Avatar billede gunnaar Nybegynder
22. april 2008 - 11:46 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Brevfletning i Excel

Hej Eksperter

Jeg arbejder i et firma, hvor vi fra tid til anden producerer labels. Dvs vi selv printer dem.
Metoden er at åbne et word dokument. Lave tabeller i den størrelse label'en er og derefter indsætte fletfelter, baseret på en excel-fil, på hver label. Det virker i princippet fint nok, men jeg kunne godt tænke mig at lave samme øvelse direkte i Excel.
Altså vil jeg i princippet flette et brev i Excel.

På forhånd tak!
Avatar billede supertekst Ekspert
22. april 2008 - 11:50 #1
Hvorfor om man må spørge?
Avatar billede gunnaar Nybegynder
22. april 2008 - 11:55 #2
Tænkte det kunne være nemmere at styre labelstørrelsen i Excel.
Tabellerne i word har en tendens til rykke sig lidt rundt, når indholdet i dem skifter. Har selvfølgelig låst dem i højde og bredde, men de smutter alligevel lidt for mig en gang imellem.
Derudover kunne det være en hjælp for mig at have "database" og label i samme projektmappe.
Avatar billede jkrons Professor
22. april 2008 - 16:36 #3
Du kan nok ikke få excel til at flette på den måde (jeg lader mig dog gerne overbevise om noget andet :-). Men hvorfor bruger du ikke bare labels i Word?
Avatar billede word-hajen Nybegynder
22. april 2008 - 18:28 #4
Hvis tabelcellerne "smutter" for dig i størrelse - er det så, fordi du har glemt at fjerne krydset i, at kolonnerne skal justeres automatisk efter indhold? (det sætter Word nemlig normalt automatisk, når du opretter en tabel)

Hvis du har fuldstændig styr på din tabel, ændrer den IKKE størrelse. Og Word er helt klart programmet til at flette labels.

I øvrigt - hvis det er samme størrelse labels hver gang, så lav tabellen, der fungerer og gem den som en skabelon. Så skal I/du ikke lave arbejdet hver gang og du har samtidig en "ren" fil at flette med.

Word kan også selv danne den korrekte tabel til labels, hvis der er tale om et af de standard-produkter, som kan vælges, når man sætter sit hoveddokument op til at være et "flet-labels-dokument".
Avatar billede gunnaar Nybegynder
23. april 2008 - 09:41 #5
Nu springer jeg lige lidt i en anden grøft.
Jeg har siddet igår aftes og nu til morgen og rodet med Words label funktion. Synes ikke den er brugervenlig eller særlig "handy".
Kiggede lidt på nettet og fandt et program, der hedder Avery Wizard(http://www.avery.dk/dk1/downloads/wizzard.jsp), der er et label program, der samarbejder med Word.

Med hensyn til Word vs. Excel til brug ved labels vil jeg give jer ret i at word er at foretrække. Håbede bare at der var et alternativ... :)

Har prøvet at rode med det, men det er selvfølgelig tilpasset netop Averys produkter. Kender I evt. andre lignende programmer, der er mere fleksible??
Avatar billede supertekst Ekspert
23. april 2008 - 09:48 #6
Hvad er det du efterlyser vedr. fleksibilitet?
Avatar billede gunnaar Nybegynder
23. april 2008 - 10:07 #7
Jeg vil gerne have et program, der på en brugervenlig og overskuelig vis, sætter mig i stand til at producere labels.
Vedr. fleksibilitet søger jeg en wizard-agtig ting, hvor man selv kan definere indhold, størrelse, database osv.

Men måske er det nemmere at sætte min programmør igang med at lave et html-baseret program, der passer til mig... :)
Avatar billede supertekst Ekspert
23. april 2008 - 11:12 #8
Alternativt kan der konstrueres et system hertil indenfor Office-pakken ved hjælp af VBA - evt. kontakt mig direkte, hvis intesseret: pb@supertekst-it.dk
Avatar billede word-hajen Nybegynder
23. april 2008 - 19:54 #9
Jeg forstår ikke umiddelbart, at du efterlyser noget, der er mere fleksibelt end Words flet-label-funktion. For du kan sagtens - via Words flet-label - både opsætte label, hvor du angiver label-størrelse og antal pr. højde/bredde, indsætte flettefelter på baggrund af den tilknyttede datakilde, indsætte evt. grafik el.lign.

Jeg er helt med på, at første gang man opsætter en label i Word, kan man godt lige bruge 10 sek. på at finde ud af, hvordan det reelt foregår, men derefter er det forholdsvis lige til.
Avatar billede gunnaar Nybegynder
13. september 2010 - 10:55 #10
Lukket