Avatar billede apache999 Nybegynder
28. februar 2008 - 21:16 Der er 31 kommentarer

Kan ikke finde min NAS medieserver fra min PS3

Hej med jer.

Jeg har et besværligt problem, der yderligere besværliggøres af, at der er mange spillere med på netværket.

Kort fortalt kan min PS3 ikke finde min Synology DS207+ MedieServer (egentlig en NAS med en indbygget medieserver), når jeg sætter begge parter på det routerstyrede netværk. Sætter jeg derimod et kabel direkte mellem de 2 og bruger statiske IP på begge, går alt som en leg.

Jeg har en Zyxel 660R-D1 router, der via DHCP leder og fordeler legen. Til den er sluttet en switch med forbindelse til DS207+ eren, mit trådløse access point og en stationær computer. PS3'en er forbundet trådløst til netværket - det skal dog siges, at jeg også har prøvet at forbinde PS3'en til switchen med kabel, og lige lidt hjalp det :O(

UPnP er slået til i såvel Router som PS3 & DS207+.

Jeg er ved at løbe tør for idéer og er meget interesseret i at høre, om nogen derude har et godt bud
Avatar billede dsj1972 Juniormester
29. februar 2008 - 13:22 #1
Hvordan connecter du til din mediaserver fra PS3??

Via ip adresse eller netbiosname??

Jeg har nemlig haft lign. problem, hvor jeg var nød til at reservere Ip adresserne på enhederne i "dhcp reserve" således at enheden altid bliver genkendt på samme adresse.

Ved ikk lige om det er det problem du har.

mvh dsj
Avatar billede apache999 Nybegynder
29. februar 2008 - 14:25 #2
Problemet med PS3'eren er, at den ikke rigtig tillader mig så meget - den kan søge efter en medieserver, og det er det - jeg har ikke mulighed for selv at angive IP eller netværksnavn i søgningen. Men jeg tror da, jeg vil prøve dit trick alligevel - selv om det ikke burde være nødvendigt, når jeg angiver statisk IP på begge enheder ...
Avatar billede apache999 Nybegynder
02. marts 2008 - 14:38 #3
Æv - det virkede ikke. Andre bud?
Avatar billede dsj1972 Juniormester
03. marts 2008 - 10:17 #4
Nu siger du jo at du godt kan finde media server fra PS3 hvis du forbinder direkte (crossover).

Spm. til dig:

Kan du fra en pc. se både din media server (DS207+) og din ps3???

For hvis du har fast ip adresse på begge, kan det være lige meget om du har dhcp eller ej.
Egentlig kunne det godt lyde lidt om om du kører med noget mac filtering eller måske har du opsat din mediaserver med bestemt port adresse.

mvh dsj
Avatar billede dsj1972 Juniormester
02. april 2008 - 16:32 #5
Apache999;

har du fået løst dit problem eller???

hvis du ikke har fået løst spørgsmål så svar lige på spørgsmål i mit spm af 3/3-08

mvh dsj
Avatar billede dsj1972 Juniormester
02. april 2008 - 16:32 #6
har nemlig nogle bud på hvad det kan være....
Avatar billede hmm28 Nybegynder
13. april 2008 - 10:45 #7
Hmmm...

Hej dsj31 - så håber jeg du kan hjælpe mig.

Har stort set samme problem.

Zyxel ADSL-router -> WRT54G (fungerer som Acces Point)-> 1.) PS3 (trådløs)& 2.) Synology DS207+.

Jeg kan godt finde DS'eren på PS3'en men kan ikke se nogle filer. Har via Tversity og Mediaplayer MediaCenter chekket kompatibilitet med filerne på PS3. Ingen problemer.

Har nyeste firmware på Synology. Har aktiveret UpnP (og PS3'en viser at denne er aktiveret). IP til både PS3 og DS er "reserveret" via Zyxelrouter.

Mappestruktur  på DS er PS3 kompatibel (music, video etc.) og tegnsæt er identisk på  begge (850 og sprog DK). Vil sætte kæmpe pris på en hjælpende hånd!

På forhånd tak...

Hmmm...
Avatar billede apache999 Nybegynder
13. april 2008 - 19:08 #8
Hej dsj31 - beklager den lange svartid.

