Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
16. marts 2008 - 21:11 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

OpenGL programmering med FreePascal på Linux

hej eksperter :)

ja, jeg har nu kastet mig ud i et nyt open source projekt, der indebærer kraftigt brug af OpenGL, jeg har søgt en del omkring OpenGL og FreePascal men jeg har ikke rigtigt kunne finde noget brugbart.

er der nogen her der har erfaring med OpenGL programmering generelt eller specielt på Linux platformen? eller andre gode resourcer omkring OpenGL?

alt input er velkommen, det ryger ikke til /dev/null... ;)

på forhånd tak :)

/psycosoft-funware :)
Avatar billede dkn Nybegynder
17. marts 2008 - 10:43 #1
Fornyligt så jeg noget som ser ret lovende ud:
http://www.lazarus.freepascal.org/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=212

Men der er da også et par opengl demos i example mappen i fp.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
17. marts 2008 - 11:42 #2
Jeg ved ikke om det her hjælper:

DirectX er ansvarlig for OpenGL. DirectX er en program speciel lavet for grafik af spil. Når man er i et spil "instillinger", så trykker man fanen "Video". Så kan man vælge hvad for en video grafik man vil vælge. OpenGL er den bedste.

Jeg ved ikke om Nvidia har meget med det at gør, men det ville være godt hvis man downloadede og installerede den nyeste Nvidia version.

Hvis du har installeret DirectX, men OpenGL ikke virker, så skal du:
1. Højre klikke på skrivebordet.
2. Egenskaber
3. Advanced <-- engelsk
4. Troubleshoot <-- engelsk
5. Rykke punktet til FULD
6. OK

Hvis du vil se hvad for en version du DirectX du har, så skal du:

1. Start
2. Kør
3. Skriv: dxdiag
4. OK

Der kan du se det.

I øjeblikket er den nyeste version 10 lige kommet. Men der er stadig mange der bruger version 9.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
17. marts 2008 - 16:14 #3
>>egzonhr: beklager at måtte sige det men dit indlæg har ikke noget med mit spørgsmål at gøre :)
det jeg spørger til er tutorials/guides/programmerings information omkring OpenGL og FreePascal på Linux platformen :)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
17. marts 2008 - 16:16 #4
>>dkn: jeg har allerede studeret de demoer der følger med FPC, men jeg syntes dog ikke at jeg får nok ud af det i forhold til det jeg skal bruge det til :)
linket du postede, var ret spændene :)
Avatar billede egzonrh Nybegynder
17. marts 2008 - 18:18 #5
Doh, heh
Avatar billede baxos Nybegynder
18. marts 2008 - 21:16 #6
http://udvikleren.dk/Delphi/Article.aspx/166/ om OepnGL programmering dog til windows men burde ikke gøre den store forskel
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
24. marts 2008 - 21:23 #7
jeg takker for jeres input til dem der vil have point, lægger bare et svar :)
Avatar billede dkn Nybegynder
25. marts 2008 - 09:39 #8
Jamen hvis det kan bruges...
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
31. marts 2008 - 19:52 #9
sidste udkald hvis der er flere der vil have point...