Avatar billede marlboro-man Nybegynder
06. februar 2008 - 18:03 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Ny bærbar til min datter

Hej jeg står og skal ud og købe ny bærbar til min 15 årige datter, da hun har brændt bundkortet i hendes gamle.

Og jeg er lidt i tvivel om hvad hun har brug for, hun spiller lidt online spil, og så er der selfølgelig MSN + massser af musik, og lidt film, hun redigere en del billeder og så skole arbejdet.

jeg mener selv at det skal være med
Intel core 2 duro min. 1,66GH
2045 mb ram
et grafikkort med egen ram men dette er selfølgelig ikke et krav.
trådløst WLAN, (evt bluetooth til mobilen)
min 120 Gb harddisk (hun har meget musik + billeder)

Hendes eneste krav er indbygget Webcam.

Pris max 8000kr men det er også max.
har selv set lidt på en Zepto 3415W http://zepto.dk/Shop/Notebook.aspx?notebookid=674

men ved ikke om dette er overkill til hendes forbrug.

er der nogen der har et godt alternativ, erfaring med en god solid maskine, som kan anbefales til en teenager, og som i mener sagtens dækker hendes forbrug.

på forhånd tak.

Ps. har selv en zepto 6625WD som jeg er meget glad for, men det er jo helt klart overkill.
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2008 - 18:12 #1
køb en hp pavilion ,bilka har en model hp pavilion ,bilka har 3 modeller i denne uge i avisen

klart et mærke jeg ville købe
Avatar billede dooleys Nybegynder
06. februar 2008 - 18:25 #2
du kan kigge lidt her:
http://www.novabook.dk/notebooks.html
nr 3 i første række er også fin til prisen!
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
06. februar 2008 - 18:26 #3
de ser fine ud MEN, jeg må nok indrømme at jeg er ikke indstillet på AMD, har ikke god erfaring med AMD, og de bliver også varmere som Intel og derfor bruger de mere strøm.
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
06. februar 2008 - 18:28 #4
Nova maskinen ser godt ud den er helt klat en option
Avatar billede tiger_dk Mester
06. februar 2008 - 18:33 #5
prøv at tjekke den her

"InspironTM 1720
Hastighed til at fremstille, dele og nyde multimedieindhold med en overlegen 256 MB grafikløsning og en imponerende 17" TruelifeTM -skærm med høj kontrast"

Det er en Dell bærbare, de er ganske udmærke har en selv, de yder god support og så har den her endda indbygget webcam også er den inden for økonomiens grænser.

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/inspnnb_1720?c=dk&l=da&s=dhs&cs=dkdhs1
Avatar billede tiger_dk Mester
06. februar 2008 - 18:34 #6
Det er en Intel® Core™ 2 Duo-processor der er der i !
Avatar billede dinirex Nybegynder
06. februar 2008 - 18:47 #7
Tja, jeg vil foreslå den du selv har kig på, tror ikke du vil fortryde det... Hvis jeg skulle ud og investere i ny bærbar, så ville den der klart være med i overvejelserne...
Avatar billede haverslev Novice
06. februar 2008 - 18:48 #8
Et forholdsvis nyt mærke på det danske pc marked indenfor bærebare, er LG.
De er forholdsvis billige i pris i forhold til deres opbygning/indhold osv.
Mener helt klart at den er et nærmere øjekast værd.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=408079
Avatar billede kogt Nybegynder
06. februar 2008 - 19:43 #9
og hvis du er rigtig soed, ved din datter, koeber du en hvor der ikke er Vista paa eller bare en med XP pro istedet for Vista det vil garanteret sparer dig for en masse besvaer...
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
06. februar 2008 - 22:03 #10
LG ser også interesant ud men som der bliver skrevet det er et ny mærke indenfor bærbare, og at de har en god omtale inden for tv og mobil er jo ikke ensbetydene med at de laver gode bærbare.
Dell'en virker også tiltalende, men der kan man jo få en XPS(også dell) til stortset samme pris, men ned bedere grafik (dog ikke 17"), så det er sku svært at vælge.
Er der nogen der har kenskab til Asus maskiner?
Avatar billede kogt Nybegynder
06. februar 2008 - 23:51 #11
har har ikke noget bud paa hvad du skal koebe... men hvis det var mig ville jeg vaelge mellem Dell eller Zepto!

En ting du boer undersoege er om der er go support fra de forskellige producenter...

Jeg kender en der har en kedelig historie med en toshiba hun koebte i Merlin.. ud af 4 maaneder har den vaeret sendt ind 54dage... hun faar ikke en ny den skal jo bare repareres siger de i fona og saa virker den i 4 dage igen foer den gaar i stykker :|
Avatar billede haverslev Novice
07. februar 2008 - 08:05 #12
Jeg er 100% sikker på, at LG`s bærebare ligger fuldt på højde med den bedste ½ del af andre bærebare pc`ere.
Hvis ikke kvalitet/support osv. er iorden idag, så overlever producenterne/leverandørende ikke ret lang tid i den branche.
Tag f. eks Zepto. der er jo ikke andet end et par år siden, at der rigtigt kom på markedet og det er faktisk et Mitac bærebar der blot er blevet "designet" til at passe til Zepto` s smag og krav.
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. februar 2008 - 10:38 #13
kogt - Vista Ultimate kører suverænt. Lidt mere nuanceret og velbegrundede indlæg omkring Vista tak, ellers må du betegnes som en "jabbering idiot" ;) http://blog.licasdigital.com/2008/01/jabbering-idiot.html

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=405427 sådan en maskine vil fint dække datterens behov. 2GB ram, C2D CPU, Dedikeret GFX kort mm og så en del under 8000kr
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. februar 2008 - 10:40 #14
haverslev - Har rodet med et par LG, og giver dig helt ret. De virker bestemt til at være af en god kvali. Synes dog efterhånden de fleste producenter er kommet godt efter det, med den konkurrence der er på markedet og de priser, er der ikke nogen der overlever ved at sælge crap maskiner. Alle laver self en mandags model i ny og næ, selv IBM/Lenovo, men generelt set er kvaliteten steget meget de sidste 3 år
Avatar billede kogt Nybegynder
07. februar 2008 - 16:54 #15
drgonzo --> I'm Sticking With XP - So Should You :) men okay hvis jeg skulle skifte til Vista skal det oxo vaere Ultimate...
Avatar billede tiger_dk Mester
07. februar 2008 - 18:05 #16
Jepper det ville være klogt !
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. februar 2008 - 19:23 #17
ellers tak, jeg følger med den teknologiske udvikling

Vista > XP
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. februar 2008 - 19:36 #18
Jeg kørte også XP fra den dag det udkom. Der whinede alle folk også over det. Hvor ustabilt det var, bugs, spil virkede ikke, mit win98/2000 kører meget bedre osv osv..

Kender det fra arbejde. Folk kan brokke sig nok så meget over en software, men så snart der kommer ny er der ingen grænser for hvor god og perfekt og stabil og bla og bla den gamle version var.. Og ændrer man lidt på interfacet går folk da helt i spåner..

Prøv at åbne øjnene og se mulighedene i stedet for at vælge den nemme løsning og sætte sig hen i et hjørne og pege fingre. Lav en ren install af Vista Ultimate på noget ordentlig hardware og du vil nok blive meget overrasket, især når det har kørt noget tid og Vista lærer dine vaner..
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. februar 2008 - 19:42 #19
Citat
Jeg kender en der har en kedelig historie med en toshiba hun koebte i Merlin.. ud af 4 maaneder har den vaeret sendt ind 54dage... hun faar ikke en ny den skal jo bare repareres siger de i fona og saa virker den i 4 dage igen foer den gaar i stykker :|

Hvis hun har købt den i Merlin og sender den til Rep i Fona, så forstår jeg godt den går galt. ;) Seriøst det må være en mandags model, alle laver dem (Dell og Zepto inkluderet, faktisk har jeg oplevet en del fra netop de 2). Toshiba er et godt mærke, faktisk verdens største.    Men ring til forbruger klage nævnet, eller check købeloven, der er regler for hvor meget den må være til rep inden for en givet periode, så har man krav på penegene retur, og jeg tror bestemt hun falder ind under den kategori
Avatar billede kogt Nybegynder
07. februar 2008 - 23:01 #20
hov min fejl... fona/merlin :P

citat
Lav en ren install af Vista Ultimate på noget ordentlig hardware

det er nok derfor at folk whiner fordi de tror at Deres gamle computer kan klarer Vista... jeg har ikke raad til ordentlig hardware der kan klare Vista... ikke endnu...
Avatar billede drgonzo Praktikant
08. februar 2008 - 06:15 #21
det er jo ikke Vistas skyld, så derfor er der ingen grund til at komme med Vista bashing når folk skal have ny hardware. Det er jo pænt irrellevant bare fordi det ikke kører godt på din gamle com
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
09. februar 2008 - 09:21 #22
Det blev til en LG, den som Haverslev foreslog. så må vi se om det er et godt valg, men det lader til at være en god maskine, valget stod mellen den og så en Zepto samt en Dell, havde valgt Dell XPS 1530, da det var den der lå pris mæsigt i midten, men der var der over en måneds levering på, Zepto'en blev for dyr til hendes brug 8500kr.
og så valgte vi LG'en.

Så hvis du Haverslev smider et svar skal du få point

takker alle for hjælpen
Avatar billede haverslev Novice
09. februar 2008 - 11:20 #23
Jeg er overbevist om at LG`en er et godt valg - Held og lykke med den og selv tak :-)
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
13. februar 2008 - 09:43 #24
beklager forsinkelsen :-)