Avatar billede iznogood Nybegynder
11. juni 2008 - 15:06 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

DNS - Godkendelse hos DK-Hostmaster

Hej,

Jeg har købt et reseller webhotel hos en international udbyder, som har særlig ekspertise i det Open Source CMS, som jeg anvender.

Med webhotellet har jeg fået egne nameservers (ns1.mitdomæne.dk og ns2.mitdomæne.dk).

Problemet er nu, at disse nameservers ikke er registreret hos DK-Hostmaster. Jeg kan altså ikke redelegere domænerne.

For at registrere nye .dk nameservers skal man godkendes af DK-Hostmaster.

Bl.a. står der på DK-Hostmasters side følgende:

For at vurdere ansøgningen, skal DK Hostmaster kunne validere én eller flere zoner på den navneserver, ansøgningen drejer sig om. Det forudsætter bl.a., at ansøgeren tillader zoneoverførsel fra den pågældende navneserver til DK Hostmaster.

DK Hostmasters navneserver:    hostcount.dk-hostmaster.dk
DK Hostmasters ip adresse:    193.163.102.6

Hvad betyder det?

Ifølge mit webhotel, er det ikke et problem. Faktisk skulle jeg kunne gøre det selv via WHM (Web Host Manager), blot ved at opdatere de 2 NS records under 'Edit DNS Zone'.

Er der nogen, som har prøvet denne øvelse før, og kan skære det lidt ud i pap for mig?
Avatar billede bacardil Nybegynder
11. juni 2008 - 15:08 #1
Tror nu ikke at du har fået godkendte nameservere med, men måske :) Hvad hedder dine nameservere som skulle være godkendte?
Avatar billede iznogood Nybegynder
11. juni 2008 - 15:22 #2
Mine egne nameservers er netop ikke godkendte. Det er det, som jeg arbejder på.

Alternativt havde webhotellet to shared nameservers. Men de var heller ikke godkendte.

Så jeg ved ikke helt hvilke godkendte nameservers du efterspørger.

Men for at jeg kan få godkendt mine egne nameservers hos DK-Hostmaster, har jeg brug for at vide, hvad det vil sige, at jeg (ansøgeren) "tillader zoneoverførsel fra den pågældende navneserver til DK-Hostmaster".

Supplerende vil jeg meget gerne have af-/bekræftet, at den del af processen kan foretages jf. mit webhotels anvisning. Dvs. ved at opdatere de 2 NS records under 'Edit DNS Zone' i WHM.

Link til DK-Hostmasters side: http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=48
Avatar billede iznogood Nybegynder
11. juni 2008 - 15:25 #3
Det er dette afsnit, som jeg ikke forstår:

For at vurdere ansøgningen, skal DK Hostmaster kunne validere én eller flere zoner på den navneserver, ansøgningen drejer sig om. Det forudsætter bl.a., at ansøgeren tillader zoneoverførsel fra den pågældende navneserver til DK Hostmaster.

DK Hostmasters navneserver:    hostcount.dk-hostmaster.dk
DK Hostmasters ip adresse:    193.163.102.6
Avatar billede riversen Nybegynder
11. juni 2008 - 19:47 #4
hvis nu du lige oplyser domænenavnet bliver det lidt nemmere at hjælpe. Hvorfor det hemmelighedskræmmeri?
Avatar billede sameaim Nybegynder
11. juni 2008 - 19:51 #5
Som jeg forstår det, skal du tillade "zone transfers" mellem din DNS server og DK-hostmaster.
Udover det, så skal du oprette nogle zoner fx ditdomain.dk som er valide.

Det vil sige, dk-hostmaster skal kunne tilgå din DNS server og resolve IP adressen for fx ditdomain.dk før de kan godkende din DNS server.
Avatar billede iss Novice
11. juni 2008 - 21:41 #6
Nu er det bare det at bare dkh får deres 1250,- så er de normalt glade, at de skal kunne lave axfr er ikke noget jeg har set dem bruge.
Avatar billede iznogood Nybegynder
11. juni 2008 - 23:48 #7
>> riversen
Domænenavnet er vel ligegyldigt. Det virker i dag på det nuværende webhotel, så jeg ser ingen grund til at 'øge forvirringen'. Hvis det viser sig at være relevant, vil jeg meget gerne oplyse det.

>> sameaim
Jeg tror, at vi forstår det samme ved DK-Hostmasters formulering. Ved oprettelsen af mit nye webhotel havde udbyderen (Rochen.com) automatisk oprettet en dns zone for mit domæne. Jeg antog derfor, at jeg blot skulle redelegere til ns1.mitdomæne.dk og ns2.mitdomæne.dk.

Når der ER oprettet en zone med to tilhørende navneservere (som er dem, jeg skal have godkendt), hvad mangler jeg så?

>> iss
En enkeltstående godkendelse af navneservere koster 'kun' et engangsbeløb på 500 DKK ex. moms. De 1.000 DKK ex. moms du skriver, er pr. måned for ubegrænset antal nye navneservere.
Avatar billede iss Novice
11. juni 2008 - 23:59 #8
Du skal have minimum to godkendte servere for et domain, hver koster 500,- +moms, ialt 1250,-...
Avatar billede iznogood Nybegynder
12. juni 2008 - 00:05 #9
Ja. Du har ret.
Avatar billede riversen Nybegynder
12. juni 2008 - 06:18 #10
iznogood: nej, ikke i forhold til det jeg ville undersøge, men find bare selv ud af det.
Avatar billede iznogood Nybegynder
12. juni 2008 - 10:47 #11
>>riversen
Der er ingen grund til at tage det personligt.

Her er tale om et site for en helt nystartet webvirksomhed. Siden Google også crawler denne tråd, så ville en senere søgning på virksomhedens navn give resultaterne:

1. Virksomhedens hjemmeside
2. Min/virksomhedens uvidenhed om dns zoner (eksperten.dk)

Er jeg rigtig uheldig med seo, så vises de endda i omvendt rækkefølge.

Det mener jeg faktisk er en god grund til ikke at skilte med virksomheds-/domænenavnet i denne tråd.

Jeg vil mægtig gerne se dit forslag, men kan det ikke gøres generelt/anonymt, så må jeg desværre undvære det.
Avatar billede riversen Nybegynder
12. juni 2008 - 16:59 #12
jeg tager det skam heller ikke personligt
Avatar billede iznogood Nybegynder
13. juni 2008 - 17:17 #13
Peter Larsen fra GratisDNS havde et par forslag, så jeg lukker tråden.
Avatar billede iss Novice
13. juni 2008 - 20:47 #14
Avatar billede iznogood Nybegynder
14. juni 2008 - 01:18 #15
>>iss

Jeg ved ikke hvad dit ærinde er, men hvis du skal lege Kloge Åge, så gør det i det mndste ordentligt.

Forslag et: Peg dns derpå med en A record
Forslag to: Læs guiden "hjemmehosting" i vores wiki
Avatar billede iznogood Nybegynder
14. juni 2008 - 01:20 #16
Jeg har fulgt begge forslag, og er blevet en del klogere på problemet.

For andre med samme problem, kan jeg varmt anbefale at følge linket i iss' seneste indlæg.
Avatar billede iss Novice
14. juni 2008 - 08:41 #17
Nu var det et og samme forslag, lav en A record, ved du ikke hvordan læs hjemmehostingsguiden. Og jeg leger ikke Kloge Åge, du glemte jo at skrive hvilken løsning du endte med at bruge. Når nu du ikke ville betale 1250,-.