Avatar billede mortenbock Nybegynder
28. april 2008 - 18:49 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Flere domæner til én IP men flere servere

Hej Eksperter

Vi har et lille netværk i huset med et par servere. Ud af huset har vi en ganske almindelig ADSL forbindelse med tilhørende modem, således at vi har én ekstern IP adresse.

Det jeg godt kunne tænke mig var at jeg kunne tage nogle subdomæner og sætte DNS'en til at pege på vores eksterne IP, for så at kunne vise lidt forskellige interne websites/applikationer.

Det ville heller ikke være noget problem hvis alle websites lå på samme server, men de ligger fordelt på forskellige servere i huset.

Mit spørgsmål er derfor, hvordan håndterer jeg routing af port 80 forespøgsler ud fra hvilket domæne der bliver forespurgt på? Er det noget man kan gøre med en almindelig (D-link) husholdningsrouter, eller skal man op i dyrere produkter? Eller kan jeg ganske enkelt pege alt ind på én server, som så kan route requesten videre?

Det skal siges at her ikke er tale om noget der skal bruges til decideret hosting, men blot til at der er 5-6 mennesker der kan tilgå websites/applikationer udefra.
Avatar billede venturer Nybegynder
28. april 2008 - 19:17 #1
Det er IKKE noget du kan gøre med en alm. d-link router.
Du er nødt til at have en route som kan route på baggrund af host headers, og jeg kender kun til high-end produkter som kan dette.
Den eneste jeg selv har arbejdet med som kan dette er Microsoft's ISA server.
Avatar billede mortenbock Nybegynder
28. april 2008 - 19:28 #2
Hej venturer

Tak for svaret. Jeg er også nået frem til en lignende konklusion. Dog ser det ud til at der findes nogle reverse-proxy produkter, der kan modtage alle port 80 requests, og så sende dem videre, men det ser også ud til at de kan give bøvl med viewstate/cookies/sessions osv. osv.
Avatar billede venturer Nybegynder
29. april 2008 - 12:39 #3
Jeg har som sagt ikke brugt andet end ISA overfor "almindelige" websites. Men jeg kan godt forestille mig at der kan opstå flere problemer i den sammenhæng.
Avatar billede justrace Novice
29. april 2008 - 15:31 #4
Følg evt. lidt med her. :)

http://www.eksperten.dk/spm/828122