Avatar billede therichman Nybegynder
13. maj 2008 - 19:18 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Styresystemers udvikling sammenlignet med Atombomben

Hej Eksperter,

Jeg sidder og skriver på et eksamensprojket i teknologihistorie hvori jeg gennemgår udviklingen af styresystemerne Windows og Linux, og forskellen på de to udviklingsmodeller.

Jeg skal dog også sammenligne med en anden teknologisk udvikling i verdenshistorien, og jeg har her valgt at arbejde med atombombens udvikling.

Jeg vil prøve at komme ind på hvordan udviklingen af atombomben og Windows minder om hinanden (i forhold til udviklingen af Linux) da det er en lukket gruppe mennesker der kender til viden omkring opbygningen og andre relevante informationer. Der kan altså drages visse paraleller, men jeg synes pt. ikke at jeg kan finde inspiration til flere - har I nogen forslag?

Hvordan kan udviklingen af styresystemer til computere sammenlignes med udviklingen af atombomben? Ligheder, forskelle?
Avatar billede justrace Novice
13. maj 2008 - 19:44 #1
En af de største, til tider manglende forskelle er, at vi endnu ikke har fået nabo til nabo missiler.
Avatar billede therichman Nybegynder
13. maj 2008 - 20:12 #2
Sjovt ;)
Avatar billede martin_moth Mester
13. maj 2008 - 20:18 #3
synes hellere du skulle skrive et program der kan forudsige vejret (du ved hvad jeg mener ;o)
Avatar billede therichman Nybegynder
13. maj 2008 - 20:24 #4
Det lille problem har jeg jo løst for dig knægt ;) og det fungerede jo ganske fint

Men lad os nu holde snakken indenfor topic - Inspiration til hvilke paraleller der kan drages mellem udviklingen af styresystemerne Windows og GNU/Linux i forhold til et Big Science projekt som Atombomben?
Avatar billede martin_moth Mester
13. maj 2008 - 21:03 #5
Lodret uenig i din første udtalelse - men fair nok, jeg skal ikke snavse denne tråd til ;o) sorry
Avatar billede roenving Novice
14. maj 2008 - 02:29 #6
Tjah, det er jo lidt svært at sammenligne de to størrelser, hvis ikke man er dybt inde i teknologierne, specielt er atombombe-teknologien jo ikke lige det allernemmeste at nærme sig ...

-- men en sammenligning kan jo netop tage udgangspunkt i dette, at de almentgældende teknologiske forudsætninger for at udvikle en atombombe var kendt allerede i midten/slutningen af 20'erne, men først bl.a. Fermis arbejde i slutningen af 30'erne banede vejen for de konkrete udviklingstrends, som først blev fuldført med Manhattan-projektet (hvilket Fermi jo så var leder af !-)

-- de almentgældende forudsætninger for styresystemer til personlige computere var jo udforsket og forfinet igennem Apollo-projekternes arbejde, men var ikke i særlig stor grad implementeret i almindeligt tilgængelige teknologier, da omkostningerne ved at producere små computere til hjemmebrug var astronomiske, og først i slutningen af 70'erne blev der lavet forsøg med at lave små computere på baggrund af microprocessor-teknologien, hvor mange bud egentlig var på banen, da det, der senere blev til M$ endelig lavede en DOS, stjal de jo med arme og ben fra et andet projekt (var det ikke CPM+ ?-), men det blev lavet før man begyndte at have taget de forsøg, Xerox Palo Alto Research Center havde lavet med pege-devices (altså mus !-) alvorligt, og DOS-udviklingen var indtil Apples succesfulde udvikling af MacIntosh'en udelukkende baseret på en tastatur-tilgang, og den første egentlige brugbare Windows kom så til med Windows 3.1, hvilket også blev den sidste, hvor ikke kun kernen var baseret på de oprindelige (cpm-)tilgangsvinkler ...

Apples måde at tilgå tingen gjorde jo så også vold på den måde, M$ havde tænkt PC'er, da det jo var en multimedie-maskine, den slags var slet ikke inde over før Win95 blev udsendt (og der havde de så endelig taget til sig at også Commodore128'eren også var blevet en kæmpe succes !-)

-- til gengæld er Linux jo udviklet efter de samme tilgangsvinkler, som DOS oprindelig blev udviklet fra, og først ret sent kom der nogle ordentlige Xwindows, som kunne give dette styresystem grafiske evner ...

-- så den eneste ting, der egentlig kan sammenlignes direkte er konkurrence-tingen, hvor USAs og CCCPs (samt ikke mindst Tysklands !-) konkurrence om at udvikle tingen først !o]
Avatar billede therichman Nybegynder
14. maj 2008 - 17:44 #7
Super scar Roenving :)

Tiden fra de teknologiske forudsætninger var på plads og til udviklingen rent faktisk skete er klart noget jeg vil inddrage. CP/M styresystemet havde jeg faktisk slet ikke kigget på, men efter at have lavet lidt research kan jeg se at det også er relevant at nævne. Det samme gælder introduktionen af musen.

Konkurrencen om at komme først med ny teknologi er som du siger også super relevant for både udviklingen af atombomben og styresystemerne, og dine eksempler omkring den grafiske brugerflade er noget jeg med sikkerhed kan bruge.

Jeg siger mange tak for hjælpen :) Jeg mener nu at have materiale nok til at kunne færdiggøre rapporten, så vær velkommen til at lægge et svar - du fortjener pointene :)
Avatar billede arne_v Ekspert
15. maj 2008 - 00:34 #8
X er altså fra 1984 !

Og XFree86 var vel en del af Linux stort set fra starten af.

(men for pokker hvor var de tidlige versioner ustabile !)
Avatar billede roenving Novice
15. maj 2008 - 13:32 #9
-- at det var så tidligt, at Xwindows var på banen var jeg ikke klar over, men ustabiliteten hørte jeg bl.a. om, da vi i starten af 90'erne opbyggede et EDB-værksted og endte med at købe Windows-maskiner (med frygtindgydende 4 Mb RAM -- på nogen af dem implementeret med 16*256 Kbit !-)

-- men giv ikke mig 200 point, en deler mellem flere (bl.a. dig selv !-) er vel relevant !o]

Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
05. august 2008 - 13:22 #10
Tak for point ;~}