08. februar 2008 - 18:57Der er
35 kommentarer og 1 løsning
Ryger garantien hvis man "åbner" computeren
Jeg har siddet og funderet over noget.
Jeg tænker på at købe mig en færdigsamlet maskine og der følger der jo garanti osv. med, den jeg tænker på har en 500GB harddisk i og så var det jeg tænkte "Jeg har en 120GB harddisk liggende, den kan jeg da smide i og bruge til Windows og alle de andre programmer jeg skal bruge og så har jeg 500GB til at 'lege' på".
Men nu er mit spørgsmål så, ryger garantien hvis jeg åbner dyret og smider den ekstra harddisk i?
Sådan vender du op og ned på den klassiske ERP-implementering, skaber hurtigt resultater – og minimerer både omkostninger og risiko.
7. marts 2025
Slettet bruger
08. februar 2008 - 19:16#1
- Hej
Svaret er helt klart "JA"! Garantien bortfalder hvis du åbner computeren.
- og dette gælder for øvrigt også alle andre elektronikprodukter.
Det eneste du kan gøre for at bevare garantien og få monteret din harddisk er at sende den til et autoriseret service-værksted, og få dem til at montere harddisken - så skulle garantien ikke bortfalde...
- Og det er ikke helt billigt i øvrigt at sende den til et serviceværksted...
dannilsen - Hvor har du det fra? Jeg påstår ikke du har uret, men det undrer mig, hvis det forholder sig sådan. Der er jo ikke tale om et indgreb i computerens hardware, men en simpel tilslutning, som er teknisk forberedt. Bortset fra, man tager siden af computeren, så svarer det jo til, at man tilslutter en HD optager til sit TV.
Synes godt om
Slettet bruger
08. februar 2008 - 20:28#3
Jeg er helt enig med jasveg.
Garantien bortfalder ikke.
Hvis du ødelægger noget. Brækker noget, eller rykker nogle baner over eller lign. Så kommer du selv til at betale.
word-hajen - "Men jeg er i øvrigt enig med dannielsen" Jeg vil så stille dig det samme spørgsmål: Hvor har du det fra? Hvor i købeloven står, at ved en almindelig tilslutning af ekstra HD, bortfalder garantien. "Rode selv" er noget misvisende, når der rent konkret blot er tale om, at tilslutte strømstikket og kablet til bundkortet.
Det har jeg fra helt alm. gennemgang af normale garantibetingelser, som flere producenter udsteder på deres produkter. I øvrigt så er garanti ikke en del af købeloven; kun reklamationsret.
"Rode selv" er udtryk for, at man har skilt noget ad, uanset om det er simpelt eller ej.
Er garantien ikke en del af købeloven? En prucent kan aldrig stille en køber ringere end købeloven. Det der er garanti på, er jo ikke kassen, men selve hardwaren inden i. Og der skal der, ved installation af ekstra HD, ikke skilles noget ad.
Synes godt om
Slettet bruger
08. februar 2008 - 22:21#8
Hej jasveg
- Jeg mener det var i 2002 at ordet "garanti" blev et begreb som blev fjernet fra jordens overflade. Mig bekendt eksisterer ordet "garanti" slet ikke i købeloven mere (hvis du endelig vil ind på jura). I dag har man som udgangspunkt 6 måneders formodningsret og så derefter 18 måneders reklamationsret (hvilket så giver 2 år i alt). Reelt vil jeg påstå at det kun er formodningsretten man for alvor har noget at bruge til som kunde...
Udover det så ved du vel også at langt de fleste stationære computere er plomberet hvor der står at hvis man åbner maskinen så bortfalder garantien/formodningsretten/reklamationsretten.
- Udover dette så tvivler jeg på at en producent af en computer kan tvinges til at skælne imellem en tilslutning og så en ændring - som du kalder det. En computerproducent sætter grænsen i det øjeblik man tager låget af maskinen.
Man kan jo heller ikke købe en harddiskoptager på 160GB og så bare skifte den til en på 250GB og så regne med at formodningsretten og reklamationsretten stadig er der... SÅDAN SPILLER KLAVERET HELLER IKKE...
I øvrigt så er computerproducenterne nogle af dem inden for elektronikbranchen som er allermest regelrette når det kommer til sådan et spørgsmål - set i forhol til eks. radio/TV-branchen. Men den udtalelse står for min regning... - Men et eller andet sted kan jeg sagtens forstå at niveauet er så lavt...
Jeg vil nu give dannielsen ret i at det sagtens kan bryde garantien at åbne en computer, for hvor går grænsen ellers?
