Avatar billede nomis Praktikant
28. april 2008 - 23:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

mystiske linjeskift i office - kender du svaret?

Hej, jeg har et spørgsmål, som ALTID volder problemer for mig og alle andre jeg kender i Office. Det sker fx tit når man kopierer noget ind i et office-dokument. Problemet er at et linjeskift ikke altid er lige højt! Et billede, som illustrerer problematikken, kan ses her: http://i27.tinypic.com/vo1xer.jpg
Læg mærke til afstanden mellem linjerne i (1) og (2). Som det kan ses er linjeafstanden i hele dokumentet sat til 1,0 og der er tale om almindelige linjeskift. Eksemplet er fra Word 2007, men opstår også i ældre versioner. Hvad sker der, og hvad er løsningen?
Avatar billede mash Mester
29. april 2008 - 00:03 #1
når du kopier text ind, hvor er det så fra ?, tit er det jo fordi at der kommer html koder med, dette kan somme tider afhjælpes med først at indsætte i std. notepad, kopier igen og derefter indsætte i word.

jeg kender det fra de hjemmeside jeg laver, hvor der osse er forskæl på "shift" enter og enter, med shift giver mindre linje afstand.
Avatar billede lwi Nybegynder
29. april 2008 - 07:35 #2
Det må klart være fordi du får nogle koder med dig - alt afhængigt af hvor du kopiere fra. I word kan du bruge genvejene ctrl + mellemrum, der nulstiller evt. tekstformatering i et afsnit (font m.m.)eller du kan bruge ctrl. + q der nulstiller afsnitsformatering (linieafstand m.m.). Du kan også vælge når du kopiere test ind, at bruge paste special (under edit), og vælge kun at kopiere teksten ind uformateret.
Avatar billede supertekst Ekspert
29. april 2008 - 09:08 #3
Det kunne ligne et sat afstand i Formater/Afsnit/Afstand før-efter, som man kan i 2003 og tidligere.
Avatar billede nomis Praktikant
29. april 2008 - 09:35 #4
okay tak for jeres tips. det lader til at Word opererer med flere former for linjeafstand. Den som er afbilledet i menuen i screendump, er åbenbart linjeafstand ift paragraffens standardformattering, hvilket er ret forvirrende. Jeg har fundet at den eneste måde jeg kan komme af med den på, er knappen, der hedder "no spacing"
Avatar billede mash Mester
04. maj 2008 - 00:50 #5
sandvej ,lav et svar selv, så vi kan få lukket det her spørsmål eller venter du på en bedre løsning ?
Avatar billede nomis Praktikant
04. maj 2008 - 10:33 #6
tak for svar, så lukker vi