Avatar billede kasperjensen Nybegynder
27. juni 2008 - 07:31 Der er 17 kommentarer

Hvordan ændre jeg i Gratisdns så også www. kommer med?

Hej.
Jeg har et domæne, som køre DNS via Gratisdns.dk

Fungere fint. Dog ikke med www. foran.

Jeg har kigget lidt i min bruger - men kan ikke finde det sted hvor jeg kan ændre dette.
Nogle af jeg der ved hvordan?
Avatar billede kasperjensen Nybegynder
27. juni 2008 - 07:52 #1
Tror jeg har fundet ud af det alligevel. Det var i url-forward. er dette rigtigt?
Avatar billede bacardil Nybegynder
27. juni 2008 - 07:53 #2
Har du sat det op med *. og www.? Har du også sat det op i config på din webserver?
Avatar billede kasperjensen Nybegynder
27. juni 2008 - 08:01 #3
har ihvertfal brugt den url-forward funktion og der var en option på at, vælge "stjerne alias" og der fik jeg sat til ja

Min webserver kan jeg ikke rigtig rette i da jeg køre på en lejet server hvor jeg har andre domæner tilknyttet også
Avatar billede iss Novice
27. juni 2008 - 08:21 #4
Avatar billede peturkirke Novice
27. juni 2008 - 11:19 #5
du skal bare lave en linje mere, som er presis lige som den anden, men hvor du skriver www foran domænenavnet. Så enkelt er det. Når der bare står domænenavn uden www, så virker det kun uden www.
Dvs 2 linjer så virker det både med og uden www.
Avatar billede iss Novice
27. juni 2008 - 11:30 #6
Nej, det er ikke sådan, læs guiden, især omkring CNAME.
Avatar billede peturkirke Novice
27. juni 2008 - 11:44 #7
jo det er nemli sådan. Jeg har brugt gratisdns i flere år, og har altid lavet det sådan, det er den rigtige måde, og det fungerer fint, basta !!
Avatar billede peturkirke Novice
27. juni 2008 - 11:45 #8
www.navn.dk og navn.dk er jo 2 forskellige domænenavn, derfor skal der være 2 linjer
Avatar billede iss Novice
27. juni 2008 - 12:29 #9
Du ved intet, så basta...

Og så kan jeg garantere dig for jeg har brugt GratisDNS længere end dig, der er kun en der har brugt det længere end mig, og det er Peter selv! Så hvis du til eftertiden vil bruge den som trumf, så glem det...

Det skal laves som en CNAME.
Avatar billede peturkirke Novice
27. juni 2008 - 13:00 #10
Det var da flot, tilykke med det ! Men det er så ikke dig og Peter, som bestemmer, hvordan DNS skal sættes op, og min måde er så ikke forkert, den er dokumenteret mange steder på nettet og i bøger, og den virker fejlfrit. CNAME derimod synes jeg er lidt mere indviklet for amatører. Keep it simple.
Avatar billede iss Novice
27. juni 2008 - 13:17 #11
Så vis mig et eneste sted skrevet af en der ved noget om DNS at man skal oprette to URLforwards for at gøre arbejdet af en?

Og hvis CNAME er for amatører så er Mockapetris en amatør?
Avatar billede peturkirke Novice
27. juni 2008 - 16:47 #12
hov hov, nu er der sket en misforståelse.
Jeg har slet ikke snakket om url forward. Jeg snakker om 2 ganske almindelige A records.
Avatar billede iss Novice
27. juni 2008 - 16:51 #13
Så læs dog tråden inden du blander dig!
Avatar billede peturkirke Novice
28. juni 2008 - 06:00 #14
helt ærligt, hvad er dit problem ?

Jeg har læst tråden. Det, som der bliver spurgt om, er følgende:

------
Hej.
Jeg har et domæne, som køre DNS via Gratisdns.dk

Fungere fint. Dog ikke med www. foran.
------

og det er det, som jeg svarer på.

hvorfor du så skal blande URLforwards og CNAME ind i sagen, det er så dit eget problem.
Avatar billede riversen Nybegynder
28. juni 2008 - 08:57 #15
kasper: det er rigtigt, at hvis du ikke har mulighed for at rette i webserverens opsætning og den ikke er sat op til at håndtere www.domæne.dk men kun domæne.dk, så bliver du nødt til at lave en url-forward. Hvis det virker for dig, så er der vel ikke mere i det.

Ellers laver man normale en CNAME der peger på den eksisterende A-record.
Avatar billede kasperjensen Nybegynder
28. juni 2008 - 09:29 #16
ja, det ser ud til at virke fint. lavede dog både url-forward og CNAME for en sikkerhedsskyld.

Så i realiteten aner jeg ikke hvem i dette skal have points. Så må i vel bare lave et svar dem der vil have nogle.
Lukker tråden om 1 dag så i får tid til at svare.

Tak for hjælpen herfra
God weekend
Avatar billede iss Novice
28. juni 2008 - 11:10 #17
kasperjensen -> Hvis du har gjort som guiden forskriver vil det virke som det skal. Men at du skriver du har lavet CNAME og URLforward, kan du så ikke, noget har du miosforstået, for du kan ikke have en CNAME record på noget der i forvejen er en anden record på (CNAME virker ikke med round robin/load balance, det det strider mod en RFC). Men skriv hvilket domain der er tale om og jeg skal se om det er korrekt opsat.

peturkirke ->
"har ihvertfal brugt den url-forward funktion og der var en option på at, vælge "stjerne alias" og der fik jeg sat til ja".... Så det er ikke "mit problem" at der er URLforward "blandet ind" i dette her, det er skam spørgeren selv, der "blander" det ind, igen læs tråden.

Og at CNAME ikke kan bruges til noget må stå 110% på din egen regning, det er din mening og har intet hold i virkeligheden.