Avatar billede trouble Praktikant
25. maj 2008 - 18:16 Der er 11 kommentarer

disk clone

Jeg har lige købt en bærbar pc. Jeg har afinstalleret vista og inst. xp pro istedet. Jeg har nu en ren installation som jeg gerne vil clone, ned på en cd/dvd. Jeg har rodet lidt med true image, men det virker vist kun med 2 harddiske.
Jeg er interesseret i et program der kan lave en bootcd/dvd og brænde mit image ned på samme medie...
Kan det lade sig gøre???
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2008 - 18:48 #1
http://eu.acronis.com/promo/ATI/ati11home-001.html/?source=eu_google&ad=ati&gclid=CKf_xNmMwpMCFQuH1QodeixGDQ

Jeg tror det bliver svært at finde et program der kan gøre det på en dvd eller cd. Ellers har jeg rigtig gode erfaringer med ovenfornævnte program.Jeg syntes ikke det er bøvlet. og ikke særlig dyrt. Du kan oprette et image på en ekstern harddisk eller et andet drev, men du arbejder,
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2008 - 18:53 #2
Det bedste ved det program er næsten at du kan lave en cd, der gør at du kan genskabe dit image, ved at boote på den, når Windows helt sviger. F.eks ved en opstart.
Avatar billede kluder Nybegynder
25. maj 2008 - 19:34 #3
Jeg tror Norton Ghost skulle kunne gøre det, har selv brugt det til noget nær sammen formål, dog har jeg brugt en partition på samme HD. men programmet kan godt lægge et image ud på CD/DVD, men hvis du vil kunne boot fra den er du nok nød til at starte med at ligge den på en HD. og der efter lave boot CD/DVD med de filer på som skal bruges her iblandt de eller den image file som komme fra dit system.
Avatar billede trouble Praktikant
25. maj 2008 - 20:20 #4
hmm.... problemet er jo at jeg ikke har et eksternt drev. Kun 1 harddisk og 2 partitioner. true image vil ikke clone medmindre der er 2 diske, internt som eksternt.... Jeg ved at da jeg afprøvede Ghost for, måske 5 år siden, kunne det lave både image og boot-diskette, men jeg tror ikke på symantic mere, det er blevet dårligere og dårligere i tidens løb.
True Image virker iøvrigt som et godt program, men jeg mangler lige et drev mere:)
Avatar billede trouble Praktikant
25. maj 2008 - 20:23 #5
Jeg mener, hvis drevet går ned er man jo på bar bund
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
25. maj 2008 - 22:24 #6
jeg arbejder normalt med norton ghost, der er det ikke noget problem at lave en bootable cd/dvd med dit image på. man vælger bare sit brænderdrev som destination og norton klarer resten

men er ret overbevist om at acronis kan det samme, se lige features her:
http://eu.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/features-storage-media.html.

så det burde da heller ikke være noget problem i aconis
Avatar billede trouble Praktikant
26. maj 2008 - 15:40 #7
Jeg troede også true image kunne, men når jeg prøver skriver det "true image er designet til at køre med 2 hardiske". Det er ikke engang nok at jeg har 2 partitioner... Men lige idag købte jeg et data blad, og så en anmeldelse af ghost 16 tror jeg, og der skulle være sket nogen gennemgående forandringer, så måske prøver jeg lige det igen...
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2008 - 16:57 #8
http://www.eksperten.dk/spm/832104
Der er noget du helt har misforstået her. Jeg har selv det program på computeren og er der er mulighed for at ligge dit image på hvilken som helst partion, du ønsker det. Desuden kan du oprette en secure zone, hvor dit image er helt beskyttet og lægge kloningerne der. Læs lidt i den ovenfornævnte tråd.
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2008 - 16:58 #9
rettelse: og er der ---> og ved at
Avatar billede trouble Praktikant
26. maj 2008 - 17:54 #10
tror sq ikke jeg har misforstået noget, når programmet lukker ned når jeg forsøger at lave et image. Her true image 11
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
26. maj 2008 - 19:43 #11
true image 11 (som jeg linkede til) kan bruge følgende:
FTP;
Hard disk drives;
Networked storage devices;
CD-R/RW, DVD-R/RW, DVD+R/RW;
ZIP®, Jaz® and other removable media;
P-ATA (IDE), S-ATA, SCSI, SAS (New!), IEEE1394 (Firewire) and USB 1.0 /2.0 drives, PC card storage devices.

så du må gøre et eller andet forkert