Avatar billede trench Nybegynder
08. juni 2008 - 17:39 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Udskiftning af harddisk

Hej.

Jeg skal i morgen skifte harddisken i min computer ud, men har ingen erfaring med den slags overhovedet. Så for at gardere mig bedst muligt ...

Har i nogle gode råd? Er der noget jeg skal være særlig opmærksom på, når jeg skifter den ud?
Går ud fra jeg "bare" kan lægge mærke til hvordan den gamle er sat i - og så gøre det samme med den nye?

Og når harddisken er sat i, kan jeg så ikke med det samme gå i gang med at formatere og installere Windows XP?

Computeren er en ca 4 år gammel Dell Dimension 4800.

Disken er kun på 160 GB.
Jeg kan ikke blive enige med mig selv om jeg skal lave to partitioner (ved jeg i øvrigt ikke hvordan man gør). Jeg har i forvejen også en ekstern harddisk på 250 GB.
Avatar billede trench Nybegynder
08. juni 2008 - 17:52 #1
Glem alt om partitionering. Gider jeg ikke. Er nok med to drev.

PS.
Jeg lukker ikke tråden før engang i morgen. Måske først tirsdag. Når jeg føler jeg har styr på det ...
Al vejledning og gode råd modtages indtil da med taknemlighed.
Avatar billede justrace Novice
08. juni 2008 - 19:52 #2
Det eneste du bør være opmærksom på er den lille jumper der sidder mellem strøm- og datakabel. Den skal sidde på samme måde på den nye, forstået sådan at det skal være samme funktion, ikke nødvendigvis samme placering.

Dernæst er det bare i med win-cd'en og tænde for dyret.
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2008 - 19:54 #3
hvis han skal have 2 hd skal han sætte den gamle til slave
Avatar billede trench Nybegynder
09. juni 2008 - 02:24 #5
Hej igen.

/gupe/
Sorry, glemte jeg at skrive. Den gamle skal ikke blive siddende i. Skal ud. Har det ikke godt.

/justrace/
Det du skriver om den 'jumper' forstå jeg ikke noget af.

/karise_larry/
Formatering, installation af Windows og efterfølgende opsætning af computeren behøver jeg heldigvis ikke læse om. Det har jeg prøvet mange gange.
Men jeg har lidt svært ved at gennemskue ALT der er at læse i de link. Hvis jeg har styr på at formater og installere Windows, skal jeg så ikke blot gøre det. Og så bagefter installere SP3. Er det ikke det hele?

SP3 har jeg forgæves forsøgt at hente i flere dage. Denne gang lykkedes det heldigvis. Jeg har gemt den på min eksterne harddisk.
09. juni 2008 - 06:43 #6
http://www.praestkjaer.dk/dk/emner/harddiske/ata-jump.htm

Det er altid go' latin at lade STYRESYSTEMET + SERIØSE PROGRAMMER ligge på én partion/harddisk (C:) og dine EGNE DATA (Dokumenter, grafik, foto, musik, film, ...) lige på en anden partion/harddisk (D:)
Sammenlignet med en bil: Motor+styring foran (normalt *S*) og bagage bagi ...
Avatar billede justrace Novice
09. juni 2008 - 08:23 #7
Imellem strømstik og datakabelstikket sidder en lille dims der bestemmer harddiskens "placering" på kablet. Du skal sørge for den sidder på "Master"-placeringen. Grunden til at den er der, er at der kan sættes 2 enheder på samme kabel, og for at pc'en kan finde ud af hvilken der er "Master" eller"Slave", eller typisk "C:" eller "D:".

Tit er de sat til noget kaldet "Cable select", men vælg "Master" placeringen af jumperen.

Det med partitionering er en ret god ide, som karise_larry er inde på.

Det er ret nemt, og under installation får du nem adgang til det. Når du bliver spurgt om hvor du vil installere windows, og der kan du så vælge størrelsen på den del der skal være hhv. C: og D:

Et godt valg med en hdd på 160gb ville efter min mening være 60/100.

Når så installation af xp er klar, og mappen "Dokumenter er vel placeret på skrivebordet, højreklikker du på den og vælger "Egenskaber", og derinde under placering skriver du "D:\Dokumenter", derefter klikker du "ok" hele vejen tilbage. Nu finder pc'en selv ud af at gemme på din anden partition, som ikke røres under en evt. reinst. en gang ude i fremtiden. Altså bliver backup en nemmere opgave.
Avatar billede trench Nybegynder
09. juni 2008 - 13:43 #8
Shit, nu troede jeg lige jeg kunne droppe det med partitioner. Er bange for det alligevel med problemer af en eller anden art. Og er også lidt bange for at det er indviklet at have tre drev (den eksterne medregnet) at skulle overskue (gemme hvad hvor).
Jeg mener for resten også jeg på et tidspunkt har læst noget om partitioner og Computeradministration/Diskhåndtering. det skriver i ikke noget om?

