Avatar billede gabi Novice
18. maj 2008 - 21:25 Der er 46 kommentarer og
1 løsning

Link fra access

Jeg har en maskinliste lavet i Access hvor jeg har tilføjet et felt som linker til et foto/anden side på sitet.

Feltet hedder foto og er af typen hyperlink. I feltet har jeg skrevet teksten: Se foto og tilknyttet hyperlink til et foto (jpg) kunne også være en anden side på site f.eks. popup.

I min asp-fil har jeg følgende kode:

<%

'Databaseforbindelse
set conn = server.createobject("ADODB.connection")
conn.Open "DBQ=" Provider=Microsoft.ACE.OLEDB.12.0;Data Source=../db/maskiner.accdb;Persist Security Info=False;

SQL = "select * from maskinliste order by Kategori"
set RS = conn.execute( SQL )

' Gennemløb Recordset (rs) med en løkke
Do

%>

<table width="95%" border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr>
<td colspan="4" valign="top"><hr></td>
</tr>
<tr>
<td width="20%" valign="top"><% response.write rs("kategori") %></td>
<td width="40%" valign="top"><% response.write rs("beskrivelse") %></td>
<td width="20%" valign="top"><% response.write rs("aarg") %></td>
<td width="20%" valign="top"><a href=<%=replace(rsInspiration("Url"),"#","")%> target=<%=rsInspiration("foto")%>><%= rsInspiration("foto")%></a>&nbsp;</td>
</tr>
</table>
<%

' Gå til næste Record i rs
rs.MoveNext

' Fortsæt indtil rs er gennemløbet (EOF = End Of File)
Loop While Not rs.EOF

' Luk databaseforbindelse
Conn.Close
Set Conn = Nothing

%>

Koden i den sidste kolonne skulle gerne være linket til billedet, og den kode jeg har skrevet har jeg fundet her på Eksperten - men den virker ikke.

Nogen der kan fortælle mig, hvad jeg skal skrive, eller om jeg bare har lavet en dum lille fejl?

Siden jeg har uploadet hedder:  http://www.vhma.dk/asp/maskinliste1.asp

Den originale side hedder http://www.vhma.dk/asp/maskinliste.asp og den virker men uden den sidste kolonne med linket
Avatar billede w13 Novice
19. maj 2008 - 09:59 #1
conn.Open "DBQ=" Provider=Microsoft.ACE.OLEDB.12.0;Data Source=../db/maskiner.accdb;Persist Security Info=False;
Holder ikke rigtig. Mon ikke det snarere skal være:
conn.Open "Provider=Microsoft.ACE.OLEDB.12.0;Data Source=../db/maskiner.accdb;Persist Security Info=False;"
Avatar billede gabi Novice
19. maj 2008 - 18:21 #2
Hæ - ja, jeg ved da ikke lige hvor jeg har det fra, det kan jeg da godt se.

Nu har jeg ændret til:

<%

'Databaseforbindelse
set conn = server.createobject("ADODB.connection")
conn.Open "DBQ=" & server.mappath("../db/maskiner.mdb") & ";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}"

SQL = "select * from maskinliste order by Kategori"
set RS = conn.execute( SQL )

' Gennemløb Recordset (rs) med en løkke
Do

%>

          <table width="95%" border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0">
          <tr>
            <td colspan="4" valign="top"><hr></td>
            </tr>
          <tr>
            <td width="20%" valign="top"><% response.write rs("kategori") %></td>
            <td width="40%" valign="top"><% response.write rs("beskrivelse") %></td>
            <td width="20%" valign="top"><% response.write rs("aarg") %></td>
            <td width="20%" valign="top"><a href=<%=replace(rsInspiration("Url"),"#","")%> target=<%=rsInspiration("foto")%>><%= rsInspiration("foto")%></a>&nbsp;</td>
          </tr>
        </table>
          <%

  ' GÃ¥ til næste Record i rs
  rs.MoveNext

' Fortsæt indtil rs er gennemløbet (EOF = End Of File)
Loop While Not rs.EOF

' Luk databaseforbindelse
Conn.Close
Set Conn = Nothing

%>

Nu får man da siden frem, men med denne tekst hvor linket egentlig skulle have været:

Microsoft VBScript runtime error '800a000d'

Type mismatch: 'rsInspiration'

/asp/maskinliste1.asp, line 108

Linie 108 ser sådan ud:

<td width="20%" valign="top"><a href=<%=replace(rsInspiration("Url"),"#","")%> target=<%=rsInspiration("foto")%>><%= rsInspiration("foto")%></a>&nbsp;</td>

Hvad står rsInspiration egentlig for i forhold til databasen?

