Avatar billede Trez Seniormester
08. februar 2008 - 18:57 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Ryger garantien hvis man "åbner" computeren

Jeg har siddet og funderet over noget.

Jeg tænker på at købe mig en færdigsamlet maskine og der følger der jo garanti osv. med, den jeg tænker på har en 500GB harddisk i og så var det jeg tænkte "Jeg har en 120GB harddisk liggende, den kan jeg da smide i og bruge til Windows og alle de andre programmer jeg skal bruge og så har jeg 500GB til at 'lege' på".

Men nu er mit spørgsmål så, ryger garantien hvis jeg åbner dyret og smider den ekstra harddisk i?
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2008 - 19:16 #1
- Hej

Svaret er helt klart "JA"! Garantien bortfalder hvis du åbner computeren.

- og dette gælder for øvrigt også alle andre elektronikprodukter.

Det eneste du kan gøre for at bevare garantien og få monteret din harddisk er at sende den til et autoriseret service-værksted, og få dem til at montere harddisken - så skulle garantien ikke bortfalde...

- Og det er ikke helt billigt i øvrigt at sende den til et serviceværksted...

\Dan
Avatar billede off-line Nybegynder
08. februar 2008 - 20:08 #2
dannilsen - Hvor har du det fra? Jeg påstår ikke du har uret, men det undrer mig,
hvis det forholder sig sådan.
Der er jo ikke tale om et indgreb i computerens hardware, men en simpel tilslutning,
som er teknisk forberedt. Bortset fra, man tager siden af computeren, så svarer
det jo til, at man tilslutter en HD optager til sit TV.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2008 - 20:28 #3
Jeg er helt enig med jasveg.

Garantien bortfalder ikke.

Hvis du ødelægger noget. Brækker noget, eller rykker nogle baner over eller lign. Så kommer du selv til at betale.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
08. februar 2008 - 20:50 #4
trez->> Nu er du jo så heldig, at du ikke har købt noget endnu, så du kan spørge, inden du smider penge efter en maskine og begynder at rode selv.

Men jeg er i øvrigt enig med dannielsen - normalt ryger en garanti i samme øjeblik man åbner og begynder at rode selv.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. februar 2008 - 21:19 #5
word-hajen - "Men jeg er i øvrigt enig med dannielsen"
Jeg vil så stille dig det samme spørgsmål: Hvor har du det fra?
Hvor i købeloven står, at ved en almindelig tilslutning af ekstra HD, bortfalder
garantien. "Rode selv" er noget misvisende, når der rent konkret blot er tale om,
at tilslutte strømstikket og kablet til bundkortet.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
08. februar 2008 - 21:32 #6
Det har jeg fra helt alm. gennemgang af normale garantibetingelser, som flere producenter udsteder på deres produkter. I øvrigt så er garanti ikke en del af købeloven; kun reklamationsret.

"Rode selv" er udtryk for, at man har skilt noget ad, uanset om det er simpelt eller ej.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. februar 2008 - 21:57 #7
Er garantien ikke en del af købeloven? En prucent kan aldrig stille en køber
ringere end købeloven.
Det der er garanti på, er jo ikke kassen, men selve hardwaren inden i. Og der
skal der, ved installation af ekstra HD, ikke skilles noget ad.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2008 - 22:21 #8
Hej jasveg

- Jeg mener det var i 2002 at ordet "garanti" blev et begreb som blev fjernet fra jordens overflade. Mig bekendt eksisterer ordet "garanti" slet ikke i købeloven mere (hvis du endelig vil ind på jura).
I dag har man som udgangspunkt 6 måneders formodningsret og så derefter 18 måneders reklamationsret (hvilket så giver 2 år i alt). Reelt vil jeg påstå at det kun er formodningsretten man for alvor har noget at bruge til som kunde...

Udover det så ved du vel også at langt de fleste stationære computere er plomberet hvor der står at hvis man åbner maskinen så bortfalder garantien/formodningsretten/reklamationsretten.

- Udover dette så tvivler jeg på at en producent af en computer kan tvinges til at skælne imellem en tilslutning og så en ændring - som du kalder det.
En computerproducent sætter grænsen i det øjeblik man tager låget af maskinen.