Bortset fra det så kan jeg ikke gennemskue hvad jeg skal dele den op i. I øvrigt kan den ikke hedde D. det gør mit DVD/Cd drev jo. Og den eksterne hedder E.
Avatar billede trench Nybegynder
09. juni 2008 - 13:52 #9
Nåh ja, det med størrelsen på opdelingen har i jo foreslået. Havde jeg allerde svedt ud igen.
Avatar billede trench Nybegynder
09. juni 2008 - 13:58 #10
Og 'gemme hvad hvor' er også blevet foreslået. Er vist ved at koge lidt over.
Men hvad mener du med 'seriøse programmer'? Og kan jeg ikke kun installere dem fra det samme drev som Windows er installeret på?
Avatar billede trench Nybegynder
09. juni 2008 - 13:59 #11
Nu syntes jeg det er ved at blive indviklet. Var det jeg frygtede. :/
Avatar billede trench Nybegynder
09. juni 2008 - 14:02 #12
Jeg forstår heller ikke flg.: Det foreslås at jeg har windows på et drev og dokumenter på et andet. Men det er jo netop i Windows at mappen Dokumenter oprettes/ligger.

Nej jeg kan sgu ikke overskue det med at dele op overhovedet. Det kan gå gå galt. Kan godt være det er 'god latin'. Men jeg er ikke god til det her.
Avatar billede allanfo Praktikant
09. juni 2008 - 14:51 #13
Der er henvist til hvordan du ændrer din 'dokumenter'-mappe til din anden partition.

Seriøse programmer - Windows, viruschecker/firewall, Office o.l.

'U'-seriøse programmer - Spil, gadgets m.v.

Du kan sagtens få din anden partition til at hedde 'D'. Det hele ændrer sig jo når du installerer Windows på en ny harddisk. Og ellers kan du ændre det senere gennem

højreklik på denne computer - vælg 'administrer' - vælg 'diskhåndtering' - vælg dit dvd/cd-drev og vælg et nyt bogstav. Vælg derefter din anden partition og giv den det bogstav du ønsker.

Langt de fleste programmer giver dig mulighed (evt. under 'advanced options' eller lignende) for at vælge hvor du installerer programmer.

Når du installerer Windows på den nye harddisk, så skal den under alle omstændigheder partitioneres. Hvis du ønsker at dele harddisken op, skal du angive hvor stor en partition du ønsker (default er 'det hele'). I stedet kan du indtaste f.eks. 60000. Så får du en partition på ca. 60 Gb. Resten af disken kan du derefter partitionere som en stor disk.

Så skal du bare installere windows, og du er kørende.
Avatar billede trench Nybegynder
09. juni 2008 - 16:41 #14
"Der er henvist til hvordan du ændrer din 'dokumenter'-mappe til din anden partition."
Og hvad så med maperne 'Musik' og 'Billeder'? Skal man så gøre det på samme måde med dem?

Hvor skal jeg så gøre af de "useriøse programmer". Jeg har et enkelt spil og forstår ikke hvor og hvordan jeg så installere det. jeg kan vel ikke installere programmer på andre drev end det Windows er installeret på? Det er jo i Windows de kører?!?!???

"Langt de fleste programmer giver dig mulighed (evt. under 'advanced options' eller lignende) for at vælge hvor du installerer programmer."

Ikke forstået.

"Når du installerer Windows på den nye harddisk, så skal den under alle omstændigheder partitioneres. Hvis du ønsker at dele harddisken op, skal du angive hvor stor en partition du ønsker (default er 'det hele'). I stedet kan du indtaste f.eks. 60000. Så får du en partition på ca. 60 Gb. Resten af disken kan du derefter partitionere som en stor disk."

Det forstår jeg heller ikke en brik af.

Kan se jeg er ved at være der hvor det ser ud til at jeg slet ikke er i stand til at skifte harddisken ud. Det har ændret sig fra være noget forholdsvis enkelt til indviklet.