For det at tilføje noget er jo et vidt begreb, og hvis en garanti skulle tillade en af 'tilføje udstyr', så kunne man sige at tyggegummi er udstyr og fylde computeren op med det, og derefter udnytte garantien, fordi man sikkert har smadret computeren.
Synes godt om
Slettet bruger
08. februar 2008 - 23:43#10
nu har snakket om dette for et par dage siden med den lokale fona/merlin butik og garantien bortfalder ved indgreb i maskinen
du køber en maskine der har en konfiguration og det er denne der er garanti på .
vi har solgt maskiner i mange år og har kun oplevet 1 kunde hvor vi efter 14dage efter maskinen var leveret på adressen måtte ophæve garantien pga plomberingen var taget da kunden selv havde pillet i den .
dannielsen - Nej jeg vidste ikke, at en computer kunne være plumberet. Jeg har købt 2 færdigbyggede, den sidste for et par år siden i Zitech, ingen af dem var plumberet. Jeg har da ikke skrevet om, at ændre noget, men kun om at installere noget. Tilslutte noger er nok en mere rigtig betegnelse. Derimod er dit eksempel med at skifte en HD i en HD optager, at ændre noget, men der er noget helt andet end at tilslutte til de stik, som er beregnet til det.
msstorgaard - Dit eksempel med tykkegummi kan jeg ikke tage alvorligt.
jetdirect - Det er jo sådan set, den samme problematik, hvor jeg ikke mener, at en tilslutnin kan kaldes et indgreb. En stationær PC er jo bygget til at trække en ekstra HD, og det er blot den mulighed, som bliver udnyttet.
Men som jeg skrev i begyndelsen, jeg påstår ikke at dannielsen har uret, men jeg er ikke blevet overbevist om at han har ret. Spørgsmålet står åbent for mig.
Jeg har for et par år siden købt en pc i Zitech, i den skiftede jeg selv gfx til et større, kort tid efter gik bundkortet, jeg indleverede pc med det nye gfx i og der var ingen problemer med at få den lavet, uden at det kostede, garantien dækkede altså, selv om jeg havde lavet et indgreb/åbnet pc én. Når det er sagt, så er tror jeg at det er meget forskelligt, fra butik til butik, om garantien bortfalder eller ej, når man ændre på konfigurationen. Mit bud er at de "seriøse" butikker deler jasveg´s holdning, hvorimod Merlin, Elgiganten, Fona osv er i den anden lejr.
Som word-hajen siger er jeg i den situation at jeg ikke har købt noget endnu, men ud fra jeres indlæg kan jeg også godt se at jeg nok ikke skal købe den hos Merlin, Fona ect. men hos de mere "seriøse" butikker.
Jeg vil selv mene at den ikke ryger, for det at tilslutte er jo ikke at ændre/skade det der er der i forvejen, men igen som word-hajen siger så kan jeg spørge først.
Dem der ønsker point bedes lægge et svar :-)
Kan dog nok først dele dem ud søndag da familien kræver min tilstedeværelse lørdag :-)
Synes godt om
Slettet bruger
09. februar 2008 - 01:32#15
>trez
spørg butikken hvor den er købt om den bortfalder og få det på skrift
Ingen point til mig tak:) Det er muligt, som mesterpunk er inde på, at Zitech er mest rimelig i det spørgsmål. Noget andet vigtigt er, at du i en rigtigt computer forretning, som f.eks. Zitech, får den mest kvalificerede vejledning, og den hurtigste service, fordi de ofte selv kan reparere fejl, ligesom de ofte ligger inde med reservedele. Men jetdirect har ret i, at du bør spørge.
Jasveg -> Det er helt fint med mig at du ikke hverken vil give mig ret eller uret... Jeg forholder mig til hvad producenterne juridisk kan tillade sig og ikke tillade sig... Ikke hvad nogle forhandlere og producenter gør som "ekstra-service"...
- Endvidere så skal man jo huske på at hvis der måtte opstå en sag om garantien/formodningsretten/reklamationsretten - så er det egentlig en sag imellem kunden og producenten. Derfor virker det en smule anstødeligt på mig når Fona, Elgiganten etc. bliver nævnt som useriøse forhandlere... Jeg mener forhandleren er jo kun et mellemled. Så med andre ord kan man jo sige nogle producenter er bare bedre til at vise nåde end andre. Jeg har selvfølgelig en del erfaringer fra de forskellige producenter hvad dette angår her - idet at jeg arbejder med den slags her til dagligt... Men disse erfaringer er desværre ikke offentlige.