Man kan jo heller ikke købe en harddiskoptager på 160GB og så bare skifte den til en på 250GB og så regne med at formodningsretten og reklamationsretten stadig er der...
SÅDAN SPILLER KLAVERET HELLER IKKE...

I øvrigt så er computerproducenterne nogle af dem inden for elektronikbranchen som er allermest regelrette når det kommer til sådan et spørgsmål - set i forhol til eks. radio/TV-branchen. Men den udtalelse står for min regning...
- Men et eller andet sted kan jeg sagtens forstå at niveauet er så lavt...

\Dan
Avatar billede mstorgaard Praktikant
08. februar 2008 - 22:41 #9
Jeg vil nu give dannielsen ret i at det sagtens kan bryde garantien at åbne en computer, for hvor går grænsen ellers?

For det at tilføje noget er jo et vidt begreb, og hvis en garanti skulle tillade en af 'tilføje udstyr', så kunne man sige at tyggegummi er udstyr og fylde computeren op med det, og derefter udnytte garantien, fordi man sikkert har smadret computeren.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2008 - 23:43 #10
nu har snakket om dette for et par dage siden med den lokale fona/merlin butik og garantien bortfalder ved indgreb i maskinen

du køber en maskine der har en konfiguration og det er denne der er garanti på .

vi har solgt maskiner i mange år og har kun oplevet 1 kunde hvor vi efter 14dage efter maskinen var leveret på adressen måtte ophæve garantien pga plomberingen var taget da kunden selv havde pillet i den .
Avatar billede john0000 Nybegynder
09. februar 2008 - 00:14 #11
Ryger garantien på bilen, hvis du selv skifter tændrør?
Avatar billede off-line Nybegynder
09. februar 2008 - 00:31 #12
dannielsen - Nej jeg vidste ikke, at en computer kunne være plumberet. Jeg har
købt 2 færdigbyggede, den sidste for et par år siden i Zitech, ingen af dem
var plumberet.
Jeg har da ikke skrevet om, at ændre noget, men kun om at installere noget.
Tilslutte noger er nok en mere rigtig betegnelse.
Derimod er dit eksempel med at skifte en HD i en HD optager, at ændre noget, men
der er noget helt andet end at tilslutte til de stik, som er beregnet til det.

msstorgaard - Dit eksempel med tykkegummi kan jeg ikke tage alvorligt.

jetdirect - Det er jo sådan set, den samme problematik, hvor jeg ikke mener, at
en tilslutnin kan kaldes et indgreb. En stationær PC er jo bygget til at trække
en ekstra HD, og det er blot den mulighed, som bliver udnyttet.

Men som jeg skrev i begyndelsen, jeg påstår ikke at dannielsen har uret, men jeg
er ikke blevet overbevist om at han har ret. Spørgsmålet står åbent for mig.
Avatar billede meterpunk Nybegynder
09. februar 2008 - 01:11 #13
Jeg har for et par år siden købt en pc i Zitech, i den skiftede jeg selv gfx til et større, kort tid efter gik bundkortet, jeg indleverede pc med det nye gfx i og der var ingen problemer med at få den lavet, uden at det kostede, garantien dækkede altså, selv om jeg havde lavet et indgreb/åbnet pc én. Når det er sagt, så er tror jeg at det er meget forskelligt, fra butik til butik, om garantien bortfalder eller ej, når man ændre på konfigurationen. Mit bud er at de "seriøse" butikker deler jasveg´s holdning, hvorimod Merlin, Elgiganten, Fona osv er i den anden lejr.
Avatar billede Trez Seniormester
09. februar 2008 - 01:25 #14
Jeg takker for jeres indlæg.

Som word-hajen siger er jeg i den situation at jeg ikke har købt noget endnu, men ud fra jeres indlæg kan jeg også godt se at jeg nok ikke skal købe den hos Merlin, Fona ect. men hos de mere "seriøse" butikker.

Jeg vil selv mene at den ikke ryger, for det at tilslutte er jo ikke at ændre/skade det der er der i forvejen, men igen som word-hajen siger så kan jeg spørge først.

