Avatar billede -sofus- Nybegynder
01. april 2008 - 11:09 Der er 1 kommentar

Microsoft og deres licenser ?

Jeg har en mindre serverpark, som pt kører linux og overvejede lidt at skifte fuldstændigt til Windows 2003 server.

Men må nok tilstå, jeg har ikke den store kendskab, til hvordan Microsofts licensregler gælder.

Hvis man køber Enterprice udgaven til 4.000$ så står der at den kan bruges til 25 users eller devices, og syntes jeg kan huske noget med 1 CPU er 1 Device, vil det så sige, at sådan en licens dækker f.eks. 12 servere med 2 CPU'er i hver ?

Eller skal man ud og købe licenser til hver enkelt server ? og ville man kunne nøjes med webserver edition ? (primært web og sql servere)

Derudover så har jeg også kigget SQL server, men igen, skal man ud i Enterprice udgaven til 25.000$ ? planen er at kører cluster med db serverne.

Til sidst, så har jeg også kigget på Exchange, som jeg ville bruge som pop3/webmail, men der er noget med man skal betale penge per email account ?

Jeg må nok tilstå, jeg ikke har så meget styr på reglerne (;
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2008 - 11:55 #1
sql server express er gratis men begrænset mht. størelse på database og ingen job scheduler ellers koster en sql server workgroup omkring 6000 dask, der findes flere forskellige versioner så du skal holde øje med hvad der lige kan dække dit behov.

lidt links:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=175&Parent=6&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=microsoft&Submit.x=0&Submit.y=0&Equal152=&Equal190=&Equal215=

og her er minsanten en sql server til en kvart million ????
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=262&Parent=6&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Submit.x=19&Submit.y=9&Equal152=&Equal190=&Equal215=