Avatar billede tweak Nybegynder
18. maj 2008 - 12:05 Der er 4 kommentarer

Måden at skrive links

Hej,

Når man skriver links til sin menu og det skal være optimal for blinde skal det vel skrive sådan /index.php

Men hvad med google, er det http://www.domæne.dk/index.php ?
Avatar billede w13 Novice
18. maj 2008 - 12:08 #1
Blinde er ligeglade med, om du skriver domænet foran :) Og det er google også - google ved jo godt, hvilket domæne det er på.
Der er ovenikøbet den ulempe ved at skrive domænet, at din server tror, du skifter til en helt anden side. Og derved tager det længere tid at indlæse siden.

Dét, som blinde er "interesserede" i, er at du sætter en title på linket, som forklarer, hvad linket linker hen til. Title-attributter læses nemlig højt af blindes skærmlæsere.
Avatar billede tweak Nybegynder
18. maj 2008 - 12:10 #2
dvs. /index.php er bedst

og jeg tror ikke jeg er helt enig med dig i at bline er ligeglad, men jeg finder lige noget baggrundsviden, hvis jeg kan : )
Avatar billede w13 Novice
18. maj 2008 - 12:14 #3
Jeg må indrømme, at jeg ikke kan se, hvilken forskel det skulle gøre. Nu har jeg aldrig prøvet et skærmlæserprogram, så jeg ved ikke, hvordan de læser bl.a. links.

Tommelfingerreglen er bare: altid husk forklarende title-attributter på links og forklarende alt-attributter på billeder.

Men ja, /index.php er klart bedst, men af mange andre grunde.
Avatar billede goose Nybegynder
19. maj 2008 - 22:37 #4
Jo, blinde er ligeglade, skærmlæseren læser jo anchor-teksten og ikke URLen. Jeg kender en som er blind og jeg har set/hørt det med egne øjne/øre :o)

/Goose