Dem der ønsker point bedes lægge et svar :-)

Kan dog nok først dele dem ud søndag da familien kræver min tilstedeværelse lørdag :-)
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2008 - 01:32 #15
>trez

spørg butikken hvor den er købt om den bortfalder og få det på skrift
Avatar billede off-line Nybegynder
09. februar 2008 - 01:43 #16
Ingen point til mig tak:) Det er muligt, som mesterpunk er inde på, at Zitech
er mest rimelig i det spørgsmål. Noget andet vigtigt er, at du i en rigtigt
computer forretning, som f.eks. Zitech, får den mest kvalificerede vejledning,
og den hurtigste service, fordi de ofte selv kan reparere fejl, ligesom de ofte
ligger inde med reservedele. Men jetdirect har ret i, at du bør spørge.
Avatar billede meterpunk Nybegynder
09. februar 2008 - 12:28 #17
Jeg springer også over
Avatar billede word-hajen Nybegynder
09. februar 2008 - 13:28 #18
Ingen point til mig.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2008 - 16:45 #19
Jasveg -> Det er helt fint med mig at du ikke hverken vil give mig ret eller uret... Jeg forholder mig til hvad producenterne juridisk kan tillade sig og ikke tillade sig... Ikke hvad nogle forhandlere og producenter gør som "ekstra-service"...

- Endvidere så skal man jo huske på at hvis der måtte opstå en sag om garantien/formodningsretten/reklamationsretten - så er det egentlig en sag imellem kunden og producenten. Derfor virker det en smule anstødeligt på mig når Fona, Elgiganten etc. bliver nævnt som useriøse forhandlere... Jeg mener forhandleren er jo kun et mellemled. Så med andre ord kan man jo sige nogle producenter er bare bedre til at vise nåde end andre. Jeg har selvfølgelig en del erfaringer fra de forskellige producenter hvad dette angår her - idet at jeg arbejder med den slags her til dagligt... Men disse erfaringer er desværre ikke offentlige.

Men man skal passe på med at gøre forhandleren til skurke...

- Heller ingen point til mig tak. Det er simpelthen ikke kampen værd.

\Dan
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2008 - 17:33 #20
Det er så vidt jeg ved helt forkert.

Det er forhandleren som har hele ansvaret i forhold til kunden. Det er forhandleren som
har reklamations forpligtigelserne i forhold til lovgivningen.

(vi ved alle at der er en del forhandlere som prøver at løbe fra deres forpligtigelse
ved at henvise kunden til producenten, men de hænger altså på den)
Avatar billede off-line Nybegynder
09. februar 2008 - 17:47 #21
Jeg hælder meget til arne v´s opfattelse. Køberen har jo ingen kontakt til
producenten, men må henvende sig til forhandleren.
Fona og Elgiganten med flere, er så vidt jeg ved et og samme selskab. Hedder det
ikke F. gruppen eller noget i den retning. De har efterhånden en monopollignende
status i Danmark, og derfor stor indflydelse på producenterne. Derfor, hvis de
giver dårlig service, så er det et valg, ikke noget de er nød til. Tænk bare på,
at de ofte er blevet grebet i, at svindle med udsalgspriser.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
09. februar 2008 - 18:06 #22
arne_v har fuldstændig ret. Det er forhandleren, der har ansvaret/forpligtelsen over for kunden.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2008 - 18:37 #23
Jasveg - Det er korrekt at det er forhandlerens ansvar at sagerne bliver repareret - men det er producenten der skal sørge for det bliver gjort på et autoriseret værksted.
- Og jeg mener til stadighed at ved en computer at det er producenten som afgør om der er garanti/formodningsret/reklamationsret på det når den har været åben...

Udover det så synes jeg du skal sætte dig ordentlig ind i hvordan markedsandelene er fordelt på dette område i DK, jasveg. Det er efter min mening ingen monopol. Elgigagten ejer ikke Fona. For cirka 1 år siden købte Elgiganten Electric City som F.Group dengang ejede. F.Group er for øvrig en kombination af Fona og så det gamle Fredgaard... Elgiganten ejes af svenske ElKjöp og udover det så er der også Expert, som er en del af Elbodan-kæderne...