Jeg kan se Synology NAS'en på mine PCer - jeg kan derimod ikke se PS3'en - jeg kan selvsagt pinge PS3'en på den IP, jeg har reserveret til den, men det er  den eneste kontakt, jeg kan få. Men jeg har lige konstateret, at medieserveren faktisk heller ikke dukker op som en medieserver på mine PCer - jeg kan altså ikke tilgå mediebiblioteket gennem fx Windows Media Player - jeg kan selvfølgelig tilgå filerne direkte over netværket, men medieserveren kan jeg ikke se ...

Min PS3 har, efter jeg har installeret sidste firmwareopdatering, ændret sig fra at være NAT Type 2 til at være NAT type 3 - men jeg kan stadig ikke finde noget som helst.

Så hvis du havde et alternativt forslag ...
Avatar billede dsj1972 Juniormester
13. april 2008 - 22:06 #9
Hej, Hmm28 og apache999

Det lyder lidt spøjst i begges jeres tilfælde, jeg har ikke selv en PS3 så er lidt på bar bund hvad PS3´s netværks indstillinger og registreringer angår.
Dog ville jeg mene at man under alle omstædnigheder burde kunne se ps3 på netværket på en pc, da denne optager en Ip adresse.
mht. til media server på Nas, så plejer det jo at være sådan at man skal instille NAS til at fungere som media server, sådan som det kunne lyde til at hmmm28 har sat sin op.

Jeg har en bror som har en PS3 og jeg vil da lige lave nogle eksperimenter på hans netværk og se om jeg har ret i nogle fornemmelser.

Og ellers kan man da håbe på at der måske er nogle andre som har samme udstyr som jer som har haft bedre held med det.

kommer tilbage når jeg lige har testet det.

mvh dsj
Avatar billede apache999 Nybegynder
14. april 2008 - 09:18 #10
Hej igen.

Tak for din indsats - det er storsindet af dig.
Avatar billede dsj1972 Juniormester
14. april 2008 - 10:55 #11
Hej igen,

har i begge opsat system efter denne opsætning :

http://manuals.playstation.net/document/dk/ps3/current/settings/connectdlna.html

specielt har jeg bidt mærke i det med DLNA, og det kunne jo så godt tyde lidt på at der måske mangler lidt klargøring i NAS før i kan tilgå medieserver fra PS3.

det var bare lige det jeg havde indtil jeg får testet.

mvh dsj
Avatar billede dsj1972 Juniormester
14. april 2008 - 11:13 #12
Er i iøvrigt også up to date med dette her:

http://www.synology.com/enu/support/help-page.php?q_id=375

mvh Dsj
Avatar billede apache999 Nybegynder
14. april 2008 - 11:36 #13
Hey

Min opsætning er en anelse anderledes end den, der er nævnt på Sony-sitet- jeg har ikke en trådløs router, jeg har en kablet router, som jeg har sluttet et trådløst access point til
Avatar billede hmm28 Nybegynder
14. april 2008 - 11:43 #14
Hej Dsj31

Tak for info. Du har ret - DS'eren skal opsættes via admin modulet til at fungere som mediaserver (foruden de relevante router/AP indstillinger).

Mit issue er ikke, at jeg ikke kan finde NAS på PS3. Det går som en leg. Problemet er at PS'en ikke vil læse de - i øvrigt - kompatible filer. "No files in this folder"..

Tjekker dine vejledninger ud. Men dsj - det kommer an på hvad du mener med at kunne "se sin ps3" på netværket. Jeg kan sagtens se den i routerens oversigt over aktive "Ip'er". Men der er mig bekendt ingen mulighed for at mappe PS'3'ens HD som shared drev på netværket - pga. det noget alternative styresystem.

Prøvede iøvrigt i går med at tillade anonyme FTP-request fra PS3 til NAS (omdøb ps3 til "admin" og tillad anonyme ftp-request til shared folder på NAS).. Uden held - dog var det igennem 2x router - hvor det normalt skal slås fra. Prøver igen i weekenden med en direkte kabelforbindelse de to bokse imellem (PS3 og NAS) for at se om  det funker. Watch this space. Husk at PS3'en jo sender blankt pass og bruger når den logger på øvrige mediaserververs! Gad vide om det er en løsning at slå admin pass fra i sin NAS. Hvilket i øvrigt er så holdbart som en softice i Sahara...

