Avatar billede netsrac Nybegynder
08. maj 2008 - 10:05 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Escape parantes i regular expression

Jeg er ved at blive tosset, jeg kan ikke få javascript til at escape en parantes i regular exression.

Jeg har følgende kode:

<script type="text/javascript">
ordCount = -1;
ordArr = new Array();
ordIDArr = new Array();

ordCount++;
ordArr[ordCount] = 'Bolig';
ordIDArr[ordCount] = '1';
ordCount++;
ordArr[ordCount] = 'IBI';
ordIDArr[ordCount] = '3';
ordCount++;
ordArr[ordCount] = 'Robotstøvsuger';
ordIDArr[ordCount] = '4';
ordCount++;
ordArr[ordCount] = 'Pervasive Computing';
ordIDArr[ordCount] = '5';

thisT = document.getElementById('VisningDiv').innerHTML;
for (j = 0; j < ordArr.length; j++)
{
r = ordArr[j];
r += /\){0,1} {0,1}/;
alert(r);
  ma = thisT.match(new RegExp('' + ordArr[j] + '\)' , "gi" ));
  if (ma != null)
  {
      for (k = 0; k < ma.length; k++)
      {

          thisT = thisT.replace(new RegExp('' + ma[k] + '' , "g" ), "<a href=\"/page96.aspx?recordid96=" + ordIDArr[j] + "\" class=\"inlinelink\">" + ma[k] + "</a>");
      }
document.getElementById('VisningDiv').innerHTML = thisT;
document.getElementById('VisningDiv').style.display = 'block';
</script>

Får syntax fejl i linien:
ma = thisT.match(new RegExp('' + ordArr[j] + '\)' , "gi" ));

Jeg troede jeg kunne escape ) med \) - men det virker ikke?
Avatar billede netsrac Nybegynder
08. maj 2008 - 10:49 #1
Lukker - fandt selv løsningen.
Avatar billede roenving Novice
08. maj 2008 - 12:06 #2
-- og svaret er, at der skal dobbelt-escapes, da escapingen fortolkes to gange, og derfor 'skrælles' en enlig escaping fra allerede i streng-behandlingen og er således ikke til stede, når regExp'en skal fortolkes !-)

  ma = thisT.match(new RegExp(ordArr[j] + '\\)' , "gi" ));
Avatar billede netsrac Nybegynder
09. maj 2008 - 21:13 #3
roenvig > Det havde jeg faktisk også prøvet, men fik stadig fejl, havde lige glemt at parantesen skulle escapes igen, når jeg kørte linien:

thisT = thisT.replace(new RegExp('' + ma[k] + '' , "g" ), "<a href=\"/page96.aspx?recordid96=" + ordIDArr[j] + "\" class=\"inlinelink\">" + ma[k] + "</a>");

Så det var vist det man kalder et svagt øjeblik for mig :)