Og så kan man for øvrigt bestemt ikke sige at fordi to kæder ejes af den samme at så er service-niveauet også det samme... Det er deres kocept dette afhænger af...

\Dan
Avatar billede off-line Nybegynder
09. februar 2008 - 18:53 #24
Tja! om det hedder "surdej" eller "surtdej" Det er og bliver den samme dej.
Som jeg skriver det er en monopollignende tilstand, og det giver magt over
markedet. Og at det hele så ejes af svenske Elkjöb, gør det kun endnu værre.
problemet er, at når der ikke er tilstrækkelig konkurrence, så bliver der
ringere service. For hvad betyder det, at en forurettet kunde går fra "gyngerne
til karrusellerne" når det er samme firma, som får indtjeningen?
Avatar billede Trez Seniormester
09. februar 2008 - 18:57 #25
Dan uanset hvad produktet er, og her ved jeg at jeg har ret, så er det forhandleren der bestemmer om der er brud på garanti/formodningsret/reklamationsret, for hvis de sender den til reparation har de allerede skønnet om der er brud eller ej.
De må nemlig ikke bare indsende den hvis de mener der brud på den, så skal de oplyse kunden om det og at der kommer en regning på det.
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. februar 2008 - 14:10 #26
Nogle pc´ere leveres plomberede så man ikke kan åbne dem uden at bryde denne.
Brydes denne ryger garantien, men tjek med din forhandler for dette er der ikke en entydigt svar på idet de ikke alle har samme lovgivning om dette emne.
Avatar billede nicolaib Praktikant
11. februar 2008 - 09:59 #27
For lige at slå det fast med GARANTI og REKLAMATIONSRET så er reklamationsret det du har jf. købeloven. Den er på 24 måneder ved forbrugerkøb hvoraf de første 6 måneder er under formodningsreglen.
Begrebet garanti derimod findes stadig men det må kun bruges hvis det stiller kunden væsentligt bedre end reklamationsretten gør.
F.eks. hvis formodningsreglen gælder hele perioden eller du får en længere varighed af dækningen end reklamationsretten giver.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. februar 2008 - 13:15 #28
nicolaib - Godt nok at få det på plads. Jeg hænger selv fast i det gamle begreb
om garanti. Jeg må vist at få læst noget om reklamationsret og formodningsreglen:)
Avatar billede Trez Seniormester
12. februar 2008 - 23:23 #29
Jeg takker for alle indlæg, og da folk åbenbart ikke vil have point lægger jeg selv et svar og lukker spørgsmålet.

Hvis der er nogen der føler sig snydt for point så skriv venligst :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
13. februar 2008 - 00:51 #30
Jeg er ligeglad med point, men du kunne da godt have opfordret til at lægge et svar.
Avatar billede Trez Seniormester
13. februar 2008 - 07:08 #31
Hvis du går op og ser min kommentar ca. midt i det hele vil du se at jeg rent faktisk har opfordret til at lægge et svar.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
13. februar 2008 - 07:37 #32
jorn_asveg-> Mht. point, se din egen kommentar 09/02-2008 01:43:59 ;-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. februar 2008 - 08:20 #33
Er også ligeglad med, men husk lige dette næste gang: http://www.eksperten.dk/enyt.phtml?id=164

Du er faktisk forpligtet til at bede folk om at lægge svar - at de så ikke vil er en anden sag ;)
Avatar billede Trez Seniormester
13. februar 2008 - 13:20 #34
stigers mener jeg også jeg gjorde:

"Dem der ønsker point bedes lægge et svar :-)" taget fra et indlæg højere oppe, beder altid folk om det hvis de vil have points, deler med glæde ud af dem jeg har :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
13. februar 2008 - 13:46 #35
Nå ja, lidt misforståelser kan der jo altid komme, og jeg står selvfølgelig
ved, at jeg ikke ønsker point:)
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. februar 2008 - 14:14 #36
Det er sgu da rigtigt! Undskyld, men jeg havde vist over set det - beklager :)
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Computerworld tilbyder specialiserede kurser i database-management

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester