Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2008 - 21:17 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Målsætning i solid

De to akser - x og y - er åbenlyse nemme at målsætte.
Men hvordan målsættes z aksen. Vender jeg modellen for målsætte z på den, er den = 0
Det er en solid. Oprettet med solid box og tre dim.
Avatar billede sorensfar Nybegynder
08. marts 2008 - 22:45 #1
Ups - det kræver vist et helt kursus, før du bare liiige kan gøre det på den rigtige måde. Et par hurtige tips kan jeg dog give dig. Først og fremmest, målsætter man ikke normalt i Modelspace (det vindue, hvor man tegner/modellerer sit emne), men i paperspace, som ligger på de "layoutfaner" man har nederst på skærmen. Men måden man gør det på, er det der kræver et kursus).
Hvis man skulle ønske alligevel at målsætte i Modelspace, skal man vide, at man kun kan målsætte i ét plan. Når du kan målsætte x og y retningen, er det fordi du er i xy-planet. Når du skal målsætte noget, som går i z-retningen skal du lige skifte plan til enten xz- eller yz-planet. Det gør man manuelt ved at bruge kommandoen [UCS] (User Coordinat System). Så får man forskellige muligheder for at vende sit koordinatsystem. Én af de muligheder der evt. kunne bruges er simpelthen at rotere sit UCS 90 gr. feks. over x-aksen. Tast UCS -> x -> 90 og Enter igen. nu er UCS'et roteret. For at få billedet til at følge med, kan man skrive PLAN og trykke Enter 2 gange. Nu kan du i hvertfald målsætte det som går i x og z-retningen. For at få dit UCS tilbage til udgangspunktet kan du skrive UCS og trykke 2 gange Enter.
Mere kan du nok ikke få for 30 point ;-)
- men det kan sikkert give dig en idé til at komme videre.
Avatar billede dla Praktikant
11. marts 2008 - 08:45 #2
Tænd for værktøjslinien UCS II, med den kan du nemt vende UCS, du kan vælge Top (set oppefra), Bottom, Front, Back, Left, Right. Når du gjort det, skal du også flytte dit UCS for at få mållinierne til at hænge fast de rigtige steder, det gør du med andet ikon på samme værktøjslinie, 'Move UCS Origin', du sætter det i det ene hjørne hvor du skal målsætte, så kommer målene de rigtige steder.

Det lyder omstændeligt, men er faktisk hurtigt og nemt når man har prøvet det nogle gange.
Avatar billede dla Praktikant
21. april 2008 - 14:13 #3
Har du løst problemet? Ellers spørg igen.