfelt i den formular:

=IIf([total_kg]>[total_cbm]*166,67;[total_kg];[total_cbm]*166,67)
Avatar billede mugs Novice
05. februar 2008 - 07:19 #2
Når formlen placeres i et ubundet tekstfelt i en formular bliver værdien ikke gemt i tabellen. Når feltet i formen hedder fpv, antager jeg at feltet skal lagres i tabellen, ellers var der jo ingen grund til at navngive feltet.

Hvis jkrons formel indsættes i en forespørgsel som et udtryk, kan værdien også benyttes i rapporter hvis det er en option, og så er det ligegyldigt om værdien gemmes i tabellen. Rent principielt er det vel forkert at gemme en beregning, idet beregningen vil blive opdateret, hvis de værdier, der ligger til grund for beregningen, ændres
Avatar billede fxj Juniormester
05. februar 2008 - 08:50 #3
@jkrons
Det var lige præcist det der skulle til. Tak for hjælpen.
Venligst læg et svar for point

@mugs
Værdien skal ikke gemmes i en tabel. Det er en information til brugeren og jeg har også, som du nævner, altid lært at man ikke bør gemme beregninger i tabellen.
Avatar billede jkrons Professor
05. februar 2008 - 17:01 #4
Velbekomme. Her er et svar :-)