Avatar billede daahl Nybegynder
10. juni 2008 - 20:45 Der er 17 kommentarer

Hvornår opstod kristendommen?

Hej folk

Er der nogle religions-kyndige hoveder der kan svare mig på hvornår kristendommen opstod og hvordan den opstod?

(og ja, jeg har brugt google)

på forhånd tak
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. juni 2008 - 20:49 #1
Bevægelsen havde sin geografiske oprindelse i Mellemøsten omkring Palæstina, og spredte sig til Nordafrika, Europa og dele af Indien i løbet af det første årtusinde. I det andet årtusinde spredte kristendommen sig til resten af verden pga. kolonisering og missionærvirksomhed.[3]

Religionens medlemmer kaldes for kristne[4] og startede som en gruppe indenfor jødedommen. Efterhånden fik kristendommen en overvægt af ikke-jøder, men kristendommens verdensbillede svarer dog i stor stil til de øvrige abrahamitiske religioner (jødedommen og islam), med troen på kun en Gud, der er skaber og opretholder af jorden, og ligeledes opfattes Den Hebraiske Bibel (Det Gamle Testamente), som kanonisk skrift side om side med Det Nye Testamente. Særlige kendetegn for kristendommen er bl.a. forståelsen af Jesu død og opstandelse som frelsesvilkår, treenigheden, nadver og dåb.

Kristendom er i dag den største af verdens religioner med omkring 2,1 milliarder tilhængere på verdensplan[5] - ca. en tredjedel af jordens befolkning, og er udbredt i de fleste lande i verden med flere end 20.000 retninger. Særligt er der tre hovedgrupper: De ortodokse kirker, Den katolske kirke og de protestanstiske kirker, hvoraf den sidstnævnte dækker en lang række forskelligartede kirkesamfund. Derudover er der i de seneste århundrede opstået utallige uafhængige kirker, ofte blandet med lokale religioner, samt marginale trosretninger som Jehovas Vidner og Mormonerne der selv opfatter sig som kristne men som ikke af alle medregnes som kristne kirkesamfund.

http://da.wikipedia.org/wiki/Kristendom
Avatar billede daahl Nybegynder
10. juni 2008 - 20:56 #2
Er der ikke et mere præcist årstal?
Avatar billede haverslev Novice
10. juni 2008 - 21:00 #3
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. juni 2008 - 21:05 #4
Når noget er så gammelt så er det ved at være svært præsist hvornår det begyndte
Avatar billede jojosk Praktikant
11. juni 2008 - 00:52 #5
Da Jesus forkynder, at han er Messias, starter religionen dybest set,
det er omkring ca.år30.
I mange år er troen ikke anerkendt og de kristne forfølges.
Den romerske kejser Konstantin indfører kr.dom som religion i Romerriget omkring år
312, og derefter spredes den til hele Europa.
Avatar billede jojosk Praktikant
11. juni 2008 - 01:01 #6
Jeg behøver vist ikke at spille snedig, Haverslevs link siger det samme.
Fik ikke lige læst det.
11. juni 2008 - 06:36 #7
Man kan nok godt sige, at det var i pinsen, at kristendommen, for alvor, opstod. For her grundlæggedes den kristne kirke.
http://da.wikipedia.org/wiki/Pinse
Det må være noget i retningen af år 33.

Eller måske påskedag; http://da.wikipedia.org/wiki/Jesu_opstandelse
Avatar billede summer Mester
11. juni 2008 - 09:21 #8
Det korrekte årstal er som h13 skriver år 33 - så tæt man altså kan komme så gammelt et årstal.
Jesus var 30 da han begyndte at forkynde om Guds rige og frelsen - altså år 30. Hans mission var fuldført, som endegyldigt offerlam, da han 3½ år senere blev korsfæstet og opstod på 3. dagen. Resten er en stadig udvikling og udbredelse af kristendommen.
Avatar billede killer_bee Nybegynder
11. juni 2008 - 14:15 #9
Armenien blev i 301 det første land i verden, som officielt indførte kristendommen som statsreligion.

http://da.wikipedia.org/wiki/Armenien
Avatar billede thov Forsker
12. juni 2008 - 02:45 #10
Og tager du dødehavsrullerne med i betragtning, så flyder det hele, for nogle af papyrusrullerne kan dateres til omkring 150-200 f.v.t., og indeholder eventyr som går igen i de kristne bibler.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dead_Sea_Scrolls
Avatar billede Trez Seniormester
12. juni 2008 - 22:41 #11
Biblen er bygget op over evangelier som er skrevet før og efter Jesus.

Og så skal Wiki opdateres mht. at det er den største religion, selv Vatikanet siger at Islam har overhældet den.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
19. juni 2008 - 02:34 #12
religion er et levn fra dengang vi var aber.
Avatar billede summer Mester
19. juni 2008 - 09:14 #13
Nu er kristendom jo dybest set tro. Hvis ikke, var vi jo alle nemme at overbevise om det ene eller det andet.
Om vi nedstammer fra aberne - tjah bauerdata - nu har jeg jo ikke set og hørt dig :o)
Avatar billede thov Forsker
19. juni 2008 - 12:57 #14
Giv ikke aberne skylden for religionerne - det er de ikke dumme nok til... ROFL

Religioner opstår, når naturvidenskaben ikke kan svare på spørgsmålene, f.eks. at tordenvejr skyldes guden Thor, hvis oksekærre rumler hen over himlen, mens han tæsker løs på skyerne med hammeren Mjølner.
Avatar billede killer_bee Nybegynder
19. juni 2008 - 13:26 #15
hehe ... thov <<  lige nemlig den kan videnskaben skam forklare :o)...

Religion i gamle dage har opståd da man ikke havde koncept om grundlove - man kan sige at de 10 bud, som er næsten universelle i alle religioner, er det første udkast til grundlov...
Siden da har vi lavet mange andre regler og nu er religion kun udtryk for menneskellig arrogance som nægter at acceptere at man er wormfood når man dør. Så istedet for at få mest muligt ud af livet nu begrænser man sigselv i håb om at give den hele armen senere .. i noget som man ikke ved er der eller ej ... ulogisk? ja ulogisk, men det er definitionen på tro - argumenter og bevis behøves ikke, faktisk frarådes.
Avatar billede thov Forsker
19. juni 2008 - 13:41 #16
Præcis, -> killer bee. Hvergang tilhængere af 'Intelligent design' forlanger ændringer i biologiundervisningen, så burde fysikbøgerne også revideres med vikingernes, noget alternative, forklaring på tordenvejr :-)

Det forlyder også, fra de himmelske sfærer, at paradis er løbet tør for jomfruer.
Avatar billede killer_bee Nybegynder
19. juni 2008 - 13:51 #17
hehe .. ja der er nok noget mangel efterhånden ... men som en komiker sagde (Jeff Dunham) ".. virgins? .. Why not 72 slutty brods who know what they are doning" ... ville jeg nok også foretrække :D