Avatar billede ber Juniormester
28. april 2008 - 16:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

NEC 2510 A - hvilke DVDer skal jeg bruge

Jeg har en halvgammel brænder - NEC 2510A (firmware 2.18) - og vil gerne være helt sikker på, hvilke formater den kan klare. Har ikke brugt den særlig meget og er ikke opdateret. Men nu ...

Jeg er interesseret i at høre både om CD- og DVD-formater, selv om jeg nok vil bruge sidstnævnte. Har Nero 7 (opdateret og inklusive InCD).

Pft /BER
Avatar billede jokkejensen Novice
28. april 2008 - 17:53 #1
Hej Ber.

Jeg tør godt vove at påstå at den kan brænde det hele. Du skal dog være opmærksom på at der er nogle af de helt billige dvd'er der kan drille.

Nu kender jeg ikke dit forbrug, men man kan spare en del penge ved at handle et sted som www.nierle.dk, jeg har altid haft gode erfaringer med Verbatim, de kan ofte klare 16x og fungere i alle de dvd afspillere jeg har forsøgt med.

Husk der er dvd+ og dvd- man bruger ofte dvd- men nogle afspillere kræver +.

Vh. Jacob.
Avatar billede ber Juniormester
28. april 2008 - 18:12 #2
Tak for hurtigt svar. Herligt! Ja, jeg bruger Verbatim, men - og det er nok fordi jeg ikke har orket at sætte mig ind i detaljerne (retablerer efter et crash ...). Har lige købt DVD-R (x16), men er noget usikker på, om det ikke skal være DVD+R til netop denne brænder?

I hvert fald kom InCD op og sagde, at skiven ikke kunne formateres: "Denne handling er ikke tilladt på DVD-R sekvens-brænding-medier (licensbegrænsning)" - whatever that means.

Hvorom alting er, vil jeg være 110% sikker på, at de data, jeg brænder på eksterne medier, holder vand.

Har haft en rigtig ubehagelig oplevelse med backups med Acronis 9.0, der - ved restore - viste sig at indeholde en bunke corrupted files. Så nu vil jeg gå med livrem og seler.

Et tillægsspørgsmål, der måske kræver et nyt spørgsmål: Jeg vil gerne tage et pålideligt image af c: for at prøve at undgå en omfattende reinstallation fremover, hvis/når HD står af. Hvilket program skal jeg vælge? Det bliver IKKE Acronis. Er Windows Image 2.08 noget at gå efter?

Venlige hilsener
/BER
Avatar billede bramming Nybegynder
28. april 2008 - 23:47 #3
Nu skal du også huske på at det du ligger ned på cd'er / dvd'er ikke forbliver på disken for evigt :) Det fordufter osse bare væk i løbet af årene :)...
Avatar billede ber Juniormester
29. april 2008 - 10:27 #5
Begriber ikke, at jeg ikke fandt pdf-filen, da jeg kiggede på sitet. Mange tak for links ! Send et svar, pwcca, så jeg kan give points. Og tak for hjælpen til alle.

Oplysningerne om de medier, der kan anvendes, er fra medio 2004. Og der er kommet senere opdateringer til firmware (nu 2.18) på brænderen. Skulle det ikke betyde optimering til større ydeevne?

Venlige hilsener
/BER
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2008 - 11:01 #6
ja det er vidst ikke alt som er lige nemt at finde på den side ;)

de skiver de lister er skiver som de garantere virker...
med en nyere firmware vil du få dækket et bredere udvalg af skiver, mht ydeevnen kan du godt være heldig at de kan brændes ved højere hastighed..

pssst den seneste firmware opdatering hedder 2.19 ;)
http://www.sonynec-optiarc.de/uploads/ZZ/X0/ZZX0YFg9ZdSGxianb6TVeQ/FW_ND-2510A_win219-20A.zip
Avatar billede ber Juniormester
29. april 2008 - 12:11 #7
Tak for direkte link til zip-filen. De oplysninger har jeg heller ikke kunnet finde - øv! :-).

Men en IT-tekniker var efter crashet, der betød nyt motherboard og HD, så venlig at reinstallere styresystem mv., og firmwareversionen til NEC 2510A er 1.18. Så jeg undlader nok at opgradere ud fra en vurdering af, at det nok ikke betyder alverden for ydeevnen - og fordi jeg gerne vil videre i en h... fart.

Nu gælder det om at finde DVD-skiver, der passer. Det kan nok blive lidt vanskeligt at dømme efter et hastigt kig på udbuddet.

Stor tak for hjælpen!