Avatar billede jonas-i Nybegynder
23. maj 2008 - 19:12 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Domain user kan ikke åbne program på netværksdrev

Vi har opsat en win 2003 server som domain controller osv.

Det hele fungere enlig fint bortset fra nogle små irriterende ting.

Alle de daglige brugere er Domain Users, de skal så have adgang til et program der ligger på et netværksdrev. Når de prøver at køre dette program får de dog afvide at de ikke har adgang til programmet. Men domain users har Full control adgang både under Share og security.

Nogen der er stødt ind i dette og har løst det?

Det der under mig er at det virker som om at hvis de er lokal administrator på den pc de prøver fra så kan de godt, kan det passe?
Avatar billede jonas-i Nybegynder
23. maj 2008 - 23:41 #1
Nå fandt løsningen viste sig det havde noget med deres profil og IE 7 at gøre.

Løsningen:
Open IE 7 go to "Tools" -> "Internet options" -> "Security" -> chose the local icon -> add you server under "sites" (\\servername.domain)

Så kom fejlen ikke længere det bliver jeg dog nødtil at gøre for hver bruger...
Avatar billede cmoz Praktikant
24. maj 2008 - 13:33 #2
Hvis nu du bruger kort navn, \\servernavn , i stedet for langt navn,  \\servernavn.domain.suffix , er den så ikke allerede i Local Intranet ?

Hvis du skal rettet hvilke sites der er i hvilke zoner for brugere, kan du skubbe det ud med group policy.

F.eks.som nævnt her, er der nogle GPOs nævnt her:
http://forums.microsoft.com/TechNet/ShowPost.aspx?PostID=3149964&SiteID=17

Den øverste af de to nævnt låser vist så brugere ikke kan tilføje sites.
Avatar billede jonas-i Nybegynder
25. maj 2008 - 02:20 #3
Tak for tippet med GPO gjorde lige mit liv lidt nemmere :)

Dem der køre IE6 får dog stadig en advarsel fordi den ikke loader de indstillinger jeg har sat i GPO da de er IE7, men de kan godt køre programmet hvis de bare sige run når advarslen kommer. Nogen der har erfaring med dette?
Avatar billede tdanoe Nybegynder
26. maj 2008 - 20:28 #4
Vær forresten varsom med at give Users full control på 'security' fane bladet.

Share rettigheder på full er fint, men ved at give alle dine brugere full control på fil/mappe niveau risikere du at en bruger selv kan tage ejerskab af en fil/mappe

Change er klart det bedste at give users - så kan de oprette/slette/eksekvere men ikke tage ejerskab.