Det er kopieret direkte fra et andet svar her på Eksperten - (og nu kan jeg selvfølgelig ikke finde det igen)
Avatar billede gabi Novice
19. maj 2008 - 19:32 #3
Nu fandt jeg endelig spørgsmålet http://www.eksperten.dk/spm/206508
og jeg kan ud fra det se at rsInspiration kommer af navnet på tabellen i dette eks.

Min tabel hedder maskinliste, så nu prøver jeg at skifte til det og se hvad der sker.
Avatar billede w13 Novice
19. maj 2008 - 19:34 #4
så skal rsInspiration vel bare være rs?
Avatar billede gabi Novice
19. maj 2008 - 19:38 #5
nå - det hjalp heller ikke nu får jeg næsten den samme fejl:

Microsoft VBScript runtime error '800a000d'

Type mismatch: 'rsmaskinliste'

/asp/maskinliste1.asp, line 108

Line 108 =  <td width="20%" valign="top"><a href=<%=replace(rsmaskinliste("Url"),"#","")%> target=<%=rsmaskinliste("foto")%>><%= rsmaskinliste("foto")%></a>&nbsp;</td>

Jeg tror lige jeg venter på svar
Avatar billede w13 Novice
19. maj 2008 - 19:43 #6
Det skal bare være RS og ikke rsmaskinliste. ;)

Det bliver bestemt ud fra linjerne:

SQL = "select * from maskinliste order by Kategori"
set RS = conn.execute( SQL )
Avatar billede w13 Novice
19. maj 2008 - 19:43 #7
:)
Avatar billede gabi Novice
19. maj 2008 - 23:21 #8
Det virker stadigvæk ikke.

Nu står der sådan i feltet

ADODB.Recordset error '800a0cc1'

Item cannot be found in the collection corresponding to the requested name or ordinal.

/asp/maskinliste1.asp, line 108

Når jeg så klikker på det får jeg en fejlmedd.

The page cannot be found
Technical Information (for support personnel)

Go to Microsoft Product Support Services and perform a title search for the words HTTP and 404.
Open IIS Help, which is accessible in IIS Manager (inetmgr), and search for topics titled Web Site Setup, Common Administrative Tasks, and About Custom Error Messages.

Og hvis jeg så benytter "tilbagepilen" i Explorer står der sådan i feltet:

Se foto#..\billeder\vredo.jpg#

Der må stadig være noget, der ikke er korrekt.

Men hvad? Gør jeg mon forkert i Access?

Feltet er sat til datatype "Hyperlink"

I feltet har jeg skrevet teksten "Se foto" hvortil jeg har knyttet et link/hyperlink: ..\billeder\vredo.jpg

Hvis jeg klikker på det i databasen åbner det, som det skal, en side med et billede af en Vredo
Avatar billede gabi Novice
20. maj 2008 - 01:58 #9
Så har jeg lige rettet lidt i koden igen:

<%

'Databaseforbindelse
set conn = server.createobject("ADODB.connection")
conn.Open "DBQ=" & server.mappath("../db/maskiner.mdb") & ";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}"

SQL = "select * from maskinliste order by Kategori"
set RS = conn.execute( SQL )

' Gennemløb Recordset (rs) med en løkke
Do

%>

          <table width="95%" border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0">
          <tr>
            <td colspan="4" valign="top"><hr></td>
            </tr>
          <tr>
            <td width="20%" valign="top"><% response.write rs("kategori") %></td>
            <td width="40%" valign="top"><% response.write rs("beskrivelse") %></td>
            <td width="20%" valign="top"><% response.write rs("aarg") %></td>
            <td width="20%" valign="top"><a href=<%=replace(rs("foto"),"#","")%> target=<%rs("foto")%>><%= rs("foto")%></a>&nbsp;</td>

          </tr>
        </table>
          <%

  ' GÃ¥ til næste Record i rs
  rs.MoveNext

' Fortsæt indtil rs er gennemløbet (EOF = End Of File)
Loop While Not rs.EOF

' Luk databaseforbindelse
Conn.Close
Set Conn = Nothing

%>

I 3. kolonne (linie 108) stod der:

