Avatar billede quewer Nybegynder
20. marts 2008 - 17:06 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Fildeling mellem XP og Vista

Jeg har en trådløsforbindelse i huset, og hørte at man med fildeling via det trådløse kunne - haha, sjovt nok - dele filer. Skal det forstås på den måde at man f.eks. med en video kan streame den fra den ene computer til den anden (hvis ellers ens forbindelse er hurtig nok)? Eller er det kun så man kan overføre filer?

Hvis man godt kan streame, kender i så til en vejledning der beskriver HELE opsætningsprocessen?
Avatar billede nva Praktikant
20. marts 2008 - 17:15 #1
Mig bekendt kan du dele filer og printere http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb727037.aspx men om du kan streame ved jeg ikke.
Avatar billede hojben Novice
20. marts 2008 - 18:43 #2
Du deler en mappe på pc1 denne mappe kunne indeholde mpg/avi etc filer.
På pc2 finder du pc1 og finder den delte mappe.
Nu kan du på pc2 dobbeltklikke på film-filen og se den på pc2.
Det er ret simpelt.

Nu er ovenstående godt nok ik streamet men fungerer fint til det du vil ha den til, nemlig at se film på pc2 fra pc1.
Avatar billede quewer Nybegynder
20. marts 2008 - 20:25 #3
Det er præcis det jeg kunne tænke mig, hojben, men jeg har ikke kunne finde en opsætningsguide, der fortæller hvad der skal gøres på den ene og den anden maskine :(
Avatar billede nva Praktikant
20. marts 2008 - 20:53 #4
Kan du ikke bruge det link jeg gav dig?
Avatar billede quewer Nybegynder
20. marts 2008 - 21:44 #5
Den forklarer ikke hvordan det opsættes i XP, og hvordan man overhoved "kommer" ind til en delt fil/mappe. De vejledninger jeg har fundet på nettet har ikke været fuldt opdateret, for mit XP ser anderledes ud end hvad der vises.
Avatar billede hojben Novice
20. marts 2008 - 22:09 #6
På pc1 finder du via stifinder den mappe du har dine film i.
Højreklikker på mappen og vælger Del
Vælger "del denne mappe" og navngir din deling.

På pc2 åbner du stifinder, og kigger i netværkssteder efter pc1.
Klikker på pc1 og der skulle din delte mappe findes.

Nu kan du højreklikke på den og vælge "opret forbindelse til et netværksdrev"
Angiv nu drev bogstav du vil bruge.

Du kan også tilgå pc1 via navnet på pc'en fx \\pc1\deltmappe
Avatar billede gurly Praktikant
21. marts 2008 - 01:15 #7
Man kan da ikke se de andre pc´er i netværks steder før end man har kørt guiden hjemme netværk !!!

I xp, kontrolpanel, klik på netværkforbindelser, i vindue der åbner vælg øverst til højre, "konfigurer et hjemme netværk"
hvor den guide ligger i vista ved jeg ikke,
husk også at din firewall skal konfigureres, sådan at de andre lokal ip adresser gives tilladelse til at gå ind på pc´en
og det skal du faktisk starte med, ellers kan "guiden hjemme netværks" ikke se de andre pc´er på netværket.

og angående at se film, så er dt rigtigt hvad højben skriver, det fungere jo nøjagtigt som filen lå på din ejen pc
Avatar billede quewer Nybegynder
29. marts 2008 - 13:52 #8
Har haft lidt problemer med det trådløse, så fik aldrig færdiggjort dette. gurly, med din sidste hjælp kører det hele.

Jeg har dog problemer med at afspille film i hdtv flydende. Det lagger en del. Er dette at forvente når filmen har en bitrate på ~6500 kbps?
Avatar billede gurly Praktikant
29. marts 2008 - 23:38 #9
Det er ok, godt du fandt ud af det

bummelum, snakker vi 6500 kilobit, eller 6500 kilobyte ?
8 bit er lig med 1 byte

en trådløs router har vel typisk op til 54 megabit overførsel, som må svare til 54,000 kilobit, og dividere vi med 8 må det svare til 6750 kilobyte i sekundet

så hvis det er kilobyte du mener, så ser det ud til at du er tæt på grænsen
Avatar billede gurly Praktikant
29. marts 2008 - 23:45 #10
PS, men kan købe trådløse routere der er hurtigere end 54megabit
Avatar billede gurly Praktikant
29. marts 2008 - 23:59 #11
men det kan alligevel ikke passe,
tager vi udgang i at routeren overføre 6750 lilobyte / sekundet
så er det lig med 6.750 megabyte / sekundet
og ganger det med 60  =  405 megabyte i minuttet
og ganger med 1000 minutter en film typisk er  =  40500 megabyte

Så spørger jeg, fylder din film over 40 gigabyte  ? ? ?
Avatar billede gurly Praktikant
30. marts 2008 - 00:13 #12
så du mente nok kilobit, 6500 divideret med 8 er  =  812.5 kilobyte / sekundet
Gange 60  =  48750 kilobyte / sekundet
divideret med 1000  =  48.75 megabyte i minuttet
gang med 100 minutter  =  4875 megabyte på 100 minutter
divideret med 1000  =  4.875 gigabyte
hvilket jo svare glimrende til en DVD film

Hvilket bestyrker min tro på at det er 6750 kilobit du mener
dividere men med 1000, får man 6,750 megabit sekundet
en 54mb router burde altsaå kunne køre 7 til 8 gange så hurtigt som du har brug for.

Så burde det vel ikke være her begrænsningen ligger ?
Avatar billede quewer Nybegynder
30. marts 2008 - 11:18 #13
Har lige kigget lidt på specifikationerne, og den siger: 2.4 GHz band, 11 Mbps.
Avatar billede gurly Praktikant
31. marts 2008 - 15:30 #14
Du skriver stadig intet om størelsen på dine film ?
eller om "6500"  er kilobit eller kilobyte ? ? ? ? ? ? ?
ud fra hvad jeg fandt ud af længere oppe gætte jeg dog på du mener 6500 kilobit
og det svare jo til 6,5 megabit, og din router skulle kunne klare næsten det dobbelte
nemlig 11 megabit, sekuntet
så er spørgsmålet om det tal kun gælder for "optimale forhold"
og om den overhovedet kan leve op til det den lover ?
jeg har selv en billig siemens router til 225 kr fra elgiganten, den køre 54 megabit/sekuntet, så der er noget mere i "reserve"  c",)
Avatar billede quewer Nybegynder
31. marts 2008 - 21:40 #15
Har fundet via et andet forum, at jeg skal have anskaffet mig en hurtigere router for at kunne afspille film i hdtv. Og ja, jeg mener en bitrate på 6500 kilobit.

Smid lidt svar folkens.
Avatar billede gurly Praktikant
03. april 2008 - 08:54 #16
Din nuværende router burde ellers køre 11000 kilobit, altså det dobbelte af hvad du har brug for, men den holder måske ikke hvad den lover.
c",)
Avatar billede quewer Nybegynder
03. april 2008 - 14:47 #17
Har noget at gøre med at film i hdtv ofte peaker 2-3 gange over avg. bitrate, og derfor vil det lagge.
Avatar billede quewer Nybegynder
10. april 2008 - 18:24 #18
Lukket.