Jeg må have nogen udefra til det. Flere skide udgifter. :/
Avatar billede trench Nybegynder
09. juni 2008 - 16:44 #15
Jeg vil bare have sat den skide disk i på denmest mulige enkle måde. Jeg er ikke interesseret i flere partitioner osv. Jeg vil bare have EN disk i min computer og så min eksterne harddisk.

Hvorfor kan jeg nu pludselig ikke det?
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
09. juni 2008 - 17:09 #16
Hejsa, du smækker bare den nye disk i, booter på din windows cd, fortæller den hvor den skal installeres når du kommer der til, mere er der ikke i det!! Glem nu alt omdet med at lave flere partitioner, når du kun skal have én, så er det lige ud af landevejen!!
Avatar billede justrace Novice
09. juni 2008 - 17:14 #17
Alt det med programmer osv. skal du bare gøre som du plejer. Det eneste du skal gøre er som jeg skrev tidligere. Musik og billeder følger automatisk med over på D: .

Hvor i landet er du fra? Bor i Viby J, så hvis det er i nærheden skal jeg gerne hjælpe gratis.
Avatar billede trench Nybegynder
09. juni 2008 - 17:15 #18
TAK! Det kan jeg finde ud af.

Dvs. at jeg kan ignorere denne sætning: "Når du installerer Windows på den nye harddisk, så skal den under alle omstændigheder partitioneres"?
Avatar billede trench Nybegynder
09. juni 2008 - 17:16 #19
justrace -> Jeg bor i Højbjerg.
Avatar billede justrace Novice
09. juni 2008 - 17:18 #20
Jamen hvor heldig har man lov at være? Skriv lige til justrace@justrace.dk.
Avatar billede trench Nybegynder
09. juni 2008 - 17:18 #21
Men det løser jo ikke rigtig noget at gøre det på den "indviklede" måde. For der kommer jo et tidspunkt hvor jeg igen skal have en ny Windows. Og jeg kan jo ikke få hjælp ude fra hver gang.
Avatar billede trench Nybegynder
09. juni 2008 - 17:22 #22
Ved heller ikke ... Jeg vil skam meget gerne have hjælp. Men jeg har det meget dårligt med at modtage det gratis. Er jo ikke rimeligt.
Avatar billede justrace Novice
09. juni 2008 - 17:22 #23
Det er så nemt så selv min kone kan nøjes med at se det en gang. :)
Avatar billede trench Nybegynder
09. juni 2008 - 17:27 #24
Din kone? Den indviklede måde? Så er hun kvikkere end jeg.
Avatar billede trench Nybegynder
09. juni 2008 - 17:31 #25
Jeg vil bare gøre som lundorff-net skriver. Det kan jeg selv finde ud af. Og så kan jeg også selv finde ud af at geninstallere Windows, når det igen bliver nødvendigt.

Men måske får jeg brug for hjælp til hardware delen. Det er jeg ikke sikker på at jeg kan finde ud af.
Hvis jeg må tænke over det til i morgen. Disken kommer ikke før tirsdag.
Avatar billede justrace Novice
09. juni 2008 - 17:35 #26
Kvikkere end dig? Tjah, nu har hun været på kursus og jeg har vist hende lidt flere end mange gange hvordan man sender en mail, og hun spørger stadig. *GG*
Avatar billede justrace Novice
09. juni 2008 - 17:36 #27
Du skriver bare hvis der er noget der driller.
Avatar billede justrace Novice
09. juni 2008 - 18:12 #28
Kan lige tilføje at det jo kun er den ene gang det skal gøres. Hvis du en anden gang skulle få brug for at lave en ny installation af windows så skal du ikke gøre noget, for det forsvinder ikke ved en formattering. Det virker som du har 2 harddiske i maskinen.
Avatar billede trench Nybegynder
16. juni 2008 - 22:26 #29
Så lykkedes det mig alligevel at udskifte harddisken.

Installationen af Windows med to partioner (60/100) er jeg dog ikke kommet om ved uden problemer.
Jeg kom - på en eller anden måde - først til at installere Windows på D. jeg installerede den så bagefter på de rigtige (C). Og formaterede derefter D. Det gik alt sammen fint. Og så alligevel ikke.
Når jeg genstarter, så kommer der stadig en sort skærm hvor jeg bliver spurgt om jeg vil logge på den ene eller den anden Windows "version" (to gange linjen: Windows XP Hpme Edition), selv om der nu kun er en Windows.

Hvordan ordner jeg det?