<td width="20%" valign="top"><a href=<%=replace(rs("Url"),"#","")%> target=<%=rs("foto")%>><%= rs("foto")%></a>&nbsp;</td>

<td width="20%" valign="top"><a href=<%=replace(rs("foto"),"#","")%> target=<%rs("foto")%>><%= rs("foto")%></a>&nbsp;</td>

Jeg har ændret replace (rs("Url") til replace (rs("foto")

Nu får jeg denne tekst frem i kolonnen på http://www.vhma.dk/maskinliste1.asp
:

Microsoft VBScript runtime error '800a005e'

Invalid use of Null: 'replace'

/asp/maskinliste1.asp, line 108

Som i kan se sidder jeg og arbejder på at finde løsningen, men jeg er ret nybegynder i ASP, så det er noget med at prøve sig frem og se hvad der sker.
Avatar billede w13 Novice
20. maj 2008 - 08:42 #10
Hedder linkets felt da foto i databasen? Det kunne se ud som om, den i hvert fald har fat i noget nu.

Men fejlen: invalid use of null
betyder bare, at feltet i dette tilfælde er tomt, så derfor kan du ikke bruge en replace på det. Prøv lige at rette:
<%=replace(rs("foto"),"#","")%>
til:
<%If Not isNull(rs("foto")) Then Response.Write replace(rs("foto"),"#","")%>
Avatar billede gabi Novice
20. maj 2008 - 11:21 #11
Ja feltet hedder foto. Jeg tænkte nok at det var fordi jeg ikke har noget i feltet på alle poster.

Linie 108 ser nu sådan ud:

<td width="20%" valign="top"><a href=<%If Not isNull(rs("foto")) Then Response.Write replace(rs("foto"),"#","")%> target=<%rs("foto")%>><%= rs("foto")%></a>&nbsp;</td>

Men jeg får stadig fejl som ser sådan ud nu:

Microsoft VBScript runtime error '800a01c2'

Wrong number of arguments or invalid property assignment: 'RS'

/asp/maskinliste2.asp, line 108

Og, hvad med target= , mangler der ikke noget der f.eks. "_blank". Jeg har prøvet at sætte det ind, men det ændrede ikke noget på ovennævnte fejl, så jeg fjernede det lige igen.
Avatar billede w13 Novice
20. maj 2008 - 11:30 #12
<%rs("foto")%>
skal være:
<%=rs("foto")%>

target="_blank" er en HTML-kode (som i øvrigt sagtens kan undværes), og HTML-koder vil aldrig kunne give ASP-fejl.
Avatar billede w13 Novice
20. maj 2008 - 12:08 #13
"=" er en genvej til "Response.Write".
Men den kan kun bruges lige efter <% og lige før %>
Dvs. du kan ikke gøre sådan her:

<%=rs("foto")
'noget andet her
%>
Avatar billede gabi Novice
20. maj 2008 - 13:13 #14
Åh ja det kan jeg egentlig godt se, den er nok smuttet i forb. med alle mine rettelser (kan se øverst på siden) at den har været der.

Det retter jeg, når jeg er hjemme igen (i aften en gang). Nu er jeg nemlig lige på arbejde.

Så er jeg spændt på om det kommer til at fungere.
Avatar billede gabi Novice
20. maj 2008 - 21:41 #15
ØV nu har jeg rettet linie 108 til:

<td width="20%" valign="top"><a href=<%If Not isNull(rs("foto")) Then Response.Write replace(rs("foto"),"#","")%> target=<%=rs("foto")%><%=rs("foto")%></a>&nbsp;</td>

Jeg har forresten fjerne en > der stod nemlig sådan - er der ikke en > for meget her?:
target=<%=rs("foto")%>><%=rs("foto")% osv.

