Avatar billede daywalker123 Nybegynder
17. juni 2008 - 11:46 Der er 10 kommentarer

Administration af netværk

Hej

Da jeg sidder som it-supporter for et større netværk ca. 150-200 computere - vil jeg gerne prøve at få skabt et overblik over disse computere, deres brugere osv.

Hvad kan i foreslå der?

Jeg har tænkt lidt at lave en database i access og så vedligeholde den - men er det den bedste løsning/idé?

Venlig hilsen
Daniel
Avatar billede njalus Nybegynder
17. juni 2008 - 12:02 #1
Kan du ikke komme med lidt flere detaljer. Så vil jeg da gerne hjælpe dig.. Hvad er det primære mål med at lave det? og hvad menes med "overblik" ?
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
17. juni 2008 - 12:11 #2
Det primære mål er blot at have et overblik over hvor mange computere der er ude og hvem der har computere.
Derudover kunne det være rart at vide hvem der har specielle applikationer osv. hvis de ringer omkring support.

Og ellers blot til fremtidige indkøb af hardware så man ikke skal lave en oversigt over computere hver gang.
Avatar billede njalus Nybegynder
17. juni 2008 - 12:44 #3
Jamen så er acces faktisk rigtig godt. Jeg faktisk selv lavet samme database du snakkede om. Men er gået fra det igen, da det er svært at holde ved lige synes jeg.

Sidder selv i IT-afdelingen i et større firma, og hver dag skal der snart skiftes nyt udstyr eller lign. Det tager en krig at få samlet alle oplysningerne, og før du er færdig skal du starte forfra :) Sådan var det i hvert fald i min situation.

Der findes en funktion i access 2007, hvor du kan sende en mail ud til folk, og bede dem udfylde en formular du har vedhæftet, også når den kommer retur, kan du akiverer den direkte i din database.. rimelig smart :)
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
17. juni 2008 - 14:24 #4
Okey - meget cool - Lige et spørgsmål - hvad gør du så pt. ?
Avatar billede njalus Nybegynder
17. juni 2008 - 14:54 #5
Jeg er igang med at implemter sharepoint, og der laver jeg et nyt system til. :)
Det er nohet nemmere at styrre, da det bliver en fælles database for alle.. Så kan afdelingensledere m.m. hjælpe til. ( Jeg er ikke alene om at implemtere sharepoint, skal der lige siges)
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
17. juni 2008 - 15:22 #6
Det kan godt være at jeg ikke rigtig er med og at min kommentar er ubrugelig, så må I have mig undskyldt.

Jeg bruger i mit lille netværk noget software der hedder "Network Magic" her kan jeg jo nemt se om alle 8 pc er tændte og hvad ekstraudstyr de har, og vores server kan ses.
Men det er måske i småtingsafdelingen.
Avatar billede njalus Nybegynder
17. juni 2008 - 15:31 #7
Sådan som jeg har forstået det, så er det til software og hardware.

Der er nogle med trådløsmus og tastatur, også nogle uden.
Nogle med office 2003 og andre 2007. Nogle bruger mac osv osv osv...

Hvis man laver en access database kan du selv sætte dine parametre ind så de passer til netop dit netværk og behov.
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
17. juni 2008 - 16:09 #8
Jeg tror det bliver en access database indtil videre - jeg ville da også gerne have sharepoint men det bliver det ikke til lige foreløbig er jeg ret sikker på (Vi er endelig gået over til exchange...)..
Avatar billede leif Seniormester
17. juni 2008 - 21:23 #9
Der findes værktøjer som fx. AssetFocus fra InnDevelop som kan indsamle informationerne for dig.
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
28. juni 2008 - 15:00 #10
Smid et svar hvis i vil have nogen point.