---------------------------------------------------

Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad der foregår mht. mit grafikkort. Jeg fik sat en nyt i for ½ år siden. Og i den forbindelse installeret en driver. Den har jeg denne gang endnu ikke installeret. alligevel har min skærm selv funde ud af at indstille sig på 1024x1280. Det plejer jeg at gøre manuelt?
Men hvad er det den køre på nu, når jeg ikke selv har installeret en driver? Jeg har taget dette print i 'Egenskaber for skærm': http://img228.imageshack.us/img228/7177/459gfdz7.jpg

Dette er oplysninger jeg får med Everest:

Grafikkort:
Grafikkort -> RADEON 9600 PRO Family (Microsoft Corporation) (256 MB)
Grafikkort -> RADEON 9600 PRO SEC Family (Microsoft Corporation) (256 MB)
3D Acclerator -> ATI Radeon 9600 (RV350)
Skærm -> Dell 1707FP(Analog) [NoDB] (6418069T3NVS)

Jeg aner ikke hvad jeg her har med at gøre, hvad der foregår eller hvad jeg skal gøre?
Skal jeg se efter en driver på nettet? I så fald hvad skal jeg lede efter og hvor?

Håber meget der er nogen der vil hjælpe. Kan ikke komme videre med dette alene.
Avatar billede vejmand Juniormester
16. juni 2008 - 22:32 #30
Start -> Kør ->  og skriv  msconfig  -  vælg så fanebladet: BOOT.INI og klik på 'Kontroller alle startstier'. Windows vil nu selv slette den/de ugyldige startstier i boot.ini

Sakset herfra: http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no29
Avatar billede trench Nybegynder
16. juni 2008 - 23:59 #31
Tak, det hjalp. :)

---

Er der nogen der kan hjælpe med det grafik-halløj?
Avatar billede trench Nybegynder
17. juni 2008 - 04:42 #32
Jeg har brug for HJÆLP!

Alting på computeren går i _slowmotion_. Det hele er  e n  l a n g  ventetid. Selv tekst jeg skriver i felter vises med stor forsinkelse. Der er stort set intet der fungere som det skal.

Finder jeg ikke nogen der kan/vil hjælpe med dette, kan jeg godt opgive at bruge maskinen. Den er som sagt ubrugelig - og jeg har ingen begreb om at løse problemet. Jeg tror dog det er nogte med enten grafikort, driver (eller ram). Men det når jeg ikke længere med. Og prøve noget af er nærmest umuligt, da næsten intet reagere som det skal.

Så er der en som har lyst til (mod betaling) at hjælpe mig?
Avatar billede trench Nybegynder
17. juni 2008 - 15:15 #33
Hvad angår det med grafikkort, driver, etc., så prøvede jeg nu at installere den driver jeg havde liggende. Det ændre imidlertid intet. Bortset fra en herlig fejlmeddelelse: "Systemet er genoprettet efter en alvorlig fejl". Og det på en helt ny disk + windows!
Jeg har for øvrigt også have masser af andre fejlmeddelelser + en blå skærm!

Jeg opgiver det fuck her. Gider ikke mere. Ingen vil åbenbart hjælpe - og jeg har fået nok.
Jeg skiller mig af med hele lortet. Og glæder mig så istedet over alle de penge jeg kan spare på software, licenser og ikke mindst internet.
Avatar billede trench Nybegynder
17. juni 2008 - 15:16 #34
Slut!
Avatar billede trench Nybegynder
25. juni 2008 - 19:24 #35
justrace -> Har lovet at kontakte dig. Er nød til at give besked her. Efter instal. af ny hd har jeg ikke længere din e-mail/tlf.nr. (glemte backup af Outlook, så der mangler en uge ...).

Jeg har besluttet at takke nej tak. Jeg har stadig problemer (bl.a. går skærmen i blå stort set hver dag med samme besked: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL), men jeg er ikke vild med at min pc skal ud af huset. Det har intet med dig at gøre, kan bare ikke lide det.
Jeg må vente til jeg render ind i en der vil kigge på den her, eller ringe efter noget support (er flere annoncører i ugeaviserne) og betale hvad det koster.

(Kan til sidst nævne  - hvis du skulle være nysgerrig - at intet tyder på defekte eller for lidt ram. Har desuden installeret ny driver til grafikkortet (kun få dage gammel!) men det hjalp heller ikke). Du skal ikke svare på dette. Er blot ment som info. :)
Avatar billede trench Nybegynder
25. juni 2008 - 19:25 #36
Over and out.