Men nu får jeg igen denne fejl:

Microsoft VBScript runtime error '800a005e'

Invalid use of Null: 'replace'

/asp/maskinliste1.asp, line 108
Avatar billede w13 Novice
20. maj 2008 - 22:51 #16
<%If Not isNull(rs("foto")) Then Response.Write replace(rs("foto"),"#","")%>
skal nok hellere være:

<%If rs("foto")<>"" Then Response.Write replace(rs("foto"),"#","")%>
Avatar billede gabi Novice
20. maj 2008 - 23:49 #17
Nix - det hjalp heller ikke:

<td width="20%" valign="top"><a href=<%If rs("foto")<>"" Then Response.Write replace(rs("foto"),"#","")%> target=<%=rs("foto")%>><%= rs("foto")%></a>&nbsp;</td>

Fejl:

Microsoft VBScript runtime error '800a005e'

Invalid use of Null: 'replace'

/asp/maskinliste1.asp, line 108

Jeg begynder at se, at det ikke er så ligetil......har du andre forslag?
Avatar billede gabi Novice
20. maj 2008 - 23:50 #18
Kan egentlig ikke forstå at der igen står Invalid use of Null: 'replace' - der står jo ikke If Not isNull i koden mere....???
Avatar billede gabi Novice
20. maj 2008 - 23:55 #19
Nå - det har måske ikke noget med det at gøre.
Avatar billede w13 Novice
21. maj 2008 - 08:01 #20
Prøv lige at droppe din replace, så vi kan se, om der er andet galt først.

Dvs. rette:
replace(rs("foto"),"#","")
til:
rs("foto")
Avatar billede gabi Novice
21. maj 2008 - 19:27 #21
Nu har jeg rettet som du skriver:

<td width="20%" valign="top"><a href=<%If rs("foto")<>"" Then Response.Write rs("foto")%> target=<%=rs("foto")%>><%= rs("foto")%></a>&nbsp;</td>

Jeg får ingen fejl på siden, men der står heller ikke noget, der hvor der burde stå noget - nemlig i sidste kolonne på linien med Vredo Tanktrailer 2006 (her skulle linket have været efter 2006):

Mich 750/65R26 megabib 1668

--------------------------------------------------------------------------------

Kalkanhænger

--------------------------------------------------------------------------------

Vredo tanktrailer 2006
Avatar billede w13 Novice
23. maj 2008 - 18:58 #22
Du skal bruge:

<td width="20%" valign="top"><a href="<%If rs("foto")<>"" Then Response.Write rs("foto")%>" target="<%=rs("foto")%>"><%= rs("foto")%></a>&nbsp;</td>
Avatar billede gabi Novice
23. maj 2008 - 21:00 #23
Nu har jeg brugt den linie du skriver
<td width="20%" valign="top"><a href="<%If rs("foto")<>"" Then Response.Write rs("foto")%>" target="<%=rs("foto")%>"><%= rs("foto")%></a>&nbsp;</td>

- men jeg får stadig ikke noget link at se (linie 3 med: Vredo tranktrailer 2006):

Kategori Beskrivelse Årgang Foto

--------------------------------------------------------------------------------

Mich 750/65R26 megabib 1668

--------------------------------------------------------------------------------

Kalkanhænger

--------------------------------------------------------------------------------

Vredo tanktrailer 2006

Kan det være at jeg skal gøre noget anderledes i min access-database?

Feltnavn: foto Datatype: hyperlink

Obligatorisk: nej
TilladNullængde: ja
Indekseret: nej
UnicodeKomprimering: ja
IME-tilstand: intet kontrolelement
IME-sætnigstilstand: ingen
Tekstjustering: standard

I feltet har jeg skrevet:
Se foto - og tilføjet hyperlink: ..\billeder\vredo.jpg
Avatar billede w13 Novice
23. maj 2008 - 21:21 #24
Prøv lige:

<%If rs("foto")<>"" Then%><td width="20%" valign="top"><%=rs("foto")%></td><%End If%>
Avatar billede gabi Novice
23. maj 2008 - 22:24 #25
Nix - det hjalp heller ikke - intet at se.

Hvor er jeg glad for at du overhovedet gider bøvle med at hjælpe mig.

<td width="20%" valign="top"><% response.write rs("kategori") %></td>
            <td width="40%" valign="top"><% response.write rs("beskrivelse") %></td>
            <td width="20%" valign="top"><% response.write rs("aarg") %></td>
          <%If rs("foto")<>"" Then%><td width="20%" valign="top"><%=rs("foto")%></td><%End If%>

Kategori Beskrivelse Årgang Foto

--------------------------------------------------------------------------------

Mich 750/65R26 megabib 1668

--------------------------------------------------------------------------------

Kalkanhænger

--------------------------------------------------------------------------------

Vredo tanktrailer 2006

Jeg ved ikke om denne oplysning kan hjælpe dig, og om det i det hele taget har nogen betydning.

