Avatar billede flash_84 Nybegynder
25. marts 2008 - 11:02 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

VBA: Globale variable

Hej!

Jeg sidder og laver noget VBA kode Excel.

Jeg har to formularer og et modul.

Formular '1' er en slags hovedformular. I denne kan man trykke på en knap, som åbner formular '2'. I '2' indtaster man en værdi, som gemmes i en variabel i modulet. Her er den erklæret som: Global gstrScreenWidth As String.
Herefter trykkes på en knap som lukker formularen (jeg bruger .Hide).
I '1' kan man trykke på en knap, som skriver de indtastede væriderne i begge formularer til en .ini fil.

Her kommer problemet...

De værdier der indtastes i '2' bliver ikke skrevet til filen. Det ser ud som om værdierne går tabt når '2' lukkes. Er det dét der sker? Og i så fald, hvordan løser jeg det? Variablerne skal vel erklæres Global i et modul, hvis jeg vil ha' adgang til dem fra alle formularer? Eller har jeg fuldstændig misforstået noget?

/flash
Avatar billede sorenstrom Nybegynder
25. marts 2008 - 11:13 #1
Prøv med Public gstrScreenWidth As String.
Erklær variablen i et modul, og ikke i en Form
Avatar billede flash_84 Nybegynder
25. marts 2008 - 11:30 #2
Variablen er erklæret i modulet. Nu har jeg så prøvet med public som du sagde. Men værdien bliver ikke overført til den globale variabel.

Tekstboks: txtScreenWidth
Global variabel: Public gstrScreenWidth As String

I '2' gør jeg følgende, får at gemme den indtastede værdi i den globale variabel:

Private Sub cmdOK_Click()

    gstrScreenWidth = txtScreenWidth
    Form2.Hide

End Sub
Avatar billede supertekst Ekspert
25. marts 2008 - 13:16 #3
Prøv at sætte modulnavnet foran - f.eks.: Module1.gstrScreenWidth = txtScreenWidth
Avatar billede learningvba Nybegynder
01. april 2008 - 08:35 #4
Brug evt.
Option Explicit
øverst både koden til din Userform og i dit modul.
Det kan reducere slåfejls-erklæringer :-)

Held og lykke.
Avatar billede flash_84 Nybegynder
01. april 2008 - 13:12 #5
Option Explicit har jeg allerede stiftet bekendtskab med. Det er en god ting :)
Men ellers tak for oplysningen.

Til "sorenstrom" og "supertekst":

Jeg manglede både "public" og modulnavnet. Der er dermed point til jer begge. Smid nogle svar, og de vil blive honoreret.

Tak for god support, til alle der har svaret :)
Avatar billede supertekst Ekspert
01. april 2008 - 13:22 #6
Selv tak - her er et svar
Avatar billede supertekst Ekspert
23. april 2008 - 23:41 #7
???
Avatar billede flash_84 Nybegynder
24. april 2008 - 17:48 #8
Undskyld det sene svar. Jeg har været væk et stykke tid, og er lige kommet tilbage.

Tak for hjælpen :)
Avatar billede supertekst Ekspert
06. maj 2008 - 23:16 #9
???? :(
Avatar billede flash_84 Nybegynder
07. maj 2008 - 18:21 #10
Jeg ved ikke lige hvad der sker for mig. Er vist lidt ved siden af mig selv...

Men det er ikke nogen undskyldning! Værsgo', og tak for hjælpen :)