Avatar billede trold1964 Novice
08. marts 2008 - 01:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

certifikat, til SME server

Hej
Er der nogen der kan hjælpe mig
Jeg skal lave mit eget certifikat, til SME server men ved ikke om jeg gør det på den rigtigt måde
Link http://wiki.contribs.org/Custom_CA_Certificate

Kan ikke finde ud af hvordan jeg skal lave et certifikat

Når jeg prøver får jeg føllene fejl

[root@smeserver cacert]# ./cacert_csr_request
3863 semi-random bytes loaded
Generating RSA private key, 1024 bit long modulus
..........++++++
...................++++++
e is 65537 (0x10001)
error on line 7 of mitdomain.dk.config
12745:error:0E066065:configuration file routines:CONF_load_bio:missing equal sig          n:conf_def.c:366:line 7
Closing openssl pipe reported:  at ./cacert_csr_request line 74.
[root@smeserver cacert]#

Der står på Engelsk Make a file named cacert_csr_request det har jeg gjort med nano cacert_csr_request for at lægge den her tekst ind filen cacert_csr_request

#!/usr/bin/perl

use strict;
use esmith::util;
use esmith::ConfigDB;
use esmith::DomainsDB;

my $config  = esmith::ConfigDB->open;
my $domainsdb = esmith::DomainsDB->open_ro;

my $domain = $config->get('DomainName')->value;
my %domain_names = map { $_->{key} => 1 } grep { $_->key ne $domain } $domainsdb->domains;

my @domains = ($domain, keys %domain_names);

open(CONFIG, ">$domains[0].config") or die "Can't open openssl config file: $!";
print CONFIG "HOME = .\nRANDFILE = \$ENV::HOME/.rnd\n\n";
print CONFIG "[ req ]\ndefault_bits = 1024\ndistinguished_name = req_distinguished_name\n";
print CONFIG "req_extensions = v3_req\nprompt = no\n\n";
print CONFIG "[ req_distinguished_name ]\nCN = $domains[0]\n\n";
print CONFIG "[ v3_req ]\nbasicConstraints = CA:FALSE\nkeyUsage = nonRepudiation,digitalSignature,keyEncipherment\n";
print CONFIG "subjectAltName = critical,", join ",", map { "DNS:$_,DNS:*.$_" } @domains;
print CONFIG "\n";
close(CONFIG) or die "Closing openssl config file reported: $!";

unless ( -f "$domains[0].key" )
{
    open(KEY, ">$domains[0].key") or die "Can't open key file: $!";
    unless (open(SSL,"-|"))
    {
        exec("/usr/bin/openssl",
            qw(genrsa -rand),
            join(':',
            qw(
                /proc/apm
                /proc/cpuinfo
                /proc/dma
                /proc/filesystems
                /proc/interrupts
                /proc/ioports
                /proc/bus/pci/devices
                /proc/rtc
                /proc/uptime
                )),
            '1024')
            || die "can't exec program: $!";
    }
    while (<SSL>)
    {
        print KEY $_;
    }
    close(SSL) or die "Closing openssl pipe reported: $!";
    close(KEY) or die "Closing key file reported: $!";
}

open(CSR, ">$domains[0].csr") or die "Can't open csr $!";
unless (open(SSL,"-|"))
{
    exec("/usr/bin/openssl",
        qw(req -config), "$domains[0].config",
        qw(-new -key), "$domains[0].key",
        qw(-days 730 -set_serial), time())
        || die "can't exec program: $!";
}
while (<SSL>)
{
    print CSR $_;
}
close(SSL) or die "Closing openssl pipe reported: $!";
close(CSR) or die "Closing csr file reported: $!";

jeg chmod u+x cacert_csr_request

og ./cacert_csr_request

så kommer den fejl i linie 7 det forstår jeg bare ikke

er der nogen der kan se hvad der går galt? Eller forstår jeg ikke den engeske tekst?

trold1964
Avatar billede trold1964 Novice
08. marts 2008 - 02:03 #1
kan lige tilføje når jeg køre ./cacert_csr_request danner den 3 filer

mitdomain.dk.config 354 byte
mitdomain.dk.csr      0 byte
mitdomain.dk.key    887 byte denne her er min private key

måske skulle jeg ignorer fejl
Avatar billede trold1964 Novice
08. marts 2008 - 10:57 #2
det er måske ikke nødvendig, når blot dem som skal bruge det ved at der er tillid til fx, min mitdomain.dk/webmail (med det tænker på, at tilbyde en anden person, at få en mail adresse på min server eller andre ting)
Avatar billede langbein Nybegynder
26. marts 2008 - 23:50 #3
Hei mr Troll !

