Avatar billede casc Nybegynder
16. juni 2008 - 17:41 Der er 11 kommentarer

Kan ikke connecte til database

Hej alle
jeg har konverteret til linux, hvor jeg har installeret apache, php, samt mysql. min mysqldatabase, har virket fint under windows, men nu kan jeg ikke komme i kontakt med den, selvom jeg godt kan komme i kontakt med mysql. Jeg kører Opensuse 10.3.
Er der nogen der har en ide om hvad mit problem er?
(jeg har på fornemmelse, at det er noget med rettigheder at gøre)

Hilsen
casc
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juni 2008 - 18:49 #1
Kører MySQL ?

Hvilken fejl meddelelse får du ?
Avatar billede casc Nybegynder
16. juni 2008 - 18:56 #2
Det har jo virket under windows, så det undrer mig at jeg ikke kan få det til at virke under linux også. Men en stump kode ser sådan ud:

<?php

$link=mysql_connect('127.0.0.1', '','')

    or die ('Kunne ikke kontakte databasen:' . mysql_error());

mysql_select_db('asgaard') or die ('kunne ikke vælge database');

$query = 'select * from klasse';

$result = mysql_query($query) or die('Query fejlede: ' . mysql_error());

Så jeg får fejlmeddelelsen "kunne ikke vælge database"....
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. juni 2008 - 18:59 #3
Hedder den så "asgaard". Eller hedder den "Asgaard"??
Avatar billede ejldk Nybegynder
16. juni 2008 - 19:00 #4
som arne_v spørg:
har du startet mysql??
Avatar billede casc Nybegynder
16. juni 2008 - 19:50 #5
Den hedder asgaard, med lille a, men om jeg har startet mysql, hmmm. Jo det må jeg have gjort, da jeg kan se databasen, fra phpmyadmin...
Avatar billede ejldk Nybegynder
17. juni 2008 - 16:15 #6
der er ikke kode på databasen, vel?
Avatar billede casc Nybegynder
18. juni 2008 - 13:20 #7
nej det er der ikke. Jeg har også tænkt på om det var det, men jeg har ikke sat kode på, hvad jeg ved af....
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. juni 2008 - 13:47 #8
De login-oplysninger du bruger til phpmyadmin, kan du også bruge her.
Avatar billede casc Nybegynder
18. juni 2008 - 13:51 #9
Ja men jeg (undskyld, men jeg er ikke så sej i det her), mener ikke jeg har sat nogle loginoplysninger i phpmyadmin..
Avatar billede casc Nybegynder
18. juni 2008 - 14:02 #10
Det virker nu. Det var et godt spørgsmål, du stillede. Jeg fandt ud af at der i config.inc.php stod en bruger "root", hvilket jeg endnu ikke havde skrevet i mine phpscripts.
Men at bruge root som bruger, er det ikke noget skidt?

ps. hvem skal ha de point???
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. juni 2008 - 14:04 #11
Ingen point til mig, tak. Jo, i den virkelige verden skal man oprette drifts-brugere med tilpas mange tilladelser (fx uden ret til at slette en hel tabel). Til udvikling og til sjov og ballede kan "root" vel godt bruges.