PS - apache. Prøv ovenstående - altså direkte forbindelse ml PS3 og NAS. Sæt NAS til at acceptere anonyme FTP-request og se om den kan finde den (dette skal gøres pr delt folder på DS'eren)

Tror vi har forskellige problemer - min vil ikke acceptere den danske filstruktur på NAS'en... Og det er straks lidt mere bøvlet.. Forstået således, at TVersity på PS3 har engelske foldernavne (musiC, video og photo, mens NAS'en har danske (musik, video og billeder). Tror det er der den går galt.

Dsj33 - tak for interessen.
Avatar billede dsj1972 Juniormester
14. april 2008 - 11:45 #15
Apache,

Kører du med autoIp på PS3 eller dhcp???
I dit tilfælde tror jeg at det er en eller anden instilling der mangler til netværk for at få hul igennem.

mvh dsj
Avatar billede hmm28 Nybegynder
14. april 2008 - 11:52 #16
Hej igen DSJ - har lige tjekket begge ovenstående links.

Trust me - jeg skriver ikke her uden at have tjekket stort set alle muligheder :-)

Min firmware er som tidligere skrevet den absolut nyeste. Issuet er at DS i øvirgt ikke er DLNA (det kan man se under properties på PS'3en når man vælger serveren på oversigten). Det er en "UpNP/AV v.1" type server.

Dog er jeg fuldtstændigt enig i følgende - jf min mistanke om filstrukturen / sproget på DS'eren (selvom DLNA ikke altid er lig "UpnP server")

"Tilgængelige mappenavne afhænger af DLNA-medieserveren. "

"Afhængigt af DLNA-medieserveren kan nogle filer muligvis ikke afspilles, eller tilgængelige handlinger under afspilning kan være begrænsede. "

Tror problemet som sagt ligger på DS'eren. Det skal dog også siges, at det er deres første non-beta forsøg med UpNp. OG lur mig om Beta'en ikke kun lå i engelsk version (PS3 kompatibel). Vil vædde en halv kop kaffe på, at alle der har det til at fungere kører samme sprog i OS som på deres PS3. Muligvis blank admin pw på NAS?
Avatar billede hmm28 Nybegynder
14. april 2008 - 11:53 #17
Apache - det har jeg præcis også.

Zyxel router - > wireless AP... Det burde altså ikke være noget problem!
Avatar billede apache999 Nybegynder
14. april 2008 - 12:02 #18
Jeg har både prøvet autoIP og manuel IP på PS3'en, begge dele uden held.

Hvis jeg sætter et netværkskabel direkte mellem Synologyen & PS3'en fungerer alt som en leg - jeg kan se medieserveren og streame alle mediefilerne - så mit problem ligger et sted i UPnP- og/eller router-opsætningen.
Avatar billede dsj1972 Juniormester
14. april 2008 - 12:06 #19
Hmm28,

har du opsat noget andet på din DS207 her mener jeg eks. noget AD kontrol, som jeg kan se at den også har mulighed for at styrer. Det er iøvrigt en sinsyg lækker sag, men lyder noget overgearet som media server til PS3 (pga. ps3 begrænsede muligheder)

som jeg kan forstå det så vil du eks. vis slet ikke have nogle problemer med at afspille media filer fra en pc med eks. media center uanset hvilken sprog den er på.

Men du har da sikkert ret i det med password og rettigheder. Kunne man iøvrigt ikke inskrive dette i opsætningen på PS3??

mvh dsj
Avatar billede hmm28 Nybegynder
14. april 2008 - 12:11 #20
Apache - kan du streame alle mediafilerne??

Det undrer mig - hvilket sprog genkender PS3'en DSfolderne på?
DK eller GB? Og hvilken opsætning har du på DS'en mht mediaserver og shared folder rettigheder? Jeg kan nemlig slet ikke se filerne på DS'eren. Kan godt finde DS'eren - men kan ikke se filerne i folderne (der som nævnt har DK navne - mens software mediaserverne bruger GB navne).