Jeg har testkjørt og tatt i bruk et slikt cacert sertifikat til min (virtuelle) SME server. Det var litt omfattende å sette opp, men etter litt om og men så virket det da. Er ikke i stand til å huske alle detaljer, og måtte eventuelt kjøre gjennom installasjonsprosedyren en gang til for å finne ut av detaljene nok en gang.

Konklusjonen ut av testingen, den ble i grunnen at cacert sertifikatet er noe som jeg egenlig ikke behøver. Jeg har installert det, og det fungerer, men jeg bruker det stadig vekk ikke.

SME serveren lager uansett et krypteringssertifikat, automatisk, slik at man kan kjøre kryptert ssl forbindelse. Dette har den som default.

Det som cacert sertifikatet hjelper fra eller til med, det er å få vekk den alarm meldingen hos Windows Explorer som sier fra om at SME sitt default automatisk genererte ssl krypterings sertificat ikke kommer fra en kommersielt godkjent leverandør av ssl sertifikater.

Her kommer caecer sertifikatet inn. Ved å installere et cacert root sertifikat på hver av Windows klientene så kan man på et vis override og få vekk alarm meldingen fra Internet Explorer 7.0

Det hele er forholdsvis besværlig, og hele formålet er i praksis bare å få vekk en alarm melding hos Windows Explorer 7.0, som man uansett ikke behøver å ta hensyn til. (Den farger adressefeltet rødt fordi ssl sertifikatet til din sme server ikke er et kjøpt sertifikat fra Microsoft sine venner.)

Man kan få alle ssl krypteringsfunksjoner til å kjøre uten dette cacert sertifikatet. Det er tilstrekkelig med det sertifikatet som genereres automatisk som detault av sme serveren.
Avatar billede langbein Nybegynder
26. marts 2008 - 23:57 #4
Grunnen til at jeg nå kjører SME server virtuelt det er forresten at man da kan ha , 2 eller flere Linux servere kjørende samtidig i den samme server boksen. For eksempel så kan man ha en "SME production" og en SME test kjørende samtidig.

Bruker en minimalisert Centos 5.1 / 64 + Vmware som virtualiseringsplattform og har vel kjørende samtidig på samme boks 6 stk virtualle Linux servere pluss en Virtuell Windows 2000 "at the moment".

SME server kan også godt brukes som virtualiseringsplattform og slik at man for eksempel kan kjøre en "SME test" som virtuell installasjon under SME server.
(Off topic men interessant) http://wiki.contribs.org/Vmware
Avatar billede langbein Nybegynder
26. marts 2008 - 23:59 #5
Man bør vel eventuelt ha minimum 1 GB RAM for å kunne kjøre virtualisering. Det kan vel kjøre på 512 MB, men det blir i minste laget.
Avatar billede trold1964 Novice
27. marts 2008 - 00:47 #6
hej langbein hvor er det længe siden. det lyder maget intersant, server virtuelt men skal man så ikke have et nyt domainnavn?

det med sertifikat har jeg set på længe på fordi jeg har haft tralt med en hel masse andet også fundet ud af hvordan jeg sætter server mail op så jeg kan sende mail til alle uden jeg bliver blokeret, når jeg sender via webmail
Løsning findes her
det jeg skal under Under E-mail Delivery men det er under SMTP server

Address of Internet provider's mail server..: smtp.mail.dk
SMTP Authentication for Internet provider...:Enabled
Mail server user id.........................:brugernavn (min internet tolv ciffer nr)
Mail server password........................:password  (min adgangskode til min udbyder)

det jeg tænker en del over, er hvad skal man have på sin sme server, mener programmer med mere. lige nu ser jeg på backupPC http://backuppc.sourceforge.net/index.html har også kigge på mit eget forum http://wiki.contribs.org/SMF med flere.

trold1964
Avatar billede trold1964 Novice
19. juli 2008 - 11:04 #7
svar