Avatar billede lotte48 Nybegynder
23. februar 2008 - 00:41 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Ny PC fryser

Den har Motherboard ASUS N2V Rev 1.01A og NVIDIA Geforce 8500 AT
og Chipsæt = VIA VT8237A.

Når den har kørt ganske alm. mail og billedoverførsel fra camera, så fryder den - og kan kun genstartes ved at slukke for strømmen.

I enhedshåndtering vises en hardwarefejl i en SI-controller...
men hvad er mon det for en ??
Jeg har opdateret skærmdriveren på NVIDIA's hjemmeside - men kan ikke finde opdatering til chipsættet ?? Men er det overhovedet det, der skal til??

Hvad kan man gøre - og hvad er det mon for en fejl ??
Avatar billede off-line Nybegynder
23. februar 2008 - 03:32 #1
Jeg er ikke sikker, men måske har det noget med RAID at gøre? Hvid du ikke bruger
RAID, så slå den fra i bios, det er altid bedst.
Den CD med driver, som følger med bundkortet, er vel installeret?
Avatar billede lotte48 Nybegynder
23. februar 2008 - 12:09 #2
Jeg ved ikke om den er installeret - kan jeg så risikere noget ved at installere påny ??
Hvordan ved jeg, om jeg bruger RAID ??

/Lotte
Avatar billede off-line Nybegynder
23. februar 2008 - 13:13 #3
Der kan ikke ske noget ved at geninstallere driverne. Hvis de er installeret,
vil der formodentlig komme til st stå det på skærmen, og så behøver du ikke at
gøre det igen.
Hvis du brugte RAID, så vidste du det:) Du kan gå ind i bios under "avanceret"
og slå raid fra, hvis det er sat til.
Avatar billede lotte48 Nybegynder
23. februar 2008 - 13:22 #4
Fint, fint...
og jeg fandt ud af i mellemtiden: "RAID står for for Redundant Array of Independant Disks og er en metode til at kombinere flere harddiske så de fremstår som en logisk enhed"....
og da der kun er en enkelt harddisk med en partition på - så bruger jeg nok ikke RAID.
Jeg prøver i eftermiddag....

/Lotte
Avatar billede lotte48 Nybegynder
23. februar 2008 - 20:00 #5
Det viser dig nu, at PC'en fryser, når der arbejdes med grafik
- og den enhed, der viser fejl er placeret her:
"PCI-bus 0, enhed 0, funktion 5"
Avatar billede off-line Nybegynder
23. februar 2008 - 21:15 #6
Det kan være så meget som er årsagen. Ram f.eks. Er der nok ram 1024MB+ og er
rammene i orden? Hvis der er mere end 1. ramblok, så prøv at tage en ud på skift.
Det kan også være et sygt grafikkort - kan du prøve med et andet? eller der er
måske et varmeproblem? Er der blæser på grafikkortet? Får kortet strøm nok?
nogle grafikkort skal have ekstra strøm.
Avatar billede lotte48 Nybegynder
26. februar 2008 - 08:43 #7
Jeg ser at der kan være oceaner af muligheder....
....men kan det være en mulighed, at der er styresystemet er XP Home 2002 SP2 og der står Vista på driver-CD'en til motherboardet ??
Jeg har forsøgt at finde motherboardet på ASUS's hjemmeside, men kan ikke identificere det 100% - og så tør jeg ikke eksperimentere med driverne.

/Lotte
Avatar billede off-line Nybegynder
26. februar 2008 - 14:25 #8
Jeg står uforstående over for den Vista CD. Hvor står der Vista? i teksten eller
som Navn. DriverCDér plejer at have bundkortproducentens navn.
Er der tale om en bærbar, som blev leveret med vista? Kan den Vista CD være en
recovery CD? Eller en Vista OEM, altså en Vista, som kun kan køre på den computer?
Avatar billede lotte48 Nybegynder
27. februar 2008 - 20:59 #9
Det er en stationær PC... og nu har min veninde lagt et par scannede billeder
på sin hjemmeside - af de CD'er, som fulgte med...
De kan ses her:  http://www.abone.dk/test/

/Lotte
Avatar billede off-line Nybegynder
27. februar 2008 - 21:40 #10
Ok fine billeder. Nr. 3 er jo en XP home installation, og jeg formoder, at det
er den du har installeret. Nr. 1. Den gule, hvor der står M2V series, er
bundkort drivers til et Asus bundkort. Driverne derfra skal installeres for at
computeren kan køre rigtigt. Vista driverne skal du selvfølgelig ikke bruge til
windows XP, men det må fremgå, når mulighederne vises på skærmen.
Der står ganske vist ikke, at driverne er til winXP, men de skulle da gerne være
der. Så bare sæt CDén i og se hvad der ligger på den.
Avatar billede off-line Nybegynder
05. marts 2008 - 00:12 #11
Fik du prøvet noget?
Avatar billede lotte48 Nybegynder
18. november 2008 - 16:31 #12
-> jasveg
Vil du lægge et svar - der er reklameret og det var grafikkortet, der blev for varmt.
Avatar billede off-line Nybegynder
18. november 2008 - 17:12 #13
Ok Lotte, men ikke så mange point. Læg også selv et svar så deler vi.
Avatar billede lotte48 Nybegynder
18. november 2008 - 23:04 #14
-> jasveg
Jeg vil bare afslutte - og sige tak ....
Avatar billede off-line Nybegynder
19. november 2008 - 00:18 #15
Selv tak!