Avatar billede fkj Juniormester
19. februar 2008 - 20:03 Der er 5 kommentarer

NAS harddiskserver med mailserver

Er der nogen der kender en sådan løsning til billig penge.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
19. februar 2008 - 21:16 #1
Synology's DS207 koster i omegnen af 2000 eksklusiv diske. Den køre linux og kan i teorien sagtens være mail server eller hvad for en slags server du vil have den til at være. Du skal bare spørge i deres forum, så hjælper de dig. 207'eren har 2 diske og kan køre i RAID0 = som en stor disk eller RAID1 = diskene spejler hinanden så du altid har en kopi (hvis den ene disk dør)

Deres 407'er har 4 diske og kan køre RAID5

NSLU linux er en linux dist. der tager billig hardware der kan køre linux (eksempelvis NAS kabinetter) og får dem til så meget mere end de var tiltænkt fra producenten.

Synology: http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=305&Sort=&Parent=50&Soegeord=synology&chkSoegSaetning=

NSLU linux: http://www.nslu2-linux.org/wiki/Main/HomePage

RAID: http://en.wikipedia.org/wiki/RAID
Avatar billede fkj Juniormester
19. februar 2008 - 21:31 #2
Tak for det hurtige svar. Har selv været omkring DS207. Men har så følgende spørgsmål:

Du skriver at den kører Linux. Samtidig fortæller du om en Linux dist. der hedder NSLU linus. Er denne dist. preinstalleret eller er det noget man senere gør.

Jeg går ud fra at da det DS207 kører linux så må der skulle installeres noget serversoftware der kan varetage mailserver funktionen?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
19. februar 2008 - 21:36 #3
Så vidt jeg ved køre den linux, men derfor kan man jo godt lægge en anden linux på den. Men du bør stille den slags spørgsmål til eksperterne i Synology's forum: http://synology.com/enu/community/index.php
Avatar billede snabeljan Nybegynder
20. februar 2008 - 11:25 #4
Jeg har selv en Synology - en CS407e og som james-tdk skriver, så er det en Linix distribution der ligger på den, men det er en 'neddroslet', således at der er mange ting der normalt ligger i Linux, som ikke ligger her. Jeg ville ikke anbefale dig at begynde at lægge en anden Linux distribution på den men måske nærmere undersøge om det kan lade sig gøre at installere en mailserver på den eksisterende distribution.
Avatar billede Karsten Rasmussen Nybegynder
07. juli 2008 - 23:31 #5
Den kan køre mailserver, kig i synologys forum.