Avatar billede bb_maze Nybegynder
20. februar 2008 - 19:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Tildele en værdi til et bogstav?

Hej

Er der en herinde der kan hjælpe mig med, hvordan jeg tildeler en bestemt værdi til et bogstav? Det jeg skal bruge, er at jeg i felt A1 skriver HB og i felt A2 lægger f.eks. 2 til værdien af HB. Værdien af HB definerer jeg så et andet sted i regnearket.

Jeg vil gerne have mulighed for at have forskellige bogstaver, så jeg f.eks. kan definere HB, HA, BE etc.

Hygge

P.S. helt konkret skal det bruges i forbindelse med en timeopgørelse, hvor der er forskellige lønsatser alt efter hvornår arbejdet er udført.
Avatar billede be_nice Juniormester
20. februar 2008 - 19:24 #1
Det felt hvor du indtaster HB kan du omdøbe således at dette ikke hedder A10 men i stedet HB - dette gøres ved at markere den pågældende celle, og i boksen "Navn" skrive HB.
På den måde kan du i dine formler nøjes med at refere til HB.
/Be_Nice
Avatar billede mrjh Novice
20. februar 2008 - 19:25 #2
Eksempel:
Bogstaver i A1:C1
Værdier i A2:C2
Bogstaver som der skal søges efter tastes i G1
=INDEKS(A2:C2;;SAMMENLIGN(G1;A1:C1;0))
Avatar billede bb_maze Nybegynder
20. februar 2008 - 19:35 #3
Perfekt mrjh! Ligepræcist det jeg søgte :) Smider du et svar?

Hygge
Avatar billede mrjh Novice
20. februar 2008 - 19:42 #4
Hygge hejsa og et svar :-)
Avatar billede bb_maze Nybegynder
20. februar 2008 - 19:48 #5
Takker!

Hygge
Avatar billede bb_maze Nybegynder
04. marts 2008 - 22:08 #6
Hmm.. Hvad er det lige jeg skal ændre hvis jeg vil have at Bogstaverne er defineret i A1:A3 og værdiernei B1:B3? Jeg har forsøgt mig, men kan simpelthen ikke få det til at fungere..

På forhånd tak!

Hygge
Avatar billede mrjh Novice
04. marts 2008 - 23:37 #7
Ændre formlen.

=INDEKS(B1:B3;SAMMENLIGN(G1;A1:A3;0))
Avatar billede bb_maze Nybegynder
06. marts 2008 - 21:33 #8
Selvfølgelig! Tak igen :)

Hygge