Apropos adgang - hvilken router har du og hvilket AP? Lad mig hjælpe dig derfra.
Avatar billede hmm28 Nybegynder
14. april 2008 - 12:15 #21
dsj... AD kontrol? Que? :-)

Den er møglækker - men der er mange kompatabilitetsissues med PS3. Til sidstnævntes forsvar vil jeg dog sige at jeg aldrig har haft problemer med Software mediaservere.
Mit soleklare gæt er, at det er DS'eren der blokererer.

Og mediaserverne kører altid som en leg. Har prøvet forskellige TVersity, Redkawa og mediaservers egen. Det kører som smut og er simpelthen en fornøjelse at bruge.

Og nej - du kan ikke ændre på PS3'ens adgangsmetodik. Den stoler så at sige 100% på UpNp.. Hvilket også burde være helt ok.

Jeg tror i virkeligheden at apache kan hjælpe mig det sidste i mål med sine settings på DS'eren og ps3'en. Omvendt kan jeg forhåbentligt hjælpe ham med min router / AP-setting.

Apache - har du kørt "one-klick-installation" på DS'eren?
Avatar billede hmm28 Nybegynder
14. april 2008 - 12:19 #22
Apache - der er noget der lige slår mig..

Har din trådløse AP ikke selv indbygget router (der vel at mærke kører i Bridge mode?)
Ellers forstår jeg ikke hvorfor du bruger en ekstra switch.

Zyxel har jeg også selv. Bemærk, at der er to forskellige upnp settings (under advanced). Hak af i begge (kontroller http adgang på alle maskiner forbundet til routeren før du fortsætter). Herefter skal du hakke af for Upnp i selve AP'et (evt i switchen). Sidst men ikke mindst - så rekonfigurer din trådløse PS3 (sørg for at hakke af i UpNP når du kommer så langt i den brugerdefinerede konfiguration)!.
Slå evt Sip alg fra .. Det hjalp hos mig i første omgang (den er ikke god til router-> ap konfigurationen).
Avatar billede apache999 Nybegynder
14. april 2008 - 12:38 #23
Hey

Nu sidder jeg på arbejde, så jeg har desværre kun adgang til konfigurationen i min DS207+, og ikke alt det andet. Men jeg vil prøve de forskellige tips, jeg har fået, af, når jeg kommer hjem.

Mit AP har IKKE indbygget router - så vidt jeg husker. Men jeg har det mistænkt for at lave rav i den alligevel. Har for nylig investeret i et nyt, fordi katten dræbte det gamle.

Hvad angår streaming, når jeg tilslutter direkte, så skal jeg lige en tur hjem og genskabe det, førend jeg kan fortælle, hvordan det fungerer, for det er ved at være et par måneden siden, jeg prøvede det af ...
Avatar billede hmm28 Nybegynder
14. april 2008 - 12:49 #24
Hej Apache - super.

Det er jeg også :-) Men med eget kontor og lukket dør (foruden at jeg legede med det hele i går) er hukommelsen nogenlunde frisk.

Jeg vil meget gerne høre om konfigurationen på din DS (one-klik-setup, pw og adgangsrettigheder mv, og OS på din Windows PC hvor du satte DS op fra). For det er stensikkeret det der er mit problem. Hvad hedder din AP i øvrigt? Og har du et webinterface til at konfigurere din switch? Men tjek endeligt din Zyxel endnu engang for aktivering af Upnp begge steder. Kør HTTP direkte kablet til din router - så bør du kunne se, om de enheder der ligger længere fremme i systemet kan køre upnp. Mit gæt er at det er din Zyxel der er noget los med. En AP videredirigerer så at sige kun den trafik den får besked på (på nær når der er pw til selve ap'en).

Lad mig høre. For jeg synes vi begge har præcis "det omvendte problem". Mit er settings på min DS/PS3 og din er på selve netværket. Må kunne lade sig gøre at løse begges problemer.
Avatar billede dsj1972 Juniormester
14. april 2008 - 12:55 #25
hmm28,

kan du da slet ikke streame mellem dine enheder med et CrossOver kabel??

mvh dsj
Avatar billede hmm28 Nybegynder
14. april 2008 - 13:51 #26
Hej dsj..

Hmmm... LOL :-) Jeg prøvede naturligvis kun med et almindeligt (gråt) kabel.
Giver det et forsøg med et crossover. DOH!