Men man skal passe på med at gøre forhandleren til skurke...
- Heller ingen point til mig tak. Det er simpelthen ikke kampen værd.
Det er forhandleren som har hele ansvaret i forhold til kunden. Det er forhandleren som har reklamations forpligtigelserne i forhold til lovgivningen.
(vi ved alle at der er en del forhandlere som prøver at løbe fra deres forpligtigelse ved at henvise kunden til producenten, men de hænger altså på den)
Jeg hælder meget til arne v´s opfattelse. Køberen har jo ingen kontakt til producenten, men må henvende sig til forhandleren. Fona og Elgiganten med flere, er så vidt jeg ved et og samme selskab. Hedder det ikke F. gruppen eller noget i den retning. De har efterhånden en monopollignende status i Danmark, og derfor stor indflydelse på producenterne. Derfor, hvis de giver dårlig service, så er det et valg, ikke noget de er nød til. Tænk bare på, at de ofte er blevet grebet i, at svindle med udsalgspriser.
arne_v har fuldstændig ret. Det er forhandleren, der har ansvaret/forpligtelsen over for kunden.
Synes godt om
Slettet bruger
09. februar 2008 - 18:37#23
Jasveg - Det er korrekt at det er forhandlerens ansvar at sagerne bliver repareret - men det er producenten der skal sørge for det bliver gjort på et autoriseret værksted. - Og jeg mener til stadighed at ved en computer at det er producenten som afgør om der er garanti/formodningsret/reklamationsret på det når den har været åben...
Udover det så synes jeg du skal sætte dig ordentlig ind i hvordan markedsandelene er fordelt på dette område i DK, jasveg. Det er efter min mening ingen monopol. Elgigagten ejer ikke Fona. For cirka 1 år siden købte Elgiganten Electric City som F.Group dengang ejede. F.Group er for øvrig en kombination af Fona og så det gamle Fredgaard... Elgiganten ejes af svenske ElKjöp og udover det så er der også Expert, som er en del af Elbodan-kæderne...
Og så kan man for øvrigt bestemt ikke sige at fordi to kæder ejes af den samme at så er service-niveauet også det samme... Det er deres kocept dette afhænger af...
Tja! om det hedder "surdej" eller "surtdej" Det er og bliver den samme dej. Som jeg skriver det er en monopollignende tilstand, og det giver magt over markedet. Og at det hele så ejes af svenske Elkjöb, gør det kun endnu værre. problemet er, at når der ikke er tilstrækkelig konkurrence, så bliver der ringere service. For hvad betyder det, at en forurettet kunde går fra "gyngerne til karrusellerne" når det er samme firma, som får indtjeningen?
Dan uanset hvad produktet er, og her ved jeg at jeg har ret, så er det forhandleren der bestemmer om der er brud på garanti/formodningsret/reklamationsret, for hvis de sender den til reparation har de allerede skønnet om der er brud eller ej. De må nemlig ikke bare indsende den hvis de mener der brud på den, så skal de oplyse kunden om det og at der kommer en regning på det.
Nogle pc´ere leveres plomberede så man ikke kan åbne dem uden at bryde denne. Brydes denne ryger garantien, men tjek med din forhandler for dette er der ikke en entydigt svar på idet de ikke alle har samme lovgivning om dette emne.
For lige at slå det fast med GARANTI og REKLAMATIONSRET så er reklamationsret det du har jf. købeloven. Den er på 24 måneder ved forbrugerkøb hvoraf de første 6 måneder er under formodningsreglen. Begrebet garanti derimod findes stadig men det må kun bruges hvis det stiller kunden væsentligt bedre end reklamationsretten gør. F.eks. hvis formodningsreglen gælder hele perioden eller du får en længere varighed af dækningen end reklamationsretten giver.
nicolaib - Godt nok at få det på plads. Jeg hænger selv fast i det gamle begreb om garanti. Jeg må vist at få læst noget om reklamationsret og formodningsreglen:)
"Dem der ønsker point bedes lægge et svar :-)" taget fra et indlæg højere oppe, beder altid folk om det hvis de vil have points, deler med glæde ud af dem jeg har :-)
Det er sgu da rigtigt! Undskyld, men jeg havde vist over set det - beklager :)
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.
Martin Thorborg overvejer at droppe de amerikanske tech-leverandører efter nedlukning af chefanklagers mailkonto: "Det er en sikkerhedsrisiko for den virksomhed, som jeg er direktør i"