Avatar billede nanna31 Praktikant
24. februar 2008 - 15:27 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Kan flash producere en gif?

Er det muligt at få Flash til at generere et gif-billede af hvordan Flash-mowien ser ud, når den afvikles?
Avatar billede maqhem Nybegynder
24. februar 2008 - 15:37 #1
Ja, men der er nogle huller - blandt andet ignoreres ActionScripts. Ellers gøres det altså bare ved File > Publish Settings... > .gif (tjek) > GIF (faneblad) > Playback: Animated.
Avatar billede mash Mester
24. februar 2008 - 15:37 #2
øhhh er ikke helt med på hvad du mener ,men du kan expotere din flash ud som gif ,men det kræver at flashen bliver afviklet i tidslinjen ellers får du ikke nogetr ud af det.

men du kan jo osse bruge en screen capture program (fraps) og optage video af skærmen mens flashen køre ,og konvatere videoen til en gif anim eller noget .
Avatar billede nanna31 Praktikant
24. februar 2008 - 15:45 #3
Hmmm jeg mener om man f.eks. i frame 5 i main-tidslinien kan give en instruks, der producerer en gif af Flashens udseende på netop dette tidspunkt?
Avatar billede mash Mester
24. februar 2008 - 15:48 #4
nå hehe i flash8 skulle det være muligt men har ingen ide om hvordan man gør ,ved bare at en af de nye ting i flash8 er at man kan manipulere billeder på bit plan ,men der kræver nok en del viden om actionscript og om gif formatet(ved ikke om der er en nem løsning)
Avatar billede maqhem Nybegynder
24. februar 2008 - 16:19 #5
var BMD:BitmapData = new BitmapData(stage.stageWidth, stage.stageHeight);
var BM:Bitmap;

BMD.draw(stage);
BM = new Bitmap(BMD);

Nu er der taget et screenshot af din scene, som er gemt i et bitmap-objekt BM, som du kan manipulere med præcist som med alle andre DisplayObjects. Se selv:

var BMD:BitmapData = new BitmapData(stage.stageWidth, stage.stageHeight);

BMD.draw(stage);
with(addChild(new Bitmap(BMD))) {
    scaleX = scaleY = 3;
}
Avatar billede maqhem Nybegynder
24. februar 2008 - 16:20 #6
Dette forstørrer, så at sige, din scene til 300 %.
Avatar billede maqhem Nybegynder
24. februar 2008 - 16:23 #7
Men det skal lige siges, at formatet er ikke-eksisterende, efter hvad jeg ved. Det er altså ikke gif, men bare et billede.
Avatar billede nanna31 Praktikant
24. februar 2008 - 16:59 #8
Jeg sætter dette ind:

var BMD:BitmapData = new BitmapData(stage.stageWidth, stage.stageHeight);
var BM:Bitmap;

BMD.draw(stage);
BM = new Bitmap(BMD);

...og får denne respons:

**Error** Scene=Scene 1, layer=Layer 1, frame=1:Line 10: The class or interface 'BitmapData' could not be loaded.
    var BMD:BitmapData = new BitmapData(stage.stageWidth, stage.stageHeight);

**Error** Scene=Scene 1, layer=Layer 1, frame=1:Line 11: The class or interface 'Bitmap' could not be loaded.
    var BM:Bitmap;

Total ActionScript Errors: 2     Reported Errors: 2
Avatar billede maqhem Nybegynder
24. februar 2008 - 17:18 #9
Som sagt i http://www.eksperten.dk/spm/820778, så koder du jo ActionScript 2.0, og så er der ikke nogen løsning på dit problem.

Dér var en rigtig god grund til at skifte til ActionScript 3.0.
Avatar billede nanna31 Praktikant
24. februar 2008 - 17:35 #10
Ok. Hvordan skifter man til 3.0?
Husk et svar.
Avatar billede maqhem Nybegynder
24. februar 2008 - 18:07 #11
Du kan kode 3.0 i Adobe Flash CS3 (Flash 9).
Avatar billede maqhem Nybegynder
24. februar 2008 - 18:07 #12
Svar.
Avatar billede nanna31 Praktikant
25. februar 2008 - 18:07 #13
Er Flash 9 released? - eller hvornår skulle den blive det?
Avatar billede maqhem Nybegynder
25. februar 2008 - 19:22 #14
Flash 9 er ude for længst. De reklamerer endda med en version 10 beta.
Avatar billede nanna31 Praktikant
25. februar 2008 - 20:11 #15
Er det ikke kun afspilleren?
Avatar billede nanna31 Praktikant
25. februar 2008 - 20:12 #16
også selve programmet?
Avatar billede maqhem Nybegynder
25. februar 2008 - 21:08 #17
www.adobe.com - svaret på alle dine spørgsmål.
Avatar billede nanna31 Praktikant
26. februar 2008 - 12:57 #18
Nu har jeg læst lidt om actionscript 3, og jeg tror, du misforstod mit oprindelige spørgsmål i denne tråd. Jeg har brug for at få genereret et gif, jpg eller andet billede, som automatis lægges i en mappe på min harddisk, så jeg f.eks. kan åbne det i photoshop bagefter.
Avatar billede maqhem Nybegynder
26. februar 2008 - 13:39 #19
Det kan Flash desværre ikke klare alene, men det kan godt lade sig gøre med hjælp fra noget serversidescripting [1], og hvis du vil se et ret beundringsværdigt eksempel, så se [2]:

[1] http://www.quasimondo.com/archives/000572.php
[2] http://www.quasimondo.com/BitmapExporterDemoApp.php