Men nej - det kunne jeg desværre ikke. Med et almindeligt "gråt" - ved ikke hvad man kalder det i fagterminologi.
Avatar billede dsj1972 Juniormester
14. april 2008 - 14:02 #27
Altså jeg vil ikke ligge hoved på blokken hvad den PS3 angår, men almindeligvis hvis man eks. skal over data fra en maskine over til en anden maskine, så kan det ikke lade sig gøre med et (gråt) kabel (forbindelse går lige over) og derfor skal man bruge et (blåt) kabel (krydser forbindelse), men som sagt den ps# lyder speciel så det kan da godt tænkes at det kan lade sig gøre med lige over kabel.
Avatar billede hmm28 Nybegynder
21. april 2008 - 10:34 #28
Hej begge.

Det kører nu!!!!

Jeg fandt en tråd på Synology's forum (http://www.synology.com/enu/forum/viewtopic.php?f=26&t=253) hvor det hele var forklaret.

Var lidt huller i den anførte guide - så jeg har lavet en idiotsikker tilsvarende.
Brug den hvis du/i har samme problemer som jeg har haft.

I øvrigt så slår Synologyens streamspeed til enhver tid tilsvarende for Software servere som Tveristy mv. !!!!
Avatar billede hmm28 Nybegynder
21. april 2008 - 10:35 #29
Glemte helt.

Mange tak for hjælpen begge - sætter pris på engagmentet her på forummet!
Avatar billede secret6 Nybegynder
22. august 2008 - 19:33 #30
Det link du skriver (http://www.synology.com/enu/forum/viewtopic.php?f=26&t=253) er ikke længer tilgængelig. Jeg har samme problem med at min PS3 godt kan finde min Diskstation men PS3 siger at der er ingen filer fundet??? HJÆÆÆÆÆLLLLPPPPPP!!!! Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg skal gøre for at få det til at virke.
Avatar billede hmm28 Nybegynder
25. august 2008 - 11:05 #31
Secret6.. Så får du da bare indlægget her:

Læs den slavisk igennem og gør som jeg beskriver.

A recap of my (stupid-proof version ) of making it work:

1.) Reformatted the disk (kept system log as recommended).
2.) What may be the most important point: I used the "one-click-installation wizard" (It kept my Local IP-setting from previous installs - which is GOOD). The only difference was the "blank" admin! My guess is, that this was the main difference from my previous attempts! You can always change the admin pw afterwards.
3.) Added the HD drive (DS formatted) DID NOT ADD ANY SHARES AT THIS POINT!
3.) REBOOTED THE DS - trough the admin menu.
4.) Enabled MediaServer option
5.) REBOOTED THE DS
6.) IP'ed the DS - and excactly as Richking wrote - I was able to see the PS3 compatible shares. THE FUNNY PART? MY PS3 WAS OFF DURING THE ENTIRE PROCESS... My guess is that by enabling the Mediaserver option in the admin menu of the DS - it automatically enables those shares. Which makes sense.
7.) Enabled local user read/write on those shares (in the DS menu). Addeded a test file to each single type of media share (photo, video and music - compatible of course ). Note that I only mapped the drives after i tested access on the PS3 (refer to point 9 below) I was able to add the files directly trough the shares (as RK wrote - trough the Start Menu -> Run -> \\XXX.XXX.X.XX (where the latter is the Ip-adress of the NAS). In the pop-up I could drag and drop directly to the shares.
8.) Turned ON my PS3. Kept my breath - and voila. The files in the folders were accessible. Streaming was really fast. I could fastforward the DivX test file with x30 with no lag at ALL! Mp3 took a second to start (sound quality is only as good as the HW media player connected to your PS3 of course) and the Photo was in perfect resolution.
9.) Mapped drives from my connected PC (it gives each share a different drive letter: Root of DS eg L:, Video M:, Photo N: & Music O:). It was not possible to access those shares directly from browsing to the root of the DS (eg drive L:). Only by mapping them individually and accessing them as individual drives.
Annoyed me at first - BUT... It forces you to stay organized. Which might not be a bad thing.
10.) Accessed and wrote files trough the PC to the added network drives / shares. Still access trough the PS3.
11.) Next - gotta bug the admin for our Wireless Network in the office - bring my PSP - and try remoteplay trough the Internet.