Avatar billede jjensen Juniormester
24. februar 2008 - 14:39 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Tekst i guld farve

Hej,

Jeg mangler et lille program, helst freeware eller trial, da jeg kun skal anvende det til en lille ting.

har brug for at lave en tekst som ligner guld eller sølv, altså nærmest "glimter" lidt. (det skal printes på en fotoprinter!

Alternativt kunne det måske være en anden farve, men så med lidt glimmer, spot-på, eller noget, i.

Denne tekst skal så sættes ind over et andet billede. Dvs. alt andet end selve teksten skal være gennemsigtigt.

Kender nogen et program der kan klare at lave sådan en tekst?
Avatar billede ejldk Nybegynder
24. februar 2008 - 14:40 #1
Mon photoshop ikke snildt kan klare det?
Avatar billede olebole Juniormester
24. februar 2008 - 14:46 #2
<ole>

Normalt løses det med en gradient, der skifter mellem bånd af brunt, gult og næsten hvid - og oftest 'bølger' gradienten en anelse. Kik evt. på reklamebilleder, som indeholder noget 'metallic-fake'.

Glimmer eller metal spotfarver kan naturligvis også bruges, men så skal du forbi et trykkeri  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede jjensen Juniormester
24. februar 2008 - 14:59 #3
@Ole - er dit bud at programmet Photoshop som bliver foreslået kan klare det du beskriver?
Avatar billede dortek Nybegynder
24. februar 2008 - 16:55 #4
Avatar billede jjensen Juniormester
24. februar 2008 - 17:06 #5
Hey dortek - det ser ud som man kan lave en rigtig masse smart medsådanna actions. Men skal lige forstå helt rigtigt: jeg er ved at hente en trial af Photoshop, dernæst skal sådan en action installeres?

Svarer det lidt til at man ligger en ny font ind, eller hvordan er sådan en action?
Avatar billede dortek Nybegynder
24. februar 2008 - 17:17 #6
Du finder paletten actions under menupunktet window. I popup-menuen ude i siden på paletten vælger du load action, og finder den action du har downloadet. Åben et dokument du vil påvirke - eller måske kan du prøve med et tomt dokument, klik på den action i paletten du vil bruge og klik på play-knappen nederst i paletten. Så skulle sctionen gå i gang.

De fleste actions skal nok fortælle dig, hvis du skal gøre noget - eller dit dokument ikke passer til nogle af de actions der bliver foretsget...

Husk, hvis det er en dansk Photoshop du har hedder paletten "handlinger"

Håber du kan få det til at virke ;-)
Avatar billede jjensen Juniormester
24. februar 2008 - 17:24 #7
Okay - prøver så snart jeg har fået hentet Photoshop. Jeg antager at disse actions er freeware.

Jeg skal ikke bruge sådan det helt vildt store glimmer effekt - bare sådan at man får et indtryk af guld, elller sølv el. lign. Men mon ikke der er nogen af dem du viste mig der kan bruges :-)
Avatar billede jjensen Juniormester
25. februar 2008 - 20:30 #8
Så nu er jeg ved at prøve med Photoshop. Men det er et virkelig omfattende program der stille lidt krav til man kender lidt til grafisk design, får jeg indtryk af.

Det lykkedes mig at skrive teksten, køre action og lave noget flot "guld" men jeg synes dog at teksten blev fed og flød lidt ud, så det blev lidt uklart at læse.

Jeg forsøgte at finde de parametre der justere disse ting - men nu kan jeg slet ikke få guld farven frem mere :(

Den køre action, men den laver det blot gråt, selvom jeg ikke kører Crom...

Men nogen kan hjælpe??

Det drejer sig i virkeligheden kun om 2 ord, der skal laves i lidt guld eller crome skrift :)
Avatar billede jjensen Juniormester
25. februar 2008 - 20:36 #9
Fik fjernet action og lagt den på igen, nu har jeg guld tilbage. Men teksten synes jeg bliver lidt for udflydende.

Samt jeg ikke ved hvordan jeg får flyttet teksten ind ovenpå et billede. Dvs. det udenom teksten skal være transperant, sådan at kun teksen kommer til at stå på billedet...
Avatar billede jasker Nybegynder
03. juli 2008 - 01:00 #10
Jeg kan høre på dig at du ikke er den store photoshop bruger. programmet er lavet til prof. bruger og actions er en verden for sig. jeg prøver at forklare hvad et action er. man kan optage hver step som du laver, om du bruger filter laver en layer mask hvad som helst. hvad bruger man det til. jo du kan bruge det til alt. tryk på play knappen så køre den der ud af. hvordan kan man ændre på indstillingerne jo der gør du ind i history og der står der hvad den laver og der er det så op til dig selv.