Avatar billede qualon1 Nybegynder
01. marts 2008 - 14:44 Der er 20 kommentarer

Data går tabt i databaseudtræk

Hej eksperter

Jeg har en database med en masse lande og byer.
I landet Djibouti, er der følgende byer:
Diẖil
ʿAli Sabīh̨
Jībūtī
Tajūrah
Awbūk

Dette står ganske udemærket i min databas, men når jeg trækker det ud via queryen:
SELECT * FROM geo_states WHERE con_id = '".$con_id."' ORDER BY name ASC

Så får jeg følgende:

Awb?k
Dih?il
J?b?t?
Taj?rah
?Ali Sab?h?

jeg har prøvet at udskrive det uden encoding og med utf8. Hvad gør jeg galt?
Avatar billede j4k0b Nybegynder
01. marts 2008 - 15:09 #1
Hvilket tegnsæt benytter din database? Det kunne være der problemet var.
Avatar billede qualon1 Nybegynder
01. marts 2008 - 15:41 #2
name varchar(250) utf8_general_ci
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. marts 2008 - 15:46 #3
Og bruger du så også utf-8 på din webside ?
Avatar billede qualon1 Nybegynder
01. marts 2008 - 15:58 #4
ja det gør jeg
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. marts 2008 - 21:09 #5
Har du et link til siden?
Avatar billede qualon1 Nybegynder
02. marts 2008 - 17:58 #6
jeg har et udtræk der giver:
Dih?il
?Ali Sab?h?
J?b?t?
Taj?rah
Awb?k

Koden ser sådan ud:
<?
mysql_connect("localhost", "bruger", "kode");
mysql_select_db("database");

$sql = mysql_query("SELECT * FROM mtg_geo_states WHERE con_id = '96'");
while($row = mysql_fetch_array($sql)) {
    echo $row['name']."<br>";
}
?>

det er ren kode, så filen kaldes direkte men returnere spørgsmål tegn istedet for det rigtige.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. marts 2008 - 19:05 #7
Og derfor vil det være interessant at se hvad der kommer til siden, og hvilket tegnsæt der er valgt.
Avatar billede qualon1 Nybegynder
02. marts 2008 - 19:12 #8
jamen det der er alt. har ikke sat nogen header eller noget som helst. Den returnere de ? lige meget hvad.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. marts 2008 - 19:14 #9
Jo, men så er det jo nødvendigt at se hvad serveren sendet tilbage. Men hvis du ikke ved noget om tegnsæt, så er det da ikke websider du skal lave ;)
Avatar billede qualon1 Nybegynder
02. marts 2008 - 19:27 #10
hvordan vil du se det? jeg poster jo hvad serveren returnere. Hvad mere kan man få ud af det?
Avatar billede leif Seniormester
02. marts 2008 - 19:34 #11
Har du et link til siden ? Det kan jo være den returnerer et andet tegnsæt end du regner med
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. marts 2008 - 19:34 #12
Jamen, hvis du ikke vil lægge et link til siden, så behøver du selvfølgelig heller ikke.
Avatar billede qualon1 Nybegynder
02. marts 2008 - 19:40 #13
jamen jeg kan da godt ligge et link til siden, men jeg forstår bare ikke hvad mere info man kan få ud af det link end det jeg allerede har sendt. da det er hele filen jeg har skrevet, og der ikke angives noget tegnsæt, så har jeg lidt svær ved at se det er det der er problemet, men istedet når den henter fra mysql. Men kan selvfølgelig være mig der ikke forstår det nok
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. marts 2008 - 19:41 #14
Vi kan, som der er skrevet før, se hvilket tegnsæt der er valgt. Og vi kan se hvad der gemmer sig bag ved ?-tegnene.
Avatar billede qualon1 Nybegynder
02. marts 2008 - 19:46 #15
okay. Her er siden: http://qualon.dk/xmlget.php.
Ser frem til hvad mere i kan læse ud af det dokument :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. marts 2008 - 20:04 #16
Kan det tænkes at du putter tekst i iso-8859-1 ned i din tabel i databasen?
Avatar billede qualon1 Nybegynder
02. marts 2008 - 20:10 #17
det tror jeg ikke. det skulle være utf8_general_ci
Avatar billede jakobdo Ekspert
02. marts 2008 - 21:15 #18
Men hvordan kommer data ind i databasen?
Selvom feltet er sat til utf8_XXXX, så kan det stadig godt lade sig gøre at indsætte ISO-8859 data i feltet.
Avatar billede qualon1 Nybegynder
03. marts 2008 - 11:24 #19
jeg har ikke mulighed for at give dig adgang til databasen. Men hvis vi antog det var ISO-8859, hvad skulle jeg så gøre?
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. april 2008 - 12:21 #20
Er du kommet videre med problemet ?