Jeg benytter DW. Når jeg i designvisning klikker på ASP-ikonet og edit, kan jeg kun se denne del af koden: <%=rs("foto")%>
Avatar billede w13 Novice
23. maj 2008 - 22:27 #26
Jeg har vel ikke mulighed for selv at se det i aktion/inaktion?
Avatar billede w13 Novice
23. maj 2008 - 22:28 #27
Du kan også lige prøve med:

          ><td width="20%" valign="top"><%If rs("foto")<>"" Then%<%=rs("foto")%><%Else%>VIRKER IKKE!!<%End If%></td>

Står der så "VIRKER IKKE!!" ??
Avatar billede gabi Novice
23. maj 2008 - 23:17 #28
http://www.vhma.dk/maskinliste1.asp

Var det det du mente med at du gerne ville se siden i aktion?

Linket står også højere oppe i denne tråd - men pyt - du får den bare igen.

Vil du også se access databasen?

Prøver lige at sætte VIRKER IKKE - linien ind, så kan du også se hvad der kommer til at stå.
Avatar billede gabi Novice
23. maj 2008 - 23:19 #29
hov der mangler lige noget i linket:

http://vhma.dk/asp/maskinliste1.asp

men nu kan man ikke få siden frem
Avatar billede gabi Novice
23. maj 2008 - 23:21 #30
Du får lige hele koden igen:

<%

'Databaseforbindelse
set conn = server.createobject("ADODB.connection")
conn.Open "DBQ=" & server.mappath("../db/maskiner.mdb") & ";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}"

SQL = "select * from maskinliste order by Kategori"
set RS = conn.execute( SQL )

'Gennemløb Recordset (rs) med en løkke
Do

%>

          <table width="95%" border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0">
          <tr>
            <td colspan="4" valign="top"><hr></td>
            </tr>
          <tr>
            <td width="20%" valign="top"><% response.write rs("kategori") %></td>
            <td width="40%" valign="top"><% response.write rs("beskrivelse") %></td>
            <td width="20%" valign="top"><% response.write rs("aarg") %></td>
            <td width="20%" valign="top"><%If rs("foto")<>"" Then%<%=rs("foto")%><%Else%>VIRKER IKKE!!<%End If%></td>

          </tr>
        </table>
<%

'Gå til næste Record i rs
rs.MoveNext

'Fortsæt indtil rs er gennemløbet (EOF = End Of File)
Loop While Not rs.EOF

'Luk databaseforbindelse
Conn.Close
Set Conn = Nothing

%>
Avatar billede w13 Novice
23. maj 2008 - 23:35 #31
Jeg får fejlmeddelelsen:

If rs("foto")<>"" Then%<%=rs("foto")
-----------------------^

Og rigtigt nok manglede jeg jo lige et tegn der.

Så ret til:

<%

'Databaseforbindelse
set conn = server.createobject("ADODB.connection")
conn.Open "DBQ=" & server.mappath("../db/maskiner.mdb") & ";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}"

SQL = "select * from maskinliste order by Kategori"
set RS = conn.execute( SQL )

'Gennemløb Recordset (rs) med en løkke
Do

%>

          <table width="95%" border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0">
          <tr>
            <td colspan="4" valign="top"><hr></td>
            </tr>
          <tr>
            <td width="20%" valign="top"><% response.write rs("kategori") %></td>
            <td width="40%" valign="top"><% response.write rs("beskrivelse") %></td>
            <td width="20%" valign="top"><% response.write rs("aarg") %></td>
            <td width="20%" valign="top"><%If rs("foto")<>"" Then%><%=rs("foto")%><%Else%>VIRKER IKKE!!<%End If%></td>

          </tr>
        </table>
<%

'Gå til næste Record i rs
rs.MoveNext

'Fortsæt indtil rs er gennemløbet (EOF = End Of File)
Loop While Not rs.EOF

'Luk databaseforbindelse
Conn.Close
Set Conn = Nothing

%>
Avatar billede gabi Novice
23. maj 2008 - 23:46 #32
ok - nu står der VIRKER IKKE hele vejen ned igennem listen i sidste kolonne.

Så langt så godt.

Hva' så nu?
Avatar billede gabi Novice
23. maj 2008 - 23:48 #33
nåhhh nej - i den kolonne med Vredo'en - altså der hvor linket skulle have været, er der stadig ingenting at se.
Avatar billede w13 Novice
24. maj 2008 - 09:37 #34
Og det er ikke, fordi feltet indeholder " " i databasen?
Avatar billede w13 Novice
24. maj 2008 - 09:39 #35
Ok, nu har jeg set det på din side.

Så prøv lige at ændre:

            <td width="20%" valign="top"><%If rs("foto")<>"" Then%><%=rs("foto")%><%Else%>VIRKER IKKE!!<%End If%></td>

til:

            <td width="20%" valign="top"><%=rs("foto")%></td>

Så ser jeg lige din side igen, når du har gjort det.
Avatar billede gabi Novice
24. maj 2008 - 22:55 #36
Undskyld, at jeg først reagerer nu, men der har været bryllup i byen, eller nærmere betegnet Møgeltønder i dag, så jeg har ikke lige været ved computeren.

Nu har jeg ændret til ovenstående, <td width="20%" valign="top"><%=rs("foto")%></td>
og så står der sådan:

Vredo tanktrailer 2006 Se foto#..\billeder\vredo.jpg#

Det er det med # som også er omtalt i det spørgsmål, jeg henviser til længere oppe i tråden (der hvor jeg fandt den første kode, jeg brugte)http://www.eksperten.dk/spm/206508

og nej, feltet i databasen indeholder ikke " ", der står bare Se foto som jeg har tilføjet linket ..\billeder\vredo.jpg
Avatar billede w13 Novice
24. maj 2008 - 23:57 #37
Okay, så prøver vi det her:

<%strFoto=rs("foto")%>
<td width="20%" valign="top"><a href="<%=strFoto%>"><%=strFoto%></a></td>
Avatar billede gabi Novice
25. maj 2008 - 01:05 #38
Jeg formoder at du mener sådan her:

        <table width="95%" border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0">
          <tr>
            <td colspan="4" valign="top"><hr></td>
            </tr>
          <tr>
            <td width="20%" valign="top"><% response.write rs("kategori") %></td>
            <td width="40%" valign="top"><% response.write rs("beskrivelse") %></td>
            <td width="20%" valign="top"><% response.write rs("aarg") %></td>
            <%strFoto=rs("foto")%>
            <td width="20%" valign="top"><a href="<%=strFoto%>"><%=strFoto%></a></td>
            </tr>
        </table>

Så ser linien sådan ud:
Vredo tanktrailer    2006    Se foto#..\billeder\vredo.jpg#

og det er egentlig også et link, men billedet bliver ikke vist - giver fejl:

The page cannot be found
The page you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.
Avatar billede w13 Novice
25. maj 2008 - 01:33 #39
Ja, det er rigtigt. Fejlen opstår vel pga. #'erne:

<%strFoto=rs("foto")%>
<td width="20%" valign="top"><a href="<%=Replace(strFoto,"#","")%>"><%=strFoto%></a></td>
Avatar billede gabi Novice
25. maj 2008 - 01:35 #40
Jeg har lige søgt lidt på nettet og fundet denne side:

http://www.haneng.com/lessons_17.asp

Her har jeg prøvet at benytte denne kode:

%>

          <table width="95%" border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0">
          <tr>
            <td colspan="4" valign="top"><hr></td>
            </tr>
          <tr>
            <td width="20%" valign="top"><% response.write rs("kategori") %></td>
            <td width="40%" valign="top"><% response.write rs("beskrivelse") %></td>
            <td width="20%" valign="top"><% response.write rs("aarg") %></td>
            <td width="20%" valign="top"><A HREF="<%=RS("foto")%>">Se foto</A></td>

          </tr>
        </table>
<%

Jeg har testet den på en ny maskinliste2.asp

Samtidig har jeg ændret feltet i min database til TEKST i stedet for HYPERLINK, og så har jeg bare skrevet http://www.vhma.dk/billeder/vredo.jpg i feltet

PS jeg har gemt en anden database, så jeg tester med 2 forskellige (den vi hele tiden har teste med og så nu en ny, hvor jeg tester med den kode, jeg lige fandt på nettet)

Det virker faktisk, rent bortset fra, at der nu står Se foto ud for alle maskiner, selv om der ikke er noget link i databasen.

Billedet åbner godt nok ikke i et nyt vindue, men det kan man vel klare med en target
Avatar billede gabi Novice
25. maj 2008 - 01:37 #41
Hvis jeg sætter din kode

<%strFoto=rs("foto")%>
<td width="20%" valign="top"><a href="<%=Replace(strFoto,"#","")%>"><%=strFoto%></a></td>

ind i maskinliste1.asp får jeg igen denne fejl:

Microsoft VBScript runtime error '800a005e'

Invalid use of Null: 'Replace'

/asp/maskinliste1.asp, line 109
Avatar billede gabi Novice
25. maj 2008 - 01:42 #42
Nu fik jeg maskinliste2.asp til at virke - http://www.vhma.dk/maskinliste2.asp

med denne kode:

%>

          <table width="95%" border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0">
          <tr>
            <td colspan="4" valign="top"><hr></td>
            </tr>
          <tr>
            <td width="20%" valign="top"><% response.write rs("kategori") %></td>
            <td width="40%" valign="top"><% response.write rs("beskrivelse") %></td>
            <td width="20%" valign="top"><% response.write rs("aarg") %></td>
            <td width="20%" valign="top"><A HREF="<%=RS("foto")%>" target="_blank">Se foto</A></td>

          </tr>
        </table>
<%

Nu mangler jeg bare at "fjerne" Se foto ud for de maskiner, hvor der ingen link er sat ind i databasen.

Mon ikke vi kan komme videre med den?
Avatar billede gabi Novice
25. maj 2008 - 01:43 #43
hov linket til maskinlisten er forkert

http://vhma.dk/asp/maskinliste2.asp
Avatar billede gabi Novice
25. maj 2008 - 02:10 #44
Jeg ved ikke om det er korrekt at gøre sådan, men det ser umiddelbart ud til at virke.

I http://vhma.dk/asp/maskinliste2.asp

Har jeg nu følgende kode:

%>

          <table width="95%" border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0">
          <tr>
            <td colspan="4" valign="top"><hr></td>
            </tr>
          <tr>
            <td width="20%" valign="top"><% response.write rs("kategori") %></td>
            <td width="40%" valign="top"><% response.write rs("beskrivelse") %></td>
            <td width="20%" valign="top"><% response.write rs("aarg") %></td>
            <td width="20%" valign="top" class="link"><A HREF="<%=RS("foto")%>" target="_blank" class="link"><%If rs("foto")<>"" Then%>Se foto<%Else%><%End If%></A></td>

          </tr>
        </table>
<%
Avatar billede gabi Novice
25. maj 2008 - 19:55 #45
Jeg har nu lagt koden ind på den "rigtige side http://www.vhma.dk/asp/maskinliste.asp

Alt ser ud til at fungere, og hvis du kan bekræfte at ovenstående kode er OK, så send mig et svar.

Jeg betragter problemet som løst.

For god ordens skyld skriver jeg lige løsningen.

Min database: maskiner.mdb
Tabel: maskinliste
Felt: foto - type: tekst
Data i feltet: http://www.vhma.dk/upload/gylle_vredo_25000.jpg    (eks.)

Kode i min asp fil: http://www.vhma.dk/asp/maskinliste.asp

<%

'Databaseforbindelse
set conn = server.createobject("ADODB.connection")
conn.Open "DBQ=" & server.mappath("../db/maskiner.mdb") & ";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}"

SQL = "select * from maskinliste order by Kategori"
set RS = conn.execute( SQL )

'Gennemløb Recordset (rs) med en løkke
Do

%>

          <table width="95%" border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0">
          <tr>
            <td colspan="4" valign="top"><hr></td>
            </tr>
          <tr>
            <td width="20%" valign="top"><% response.write rs("kategori") %></td>
            <td width="40%" valign="top"><% response.write rs("beskrivelse") %></td>
            <td width="20%" valign="top"><% response.write rs("aarg") %></td>
            <td width="20%" valign="top" class="link"><A HREF="<%=RS("foto")%>" target="_blank" class="link"><%If rs("foto")<>"" Then%>Se foto<%Else%><%End If%></A></td>

          </tr>
        </table>
<%

'Gå til næste Record i rs
rs.MoveNext

'Fortsæt indtil rs er gennemløbet (EOF = End Of File)
Loop While Not rs.EOF

'Luk databaseforbindelse
Conn.Close
Set Conn = Nothing

%>
Avatar billede w13 Novice
25. maj 2008 - 22:08 #46
Det ser helt fint ud! ;)
Avatar billede gabi Novice
25. maj 2008 - 23:44 #47
Mange tak for hjælpen - så lykkedes det alligevel